Ervaringen Marantz PM 7001 ki, Music Fidelity M3si en M6i

Gestart door schieper, december 30, 2014, 23:41:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schieper

Afgelopen dagen heb ik een nieuwe MF M6i gekocht en dus uitgebreid kunnen beluisteren. Hierbij volgt een kort verslag.

Tussen de verloren dagen van kerst en nieuwjaar was ik net over de grens en in de buurt van een grootte hifi dealer. Ondanks dat ik erg content was met het geluid van mijn Marantz, baalde ik er van dat ik er weer eens een kanaal uitgevallen was. Dit was steeds makkelijk opgelost door het volume open te draaien maar voor precies dat zelfde euvel was hij al eens in reparatie geweest. Om hem nu weer naar weg te brengen en op te halen en voor wie weet hoe lang dat dan weer goed zou zijn, daar keek ik tegen op. En ondanks dat het misschien ook maar een eenmalige storing was, wilde ik wel eens kijken naar een vervanger. Stiekem had ik mijn oog laten vallen op een buizen amp.

Na een gastvrije ontvangst in de winkel waar het al goed druk was voor een zaterdag ochtend, weer mij vakkundig gevraagd naar het doel van mijn komst, en mijn huidige set, mijn woonkamer en mijn muziekstijl. Een buizen werd niet geadviseerd maar een MF M3si werd een luisterruimte in gedirigeerd samen met een stapeltje cd's en een kopje koffie. Verder stond er een Yamaha  CD-S2000 en  Canton reference 7 speakers.

In vergelijking met het geluid dat ik gewend was van thuis, vond ik de M3si een mooie versterker. Een tikkeltje "warmer" geluid maar aangenaam om naar te luisteren. Bij eenvoudige muziek (singer songwriter) vond ik het geheel muzikaler klinken. Wat minder klinisch als de Marantz maar ook een tikkeltje minder realistisch en vond ik het al met al een tikkeltje beter. Bij complexe muziek (orkest) vond ik de MF vlakker worden. Al met al geen slechte versterker maar eerder een zijstap. En daarom vroeg ik of ze de M6i wilden aansluiten. Meer om te horen of voor mij een dergelijke versterker meerwaarde zou leveren. Nadat ik ook deze versterker de tijd had gegeven om mijn oren aan te passen vond ik dit een duidelijke stap vooruit. Een heel mooie stereo weergave en een heel relaxt geluid. De twee punten die voor mij de doorslag gaven waren de stiltes in de muziek en wegstervende geluiden. Heel mooi, heel subtiel, heel stil. En de manier waarop ook in een complex stukje muziek als neil youngs mirorball, de kakofonie van elektrische gitaren allemaal individueel te horen waren. Na even getwijfeld te hebben en met het thuisfront en de winkel over het "losgeld" onderhandelt te hebben, toch maar de m6i bevrijd en mee naar huis genomen.

Twee dagen later heb ik thuis dan de M6i aangesloten. Ik was erg nerveus over hoe hij zou klinken op mijn set en of er met mijn speakers inderdaad een meerwaarde in was. Eerst heb ik met een vriend nogmaals uitgebreid naar de Marantz geluisterd en ben haast teleurgesteld dat ik hem weg ga doen. Een heerlijke versterker.

Na een uurtje luisteren zijn we het er over eens. De m6i is duidelijk een stap vooruit. Samenvattend onzer beiden bevindingen:

Muziekaal en aangenamer om naar te luisteren. Hij lijkt een wat minder technisch realistisch/klinisch geluid neer te zetten maar is daardoor veel muzikaler en rustiger.
Beter oplossing van de muziek, alle instrumenten staan over het hele spectrum mooi los van elkaar.
En de beat die blijft maar beuken bij de betere dance muziek. Heel mooi. heel strak. Ook als er zang of instrument door komt.
Een heel mooie ruimtelijke plaatsing van bands en zanger. Een mooi stereo geluid.

Samenvattend vind ik los van het feit dat deze versterker gewoon een klasse beter is over de hele linie het grootste "smaakverschil" dat de Marantz klinisch is een LCD tv. De MF is dan een plasma.

In alles is deze versterker wel beter als mijn Marantz. Een versterker waar ik zeker nog jaren met nog meer plezier van muziek kan genieten. De vraag is dan alleen nog of het kwaliteitsverschil, het geld waard is (is deze MF ook 3,5 keer zo goed). Daar denk ik maar niet over na :-)
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

xander32

Mooie amp die MF  :yes:, maar een Marantz 7001KI klinisch? Zou daar die "KI" in de type aanduiding voor staan?

audiof. zonder budget

Citaat van: xander32 op december 31, 2014, 06:34:49
Mooie amp die MF  :yes:, maar een Marantz 7001KI klinisch? Zou daar die "KI" in de type aanduiding voor staan?

Nee, ik denk het niet in absolute zin. Ik denk dat de buizen veel warmer klinken en je dan de KI beoordeelt als klinisch of analytisch.

Gefeliciteerd trouwens met je nieuwe aanwinst en heel veel luisterplezier toegewenst.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

audiof. zonder budget

Citaat van: renes59 op december 31, 2014, 11:07:06
Wat is de definitie van "warmer klinken"?

"Warmer klinken".....er is niets subjectievers als smaak, en dat heeft er alles mee te maken clown1
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

xander32

... en welke buizen? Daar is toch geen sprake van; de MF betreft een s.s. amp.
Daarnaast is het een verkeerde aanname dat een buizen amp "warm" klinkt.


Warm zou ik omschrijven als een ietwat afgerond hoog, met juist enige nadruk op de mids en het fundament (laag). Maar een ervaren van geluid blijft lastig in woorden te vatten :roll:.

audiof. zonder budget

Citaat van: xander32 op december 31, 2014, 11:23:03
... en welke buizen? Daar is toch geen sprake van; de MF betreft een s.s. amp.
Daarnaast is het een verkeerde aanname dat een buizen amp "warm" klinkt.


Warm zou ik omschrijven als een ietwat afgerond hoog, met juist enige nadruk op de mids en het fundament (laag). Maar een ervaren van geluid blijft lastig in woorden te vatten :roll:.

Als ik naar mijn kleine buizenbakje kijk klinkt het wel degelijk warmer..... de kamertemperatuur stijgt er zelfs van zoveel warmte als deze afgeeft clown1 clown1
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

xander32

 :-D

Leuke uitvlucht ... ze zijn idd. verre van efficiƫnt, waardoor ze naast (beperkt) vermogen juist ook veel warmte ontwikkelen. Maar een gevoelswarmte (= temperatuur) is wat anders dan een "warm geluid".

Citaat van: audiof. zonder budget op december 31, 2014, 11:30:36
Als ik naar mijn kleine buizenbakje kijk klinkt het wel degelijk warmer..... de kamertemperatuur stijgt er zelfs van zoveel warmte als deze afgeeft clown1 clown1

renes59

#8
Het is wel een mooie versterker en MF is natuurlijk een gerenommeerd merk.


Nog even over de buizen. Als ze niet op temperatuur komen werken ze niet, een koude buizenversterker klinkt  niet goed.
Warme klank heb ik nog niet ervaren met buizenversterkers, wel een geluid waar ik niet moe van wordt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Herkenbaar hoor, maar net zo subjectief als "warm".

Maar ik heb ook wel buizen gehoord die ik als pittig heb ervaren, waar ik moe van werd, welke ik niet als warm zou omschrijven.


Citaat van: renes59 op december 31, 2014, 12:55:28
...
Warme klank heb ik nog niet ervaren met buizenversterkers, wel een geluid waar ik niet moe van wordt.

renes59

Citaat van: xander32 op december 31, 2014, 14:32:24
Herkenbaar hoor, maar net zo subjectief als "warm".

Maar ik heb ook wel buizen gehoord die ik als pittig heb ervaren, waar ik moe van werd, welke ik niet als warm zou omschrijven.
Alles in de audio is subjectief, 't is maar net hoe je het ervaart. Ik ervaar het als een vergelijking tussen mijn toenmalige Rotel rb980. Bij de Rotel had ik al gauw de neiging "nu wel genoeg", heb ik bij de buizen niet.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

schieper

Naar wat langer ervaring opgedaan te hebben wil ik in reactie op bovenstaande toe voegen dat:
- Vermoedelijk door het extra vermogen lijkt het of de instrumenten veel losser van elkaar geprojecteerd worden
- Een veel zuiverder stereo geluid. Ik vermoed dat dat door de dual-mono opbouw komt ;-)
- De stiltes en pauzes in muziek is echt veel mooier en instrumenten die uitklinken geven een heel subtiel geluidsbeeld af.
- Tenslotte denk ik dat het "warm" terug te voeren is op een wat neutraler midden. Bij de Marantz was het midden geacentueerder. Hierdoor had ik sterker het idee midden in de orkestbak te zitten. Nu voelt het meer alsof je er voor zit. vooral zang is minder dominant aanwezig. De marantz had een sterker "3d" beeld maar ik vond dat altijd al snel vermoeiend worden. Ik heb hier minder dat 3d maar kan wel veel ontspannender en langer muziek luisteren zonder dat het vermoeid.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

schieper

Een update na 4 maanden:
Duidelijk minder vermoeiend te luisteren. Gewoon super geluid. Een echte stap vooruit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110