Graniet-tegel onder zuilspeaker

Gestart door Marc_4, december 29, 2014, 14:58:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: audiof. zonder budget op december 30, 2014, 10:39:23
Je hebt hier wel een punt voor wat betreft het on-axis gedrag ,maar ik verwacht dat het off-axis gedrag wel heel erg afhankelijk/specifiek is van de gebruikte units en de opstelling ervan. Dit hoeft dus niet voor iedere luidspreker te gelden. Sommige luidsprekers zijn hier gewoon iets minder gevoelig voor.... Ik herken het trouwens wel omdat ik in het verleden vaak met ribbons heb gewerkt en deze inderdaad nogal last van "tunneling" hebben en het afstraalgedrag (hoek) veel kleiner is dan rondstralende units.
:yes: Geldt ook voor de Harbeth die ik heb, en Rob kan dat beamen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Rob46

Citaat van: audiof. zonder budget op december 30, 2014, 10:39:23
Je hebt hier wel een punt voor wat betreft het on-axis gedrag ,maar ik verwacht dat het off-axis gedrag wel heel erg afhankelijk/specifiek is van de gebruikte units en de opstelling ervan. Dit hoeft dus niet voor iedere luidspreker te gelden. Sommige luidsprekers zijn hier gewoon iets minder gevoelig voor.... Ik herken het trouwens wel omdat ik in het verleden vaak met ribbons heb gewerkt en deze inderdaad nogal last van "tunneling" hebben en het afstraalgedrag (hoek) veel kleiner is dan rondstralende units.

Klopt. Ik moet zeggen dat je met de Totem hier wel mee kan experimenteren, overigens had de Sttaf hier minder 'last' van.......

xander32

#32
Voor mijn Glennies doet de +6cm hoogte van tegels en dempers veel goeds (ls. zijn 1m. hoog, maar de tweeters zitten in het hart van een 10" driver en onze bank kent een relatief hoge zit ...).



Geen dank Marc. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

De opmerkingen betreft plaatsing van de ls. (maar dat staat m.i. los van koppelen dan wel ontkoppelen) en m.n. het hoogteverschil welke je gaat creëren wanneer je de ls. op tegels gaat zetten, zijn waardevol.

Citaat van: Marc_4 op december 30, 2014, 09:54:53
@xander32:

Helemaal duidelijk zo!!!

Dank!!

Gr,
Marc

SMarcel

#33
Hallo Marc,

Ik heb/had (wissel nog wel eens mijn configuratie) mijn EPOS M22i op Belgisch hardsteen staan.

Woonkamer heeft betonvloer, met daarop groene viltplaten en daar op het Laminaat.

Dan heb ik rubber tegeldragers, ongeveer 1cm dik in gelijke vorm van het hardsteen onder de plaat liggen en daarop de EPOS met spikes.

Waarom Belgisch hardsteen??

Toen ik nog mijn Mission 753 had, heb ik contact gehad met een steenhouwer uit het zuiden welke voor mij wel een paar mooie onder platen kon maken. Ik als leek meteen gezegd dat ik dan wel graag marmer of graniet in de kleur zwart zou willen hebben.
Dat werd door de expert meteen de kop ingedrukt met de mededeling dat deze steen soorten mee zingen en dat ik beter Belgisch hardsteen kan gebruiken omdat dit "dood" is.

Ik ben daar behoorlijk sceptisch in, maar heb op zijn advies toch de keus gemaakt voor Belgisch hardsteen. Op het moment dat hij bij mij de platen kwam brengen was hij zo verstandig geweest (hij had ook wel in de gaten dat ik nog niet geheel overtuigd was) om naast het Belgisch hardsteen, ook een marmer plaat en graniet plaat van dezelfde dikte en afmeting meegenomen.

Als je dan de plaat aan de bovenkant vasthoud en er tegenaan tikt, dan hoor je inderdaad de klank doorgaan in beide niet geadviseerde platen en bij het Belgisch hardsteen viel dit meteen dood.

Nu was ik inderdaad overtuigd.

Resultaat onder de EPOS?? Goed, een gecontroleerder laag wat eigenlijk mijn grootste belang is/was en het voordeel is natuurlijk dat je niet altijd met je spikes zit te klooien om die in de inserts te zetten.

Zie mijn topic in "mijn set" http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2925.300.html

Zo, dat is mijn ervaring in deze. Ik hoop dat jij er wat mee kunt.

Groeten,

Marcel

Cornelis1921

Toppie Marcel, bedankt voor de informatieve posting. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

audiof. zonder budget

Citaat van: SMarcel op januari 07, 2015, 07:20:31
Hallo Marc,

Ik heb/had (wissel nog wel eens mijn configuratie) mijn EPOS M22i op Belgisch hardsteen staan.

Woonkamer heeft betonvloer, met daarop groene viltplaten en daar op het Laminaat.

Dan heb ik rubber tegeldragers, ongeveer 1cm dik in gelijke vorm van het hardsteen onder de plaat liggen en daarop de EPOS met spikes.

Waarom Belgisch hardsteen??

Toen ik nog mijn Mission 753 had, heb ik contact gehad met een steenhouwer uit het zuiden welke voor mij wel een paar mooie onder platen kon maken. Ik als leek meteen gezegd dat ik dan wel graag marmer of graniet in de kleur zwart zou willen hebben.
Dat werd door de expert meteen de kop ingedrukt met de mededeling dat deze steen soorten mee zingen en dat ik beter Belgisch hardsteen kan gebruiken omdat dit "dood" is.

Ik ben daar behoorlijk sceptisch in, maar heb op zijn advies toch de keus gemaakt voor Belgisch hardsteen. Op het moment dat hij bij mij de platen kwam brengen was hij zo verstandig geweest (hij had ook wel in de gaten dat ik nog niet geheel overtuigd was) om naast het Belgisch hardsteen, ook een marmer plaat en graniet plaat van dezelfde dikte en afmeting meegenomen.

Als je dan de plaat aan de bovenkant vasthoud en er tegenaan tikt, dan hoor je inderdaad de klank doorgaan in beide niet geadviseerde platen en bij het Belgisch hardsteen viel dit meteen dood.

Nu was ik inderdaad overtuigd.

Resultaat onder de EPOS?? Goed, een gecontroleerder laag wat eigenlijk mijn grootste belang is/was en het voordeel is natuurlijk dat je niet altijd met je spikes zit te klooien om die in de inserts te zetten.

Zie mijn topic in "mijn set" http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2925.300.html

Zo, dat is mijn ervaring in deze. Ik hoop dat jij er wat mee kunt.

Groeten,

Marcel

In aanvulling op bovenstaande;

verschillen worden (mede)veroorzaakt door verschil in hardheid en densiteit
hardheidsklasse belgisch hardsteen <5, densiteit 2500 kg/m3
hardheidsklasse marmer >5 densiteit 2750 kg/m3
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Marc_4

Heren,

Dank u voor dit duidelijk verhaal!!!
Ik ga eens voor Hardsteen kijken.

Gr,
Marc
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

211

Bouwmarkten verkopen rubberen anti-trilling matten van ca 8mm dik. Mooi open structuur. Op maat knippen en onder je tegels plakken. Ideaal...
Zolang je maar geniet....

geoffreyvanvugt

Zat dit even door te lezen en ik dacht, laat ik ook maar eens zien hoe ik het heb..

Ik heb gewoon betontegels van 40x40. eerst had ik er 1 onder elke zuil. Nu 2 omdat ik ze over had en nog een voordeeltje. Ze staan nu precies op oorhoogte. Rubberen tegels van 40x40 eronder en nu ook tussen. Alles zwart geschilderd voor de finish. De poten van de zuilen zelf zijn ook van rubber en zitten goed vast met een bout door de bestaande poot dat schroefdraad heeft. De bouten raken de tegel niet aan. Dus alleen rubber contact. Ideaal.

Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Samro

Citaat van: geoffreyvanvugt op augustus 22, 2017, 11:51:36
Zat dit even door te lezen en ik dacht, laat ik ook maar eens zien hoe ik het heb..

Ik heb gewoon betontegels van 40x40. eerst had ik er 1 onder elke zuil. Nu 2 omdat ik ze over had en nog een voordeeltje. Ze staan nu precies op oorhoogte. Rubberen tegels van 40x40 eronder en nu ook tussen. Alles zwart geschilderd voor de finish. De poten van de zuilen zelf zijn ook van rubber en zitten goed vast met een bout door de bestaande poot dat schroefdraad heeft. De bouten raken de tegel niet aan. Dus alleen rubber contact. Ideaal.


Als je de speakers wat verder  naar voren plaatst zal de klank veel ruimtelijke en beter worden vermoed ik. Ze staan wel erg in een hoek gepropt zo. Misschien zijn die tegels voor de hoogte beter, maar mooi vind ik  het niet.  :-o

geoffreyvanvugt

Citaat van: Samro op september 01, 2017, 23:59:29
Als je de speakers wat verder  naar voren plaatst zal de klank veel ruimtelijke en beter worden vermoed ik. Ze staan wel erg in een hoek gepropt zo. Misschien zijn die tegels voor de hoogte beter, maar mooi vind ik  het niet.  :-o

Genoeg ruimte achter de speaker. En tja mooier..Als ik film kijk dan kijk ik naar het scherm en niet naar de tegels.. :wink:
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Cornelis1921

Citaat van: geoffreyvanvugt op september 14, 2017, 11:51:18
Genoeg ruimte achter de speaker. En tja mooier..Als ik film kijk dan kijk ik naar het scherm en niet naar de tegels.. :wink:
:gp: :-D notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Samro

Citaat van: geoffreyvanvugt op september 14, 2017, 11:51:18
Genoeg ruimte achter de speaker. En tja mooier..Als ik film kijk dan kijk ik naar het scherm en niet naar de tegels.. :wink:
Als jij er maar van geniet, daar gaat het om 😉 Mijn standaards van de Celestion dl10 zijn ook niet mooi, 🤔 maar wel praktisch, en staan op de juiste hoogte. 

Whisper.nl

in het kort hoe ik het heb gedaan:

1) De marmeren plaat ontkoppeld door op elke hoek een rubber demper te plaatsen ( hobo hifi)

2) De boxen gekoppeld met de claws aan de marmeren plaat.

groet Hans
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

pameijer

Koppelen / ontkoppelen..... Mensen, als je je hand houdt tegen een spelende speaker danst ie dan alle kanten op? Trilt de hele behuizing mee? Nee dus.... Gewoon stevig neerzetten is voldoende, de rest is onzin/marketing etcetera.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15