Graniet-tegel onder zuilspeaker

Gestart door Marc_4, december 29, 2014, 14:58:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DansaN

Citaat van: Marantz 81 op december 29, 2014, 21:24:09
Ja maar Maurice schrijft dat je moet koppelen aan een harde vloer

ik heb bijvoorbeeld beton vloer met onderlaag/laminaat vloer

wat kun je dan het beste doen zodat trillingen niet de vloer ingaan waar onderburen last van kunnen hebben
Volgens mij kun je dan het beste de woning van de buren ontkoppelen van jouw woning  :roll:

Marantz 81


KayaRahnee

Citaat van: Marantz 81 op december 29, 2014, 21:41:32
is die al zit een standaard onderlaag ( van die groene platen ) tussen  :wink:
wat ik bedoel is dus om de trillingen niet de vloer in te laten gaan maar te absorberen ,wat je dan het beste kunt doen omdat te minimaliseren

Dat ga je niet oplossen door wat zacht materiaal onder een tegeltje te gebruiken, daar zijn meer ingrijpende middelen/materialen voor nodig vrees ik.
Misschien vind je dit wel nuttig/interessant:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=146216.0
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Marc_4

@Marantz81:
Dit is nu precies waar ik tegenaan loop.
Heb ook onder de laminaat de zachte groene ondervloer.
Hoef geen rekening te houden met onderburen maar heb last van doordreunen van bass in vloer.

Ik dacht dat de graniet-tegel (hardste natuursteen soort) de trillingen zou opvangen en niet doorgeeft aan de ondervloer.
Daarom werkt bv betontegel niet heb ik me laten vertellen.

Er blijkt veel discussie / meningsverschil te zijn in het wel of niet aanbrengen van vilt / rubber aan de onderzijde vd tegel.
Ik weet het nu dus niet meer...
Het aanbrengen van vilt / rubber (indien de graniet-tegel trilling opvangt) zou mi alleen ter bescherming van de laminaatvloer zijn denk ik dan...

Maar heb er geen verstand van..
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

Marantz 81

Citaat van: KayaRahnee op december 29, 2014, 21:57:55
Dat ga je niet oplossen door wat zacht materiaal onder een tegeltje te gebruiken, daar zijn meer ingrijpende middelen/materialen voor nodig vrees ik.
Misschien vind je dit wel nuttig/interessant:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=146216.0

Dat heb ik wel eens uitgezocht kost 20.000 euro  :schater:

Marantz 81

Citaat van: Marc_4 op december 29, 2014, 22:03:41
@Marantz81:
Dit is nu precies waar ik tegenaan loop.
Heb ook onder de laminaat de zachte groene ondervloer.
Hoef geen rekening te houden met onderburen maar heb last van doordreunen van bass in vloer.

Ik dacht dat de graniet-tegel (hardste natuursteen soort) de trillingen zou opvangen en niet doorgeeft aan de ondervloer.
Daarom werkt bv betontegel niet heb ik me laten vertellen.

Er blijkt veel discussie / meningsverschil te zijn in het wel of niet aanbrengen van vilt / rubber aan de onderzijde vd tegel.
Ik weet het nu dus niet meer...
Het aanbrengen van vilt / rubber (indien de graniet-tegel trilling opvangt) zou mi alleen ter bescherming van de laminaatvloer zijn denk ik dan...

Maar heb er geen verstand van..

Heb me er al regelmatig en verdiept en is best lastig ,vaak gaat de discussie over de beste geluidskwaliteit

ik draai graag extreem luid en wil het laag echt voelen in men lichaam ,maar ja dat gaat niet een appartament  :-D

WilliamB

Citaat van: Marantz 81 op december 29, 2014, 22:14:18
Heb me er al regelmatig en verdiept en is best lastig ,vaak gaat de discussie over de beste geluidskwaliteit

ik draai graag extreem luid en wil het laag echt voelen in men lichaam ,maar ja dat gaat niet een appartament  :-D
Als je het een keer wil uitproberen, dan neem ik mijn tegels wel een keer mee.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marc_4

Citaat van: Marantz 81 op december 29, 2014, 22:14:18
Heb me er al regelmatig en verdiept en is best lastig ,vaak gaat de discussie over de beste geluidskwaliteit

ik draai graag extreem luid en wil het laag echt voelen in men lichaam ,maar ja dat gaat niet een appartament  :-D
Ik draai ook graag zeer luid.
Heb geen problemen ivm geluidsoverlast maar door dreunen...
Heb ook begrepen dat een tegel het geluid ten goede komt mn in het lage gedeelte.
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

KayaRahnee

Citaat van: Marc_4 op december 29, 2014, 22:03:41
Er blijkt veel discussie / meningsverschil te zijn in het wel of niet aanbrengen van vilt / rubber aan de onderzijde vd tegel.
Ik weet het nu dus niet meer...
Het aanbrengen van vilt / rubber (indien de graniet-tegel trilling opvangt) zou mi alleen ter bescherming van de laminaatvloer zijn denk ik dan...

Dat kan je toch eenvoudigweg zelf uitproberen.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Marantz 81

Citaat van: WilliamB op december 29, 2014, 22:24:12
Als je het een keer wil uitproberen, dan neem ik mijn tegels wel een keer mee.

bedankt voor je aanbod maar dat hoeft niet ,daarom staan er ook monitoren voor een zo goed mogelijke geluidskwaliteit op normaal volume ,wie weet komen er weer eens zuilen terug daarom was ik ook benieuwd wat nu het beste is in dat opzicht , de volume,s waarop ik wil draaien loopt de gemiddelde persoon heel hard weg  :schater: niet dat ik dat nu altijd wil maar soms wil ik een lange avond gewoon helemaal los gaan  :evil:  de buren houden niet zo van live concerten in hun woonkamer  :angel: die hebben ze nogal eens beleefd in het verleden en heb een redelijk goede verstandhouding mee en wou dat maar zo houden , ach wie weet ooit een vrijstaand huis , woon hier ook wel goed de buren hoor ik bijna nooit zijn rustige mensen wat echt wel fijn is , heb ook een flat gehad waar je hele nacht los kon gaan zoals je wilde maar de buren waren ook echte aso,s en altijd herrie schreeuwen feesten nou daar wordt je echt niet vrolijk van

xander32

#25
Het probleem is het meedreunen/resoneren van de vloer.
Je wil de ls. dus ont-koppelen.

Ontkoppelen doe je bijna altijd met "zachte materialen". Het al genoemde rubber bijvoorbeeld. Maar wanneer je een willekeurige rubberen mat of dempers direct onder de ls. legt, klinkt dat vaak ook weer nergens naar. Daarom zie je vaak dat de ls. met spikes aan een flinke tegel worden gekoppelt (graniet/hardsteen/marmer) en die tegel weer wordt ont-koppelt van de vloer middels een zacht materiaal, bv. de eerder genoemde rubberen mat of voetjes.

Daarnaast zijn er allerlei specifieke dempers te koop die je zou kunnen gebruiken om te ont-koppelen (om dus onder de tegels te gebruiken). Maar geloof niet direct alle beschrijvingen van fabrikanten die er bij staan. Trial and error.

Om te starten zijn bijv. wasmachinedempers, te verkrijgen in iedere bouwmarkt, het proberen waard (kosten geen drol ...).


Suc6, ben benieuwd naar jouw ervaringen.



Aantal aanvullende ideetjes:
http://www.hifisupply.nl/index.php?item=spikes_demping&action=page&group_id=21&lang=nl

Marc_4

Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

audiof. zonder budget

Citaat van: Marc_4 op december 30, 2014, 09:54:53
@xander32:

Helemaal duidelijk zo!!!

Dank!!

Gr,
Marc

Ik denk dat het wel duidelijk is. Het is echt trail en error als het op dit aankomt. Verder kun je dan nog met de positie van je luidsprekers schuiven om het geheel optimaal krijgen. Ik zou eerst de meest optimale plaatsing voor je luidsprekers proberen te vinden en dan het ontkoppelen gaat doen. Wat het meest belangrijke is dat je moet luisteren, proberen, luisteren, nog eens proberen en nog wat luisteren om VOOR JOU het meest optimale te bereiken.

Veel plezier toegewenst, het is ook nog gewoon eens ontzettend leuk om te doen en hier wat tijd in te steken.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Rob46

#28
Ik heb mijn Totem Hawks op dit moment 'zelfstandig' op de grond gezet. De tegels zijn dus weg. Bij de Hawk valt mij op dat de lijn van mijn oren naar de speakers nauw luistert. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een 'verhoging' ook minder goed kan uitvallen, wel goed voor een ont-koppeling, maar minder goed voor de 'plaatsing'. Vaak lees je dat je oren ter hoogte van de tweeter moet uitkomen, of precies tussen de tweeter en de woofer in, afhankelijk van de speakerbezetting en plaatsing van de units. Ik ben hier ook nog even mee aan het experimenteren, dit is het zeker waard. Overigens worden de Hawks wel van de vloer gehouden door de claws. Op de foto staat een luidspreker nog op een tegel.

audiof. zonder budget

Citaat van: Rob46 op december 30, 2014, 10:31:19
Ik heb mijn Totem Hawks op dit moment 'zelfstandig' op de grond gezet. De tegels zijn dus weg. Bij de Hawk valt mij op dat de lijn van mijn oren naar de speakers nauw luistert. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een 'verhoging' ook minder goed kan uitvallen, wel goed voor een ont-koppeling, maar minder goed voor de 'plaatsing'. Vaak lees je dat je oren ter hoogte van de tweeter moet uitkomen, of precies tussen de tweeter en de woofer in, afhankelijk van de speakerbezetting en plaatsing van de units. Ik ben hier ook nog even mee aan het experimenteren, dit is het zeker waard. Overigens worden de Hawks wel van de vloer gehouden door de claws. Op de foto staat een luidspreker nog op een tegel.

Je hebt hier wel een punt voor wat betreft het on-axis gedrag ,maar ik verwacht dat het off-axis gedrag wel heel erg afhankelijk/specifiek is van de gebruikte units en de opstelling ervan. Dit hoeft dus niet voor iedere luidspreker te gelden. Sommige luidsprekers zijn hier gewoon iets minder gevoelig voor.... Ik herken het trouwens wel omdat ik in het verleden vaak met ribbons heb gewerkt en deze inderdaad nogal last van "tunneling" hebben en het afstraalgedrag (hoek) veel kleiner is dan rondstralende units.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df