Geen bass op de juiste plaats. Oplossing en nieuw probleem..

Gestart door MariooooNL, augustus 10, 2018, 02:45:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MariooooNL

Goedemorgen medeluisteraars.

Ik ben nog niet heel lang wat serieuzer aan het luisteren, echter doet mijn woning mij de das om als het gaat om een bass zoals je die mag verwachten. Echter dezelfde bass verspreid zich door de woonkamer met het en der pieken, zo staat al snel een tussendeur 8 meter ervandaan met van die leuke facet glaspanelen, of klotedingen noem ik ze ook, te trillen.

Het is een lange woonkamer met doorlopende keuken, waar het overigens soms ook goed toeven is op bass gebied. Maar op de plek van bestemming nakkes. De ruimte waarin het moet gebeuren is ook in de uitbouw van het huis aan de kopkant. Waar meestal de uitbouw zit overigens. :kwijl: maar goed, vanuit een boerenlullen verstandspunt lijkt het me ook lastig om bass te centreren aldaar. Waarom vraag je? Al sla je me dood. Dat is het nadeel van een boerenlullen verstand denk ik.

Ik heb het hele media gebeuren tegen de zijmuur, die overigens een onderbreking heeft waar het huis begint, of eindigt. De ruimte word daar breder vanuit uitbouw gezien.Buitenmuur vnl glas en deur. Laminaat en spachtelputz. Ik heb de sub(s) in elke hoek gehad, in elke positie mogelijk, of iig een die wat zou moeten doen met de prestaties. Ik heb een Rel Q100 gehad, maar die was blijkbaar toch al te subsonisch voor wat ik wil weet ik nu, maar die heb ik alle hoeken vd kamer laten zien. De rel is ook nog eens zeer gevoelig voor plaatsing, maar geeft dan ook voldoende info om dat te kunnen optimaliseren. En ik denk dat deze info en how to op veel meer subs van toepassing kan zijn of iig winst mee te halen valt. Je zet een sub niet in een hoek, maar je plaatst hem met bepaalde afstanden van de muur en hiermee ga je eigenlijk variëren tot die het beste presteerd. Helaas heb ik eigenlijk maar 1 hoek, achter bij de luidspreker, dus ik hoef iig niet veel te sjouwen zullen we maar zeggen..
Ook diagonaal kan resultaat geven. Uiteraard wel locaties langs de muren geprobeerd tot een paar meter de woonkamer in. Spikes, rubber, granietachting uitziend stuk steen van cm of 6 dik, Het zou dan een bepaald soort graniet ook nog moeten zijn zelfs, het moet echt keidood zijn of iets. Om dit te checken kun je er het beste kokend water opgooien en dan met de kopkant handvat van een schroevendraaier stevig in je oor gedrukt, en het platte gedeelte vlak op het graniet houden. Als je geen gegil hoort is het goed dood. Hoor je het wel, bel een dokter.
Beetje flauw, maar dat dood steen is wel een ding. Welke mate, geen idee. Lijkt mij voor mij iig niet echt iets waar de gemiddelde luisteraar wat aan merkt, maar goed ik dwaal af. En totaal onbelangrijk eigenlijk.

Ik word weleens impulsief genoemd, vandaar dat ik meteen een setje fraaie harman surround sattelietjes gekocht, de SAT-nogwat? en samen met mijn NR1602 en vnl Auddysey proberen het goed te krijgen. Het geluid was goed, maar zeker beneden niveau. Zoals wellicht bekend word er dan pas de manual opgezocht, en behoorlijk leerzaam en veel leesvoer gevonden. De grootste conclusie was toch het te grote gat tussen de sat en rel. De rel is kortgezegd voor de filmkijkert, blinkt uit in het laagste gebied, en gaat daarom niet werken met kleine harmannetjes. En ik ben een muziekkijkert, dus zowiezo niet goed. Op zoek naar zwaardere speakers, gevonden in de vorm van een set Wharfedale Modus (3? Iig met drie woofers)in perfecte staat geruild voor een zak koffiebonen.. Stond gewoon op MP al een week, maar ze waren wat stoffig en ze kwamen uit zijn schuur. Maar goed, voor een pak koffie gaat ik wel even kijken. Perfecte staat wil ik niet zeggen, maar welke speakers waar Hitler ws nog naar geluisterd heeft heeft geen heul licht versleten hoekjes onderin. En een bak geluid eruit, helemaal goed. Rare tweetertje bovenop is een gesloten kastje welke je kunt richten, maar erg eh apart.

Voor de achterkant een setje Diamonds 3, ook uit 19noach, en dat klinkt beter dan veel sattelietjes van een meijer per stuk. Denk ik, geen idee eigenlijk, maar gewoon lekker geluidje. En nog goed te vinden voor weinig.

Ondanks de toegevoegde bassproductie nooit helemaal lekker gekregen, de akoestiek was toch het grootste probleem. Klipsch SW10 geprobeerd en hoewel het geheel beter klonk ook weer niet op de juiste plek. In Zmeer zit een knakker met een gebruikte audio handeltje, en daar staat heel leuk spul. Ik zocht een andere sub, keuze was reuze echter de Jbl Es150p/230 had mijn interesse al vrij snel . Heel strak en goed te regelen en totaal niet afhankelijk van plaatsing om te presteren. Dat doet ie dan ook heel goed, echter je raad het al.

Riedeltje begon weer, verplaatsen, draaien etc.
De methode om hem te plaatsen waar je zit geprobeerd maar de subwoofer mag dus niet midden in de keuken of welke plek die redelijk klinkt dan ook, en dat moet je eigenlijk ook niet willen. Alhoewel mijn acceptatiegrens een stuk lager is wat esthetica/geluid verhouding betreft dan mijn en ws elke vrouw. Of man, partner, transgender of wie ook. Ik weet nog dat er vnl mannen en vrouwen waren, of hooguit een Brus. Het was geen broer en geen zus.  nopompom
Flauw, maar ik vond hem leuk. Niet te serieus nemen aub, ik begrijp echt wel dat datgene wat er niet leek te zijn slechts te verwijten valt aan onwetendheid. Ik ben eigenlijk ook te vroeg geboren, ik had in mijn tijd Tinder alleen al gehad, man ik kwam de deur niet meer uit, alleen om te neuken..

Maar ik houd het spannend, of ik ben telkens afgeleid., Maar de oplossing in mijn geval was ten eerste de Jbl met de woofer naar de muur, gewoon op de standaard locatie links tussen tv/speaker, en als je nu denkt ok, zit ik tegen het paneel te kijken, minder.  Dan is al deze onzin voor niets geweest want de key hier is verticale verplaatsing van de sub. In mijn geval heb ik hem op een houten tafeltje van mijn dochter gezet, ong op luisterhoogte. En daar komt die dan hè.. De bass is daar waar het telt en word redelijk evenredig verspreid. Geen resonerende zooi meer.

Ik heb geen idee of dit bij wie ook werkt maar hier is dit eigenlijk de enige optie. En meteen geen optie, want serieus. Zo'n ding wil je niet uit je muur zien komen of zo.  Wellicht kun je wegwerken oid.

Nu brengt dit me meteen op de volgende vraag, waarvoor ik vanavond hier weer eens terecht kwam, maar inmiddels al redelijk overtuigd ben van het afwezig zijn van een alternatief voor deze plaatsing. Dit puur en alleen door een topic wat letterlijk ook heet; Geen bass op de luisterplek..

En daar was al een poosje niets meer gezegd, dus mijn vraag zal dat blijven maar wellicht hebben mensen wat aan mijn capriolen en de ietwat onhandige maar voorlopig wel werkende oplossing. En voor de vrijgezellen of lucky Basterds ws De oplossing.

En ik heb de rel en wharfedaless heel leuk kunnen inruilen op de sub overigens, meteen een andere set voorspeakers, Elacjes, de wharfedales waren echt serieus te groot voor de ruimte, en achter een setje Klipsch RB15.

Succes..

Vinyl_Fuchs

Succes, er zitten hier wel een paar gasten die verstand hebben van subwoofers, etc. Ikzelf houd me buiten HT hoekje verre van subwoofers in mijn stereoset. Wel vermakelijk om je verhaal te lezen: je lijkt me wel een hyperactief persoontje. Zeg maar: Super Mario on speed. Verder niks mis mee.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Marvin

Ik weet door het hele verhaal het probleem niet meer.

MariooooNL

Ik halverwege het typen al niet meer. Iets over de bass niet op de luisterplek, wat blijkbaar meer voorkomt, en daar de oplossing voor of zoiets, maar dan zit je met een esthetisch probleem. Aah, nu weet ik het weer..

Cm gekheid op een stok, ik heb de sub maar op 1 hoogte gehad, die van het tafeltje, dus wellicht kan die natuurlijk best wat lager. En met de zichtkant naar voren. Dan word het esthetische al een stuk interessanter. Ik ga dit eens proberen vd week. Een setje poten van 30 cm is mis al voldoende.

pietjepc

De plek in de kamer schijnt voor een sub ook nogal uit te maken. Hierdoor komt het esthetische aspect echter ook weer om de hoek kijken...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

MariooooNL

Dat klopt. Maar vaak zijn dat ook onmogelijke plekken. Ik heb net wat gelezen over basstraps.
Iemand enig idee of je daarmee de bass wel in uiteinde woonkamer kan "opsluiten"? Ik begrijp het nog niet helemaal, maar als je een 45gr bastrapport plaatst zeg ff een meter of 2/3 van de sub af, tegen dezelfde muur, creëer je daarmee dan een soort obstructie voor de bass? Dus die gaat langs de muur oa, komt bij de trapp en word zo schuin naar midden woonkamer gebracht of iets? Of zou er dan in de midden woonkamer waar de bas zichzelf tegenkomt, andere muur heeft dan ook zo'n 45gr ding tov de andere. Dan krijg je een soort vierkant met een punt. Als je over luistergebied praat. Snapt iemand überhaupt wat ik probeer uit te leggen qua lay out..?

Marvin

Je zal met zelf een beetje aanrommelen vast wel een beter resultaat kunnen behalen.
Maar als je echt doelgericht daarmee aan de gang wilt zal je wat metingen moeten laten doen om zo op de juiste plekken traps of diffusers te plaatsen.
Je kan ook een extra sub plaatsen op de plek waar je je laag mist.
Denk zelf dat je daarmee wel iets kan bereiken.
De openingspost begrijp ik overigens nog steeds niet echt. [emoji23]

Marvin

Probeer het anders eens wat te verduidelijken met een tekeningetje.

Stadium III

Ik lees niks  over fase goed zetten ,je hebt nu de subwoofer omgedraaid dus uit fase gezet ,
Je krijgt nu dus wel een mooi laag wil zeggen dat je daar mee moet stoeien
Draai hem eens terug en zet de fase eens om wat merk je dan
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4