2218 - afstellen eindversterker

Gestart door TIP41C, november 17, 2014, 19:08:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TIP41C

Hallo iedereen,

Ben bezig met de herstelling van een 2218. Eén van de kanalen was in rook opgegaan. De eindversterker werkt nu terug (transistoren en elco's vervangen).
Nu heb ik een probleem met de afstelprocedure voor de eindversterker, zoals die beschreven staat in de Service Manual. Er staat letterlijk; "Connect a VTVM beween the test point (R731,R733) and adjust the trimmer resistor R719 until the VTVM reads 9mV DC. For the other channel, connect the VTVM between the test point (R732,R734) and adjust the R720 for the same reading."
Wat bedoelt men precies met die test points? Meet ik die 9mV tegenover massa (GND)?
De spanning aan R731 noch R733 verandert wanneer ik de trimmer verdraai. De trimmer werkt vermits ik wèl de basisspanning (tov massa) van Q705 kan doen veranderen (rond -450mV). Hetzelfde geldt voor het andere kanaal. Het oscilloscoopbeeld van de uitgangssignalen (testsinus aan ingangen) verandert evenmin wanneer ik aan de trimmers draai.

Er is iets dat me ontgaat - kan iemand me verder helpen?

Met dank bij voorbaat,
Eric.   

HAL9000

Eric,


DC  meet  je  met  de  meetpennen  aan  de  speaker  aansluitingen  dan moet  het  dc  liefst 0 mV  zijn.
BIAS  meet  je  op  je  meetpennen  parallel  of  (over )  de  emitter  weerstanden 0.3ohm 0.5Ohm.  Deze  waarde  ongeveer  op  10/15mV  zetten. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TIP41C

Dank je wel HAL9000 !
Ik heb net de afregeling gedaan zoals je hebt beschreven. Dat werkt perfect: 10mV over elk van de vier emitterweerstanden.
Bij de herstelling van de versterker heb ik vervangtypes moeten zoeken voor bepaalde transistoren die ik niet origineel kan vinden. De onderstaande types voldoen zeer goed. Ik denk dat deze info andere forumgebruikers ook kan interesseren:
2SC1885  -> MJE340
2SC1509  -> BD139
2SA777    -> BD140
2SC1986  -> TIP41C
2SA771    -> TIP42C