Ervaring met spikes of cones onder buizenversterker?

Gestart door Audiotic, november 04, 2014, 20:46:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renes59

#15
Citaat van: QuattroNL op december 20, 2014, 10:30:50
Maar dit gaat wederom weer richting de aloude bekende welles-nietes discussie  clown1
'
Misschien kun jij mij dan uitleggen hoe trillingen de elektronen kunnen beïnvloeden in een stroomkring, dan zijn we ook direct van welles-nietes af. Als je aan een buis rammelt gaat het binnenwerk heen en weer en tegen elkaar aan en gaat kapot, lijkt mij bij een transistor, condensator etc. niet het geval. Er is hier zelfs wel eens aan gedacht dat trillingen via het stekkerblok de apparatuur binnenkomt en dan het geluid beïnvloed.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

TurboMarco

Waar het om gaat is dat je de apparatuur , voor zover die gevoelig is voor trillingen , niet moet gaan koppelen dmv spikes of cones , maar juist moet ontkoppelen .
Iemand die beweerd dat een versterker beter functioneer door die spikes eronder , beweerd dus eigenlijk dat het toestel  die door onderhevigheid van resonanties beter presteert  :-P

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

renes59

Citaat van: TurboMarco op december 20, 2014, 12:17:34
Waar het om gaat is dat je de apparatuur , voor zover die gevoelig is voor trillingen , niet moet gaan koppelen dmv spikes of cones , maar juist moet ontkoppelen .
Iemand die beweerd dat een versterker beter functioneer door die spikes eronder , beweerd dus eigenlijk dat het toestel  die door onderhevigheid van resonanties beter presteert  :-P
Bij sommige wordt er dan ook een hamer bijgeleverd. :-)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Zoldar

Citaat van: renes59 op december 20, 2014, 11:52:23
'
Misschien kun jij mij dan uitleggen hoe trillingen de elektronen kunnen beïnvloeden in een stroomkring, dan zijn we ook direct van welles-nietes af. Als je aan een buis rammelt gaat het binnenwerk heen en weer en tegen elkaar aan en gaat kapot, lijkt mij bij een transistor, condensator etc. niet het geval. Er is hier zelfs wel eens aan gedacht dat trillingen via het stekkerblok de apparatuur binnenkomt en dan het geluid beïnvloed.

Je probeert iets te bewijzen met een verklaring. Dat is mijns inziens een verkeerde aanpak. Je moet eerst vergewissen of de observatie klopt. En vervolgens naar een verklaring zoeken.

Er zijn vele observaties die we niet meteen kunnen verklaren.  De appel van de boom etc.

Ik kan niet verklaren waarom usb kabels een ander frequentie verloop geven als je het meet. Maar dat maakt de observatie niet minder waar. Alleen nog onverklaarbaar, voor mij althans.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

Citaat van: TurboMarco op december 20, 2014, 12:17:34
Waar het om gaat is dat je de apparatuur , voor zover die gevoelig is voor trillingen , niet moet gaan koppelen dmv spikes of cones , maar juist moet ontkoppelen .
Iemand die beweerd dat een versterker beter functioneer door die spikes eronder , beweerd dus eigenlijk dat het toestel  die door onderhevigheid van resonanties beter presteert  :-P

Mee eens. Ontkoppelen doe je met sorbothane ed.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

QuattroNL

Citaat van: renes59 op december 20, 2014, 11:52:23
'
Misschien kun jij mij dan uitleggen hoe trillingen de elektronen kunnen beïnvloeden in een stroomkring, dan zijn we ook direct van welles-nietes af. Als je aan een buis rammelt gaat het binnenwerk heen en weer en tegen elkaar aan en gaat kapot, lijkt mij bij een transistor, condensator etc. niet het geval. Er is hier zelfs wel eens aan gedacht dat trillingen via het stekkerblok de apparatuur binnenkomt en dan het geluid beïnvloed.
Helaas ontbreekt het mij aan de juiste kennis om dit alles te kunnen verklaren.

Ik vertrouw hierbij gewoon op mijn oren. Die vertellen mij dat het geluid mèt dempingsplaat in mijn geval een verbetering geeft van het geluid. Hoe? Geen idee. Ik ben opzich wel nieuwsgierig naar de juiste wetenschappelijke verklaring maar ook zonder dat kan ik leven. Het  resultaat is datgene wat telt.

Mensen die mij gaan vertellen dat mijn dempingsplaat niet kan werken praten poep. Zij hebben  die plaat nog nooit gehoord  (enkele uitzondering daargelaten) dus kunnen er simpelweg niet over oordelen. En zomaar roepen dat iets niet kan omdat je er geen verklaring voor hebt én het nog nooit gehoord hebt is zoooo makkelijk.

Als iemand spikes,  cones, viltjes of rubber ergens onder zet en diegene vindt het beter klinken dan is het doel voor hem bereikt. Klaar..
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Rob46

Heb ik ook met Master Base. En om de zaak nog stabieler te maken heb ik mijn eindversterker bovenop de cd speler geplaatst. Niet andersom, wat je vaak tegenkomt.

renes59

#22
Citaat van: QuattroNL op december 20, 2014, 13:41:50
Helaas ontbreekt het mij aan de juiste kennis om dit alles te kunnen verklaren.

Ik vertrouw hierbij gewoon op mijn oren. Die vertellen mij dat het geluid mèt dempingsplaat in mijn geval een verbetering geeft van het geluid. Hoe? Geen idee. Ik ben opzich wel nieuwsgierig naar de juiste wetenschappelijke verklaring maar ook zonder dat kan ik leven. Het  resultaat is datgene wat telt.

Mensen die mij gaan vertellen dat mijn dempingsplaat niet kan werken praten poep. Zij hebben  die plaat nog nooit gehoord  (enkele uitzondering daargelaten) dus kunnen er simpelweg niet over oordelen. En zomaar roepen dat iets niet kan omdat je er geen verklaring voor hebt én het nog nooit gehoord hebt is zoooo makkelijk.
Als iemand spikes,  cones, viltjes of rubber ergens onder zet en diegene vindt het beter klinken dan is het doel voor hem bereikt. Klaar..
Blijkt maar weer eens dat audio een zo individuele hobby is dat discussie of een verschil van mening niet ter zake doende is.
Voor jou werkt de dempingsplaat voor een ander niet, dan praat die ander geen poep maar voor zichzelf. Volgens mij zeg ik ook niet dat het niet kan. Het kan voor mij niet dat klopt, ik hoor geen verschil met/zonder spikes of granieten plaat eronder.
En inderdaad is het zoooo gemakkelijk om iets te zeggen in de audiohobby, het geldt namelijk per individu, wat een ander er van vindt is mij worst. Wat een ander hoort, of niet, ook. Ik wil wel graag weten wat de verklaring of gedachte achter iets is, daar ben ik nieuwsgierig naar. Denk ik: ja dat heeft wel wat ga ik het proberen.
De topicvraag was: Ervaring met spikes of cones onder buizenversterker? antwoord: Ja heb ik, ik hoor geen verschil. Zowel onder de buizen vv en ev. In de vv zitten buizen type 76 ( uit 1943) die zijn van zichzelf nieuw al microfonisch. Ook daar geen hoorbaar verschil, dit bij 82 dB geluid.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

QuattroNL

Citaat van: renes59 op december 20, 2014, 14:59:07
Blijkt maar weer eens dat audio een zo individuele hobby is dat discussie of een verschil van mening niet ter zake doende is.
Voor jou werkt de dempingsplaat voor een ander niet, dan praat die ander geen poep maar voor zichzelf. Volgens mij zeg ik ook niet dat het niet kan. Het kan voor mij niet dat klopt, ik hoor geen verschil met/zonder spikes of granieten plaat eronder.
En inderdaad is het zoooo gemakkelijk om iets te zeggen in de audiohobby, het geldt namelijk per individu, wat een ander er van vindt is mij worst. Wat een ander hoort, of niet, ook. Ik wil wel graag weten wat de verklaring of gedachte achter iets is, daar ben ik nieuwsgierig naar. Denk ik: ja dat heeft wel wat ga ik het proberen.
Wat ik zei is dat men pas wat kan (mag?) vinden als men het zelf gehoord heeft.
Als je het gehoord hebt en je hoort geen verschil, prima. Dan weet je iig waar je over praat en daar ging het mij om.

Ik heb geen 'gewone' stenen of houten plaat onder m'n amp staan. Aan de werking van dat soort 'eenvoudige' platen twijfel ik ook, al zal het mogelijk een beetje werken. Maar ik heb die nog nooit gehoord dus kan er niet over oordelen.

Ik zou je graag mijn plaat laten horen, bij je thuis. Ik woon echter 200km bij je vandaan dus we moeten even wat plannen  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

renes59

#24
Citaat van: QuattroNL op december 20, 2014, 19:40:44
Wat ik zei is dat men pas wat kan (mag?) vinden als men het zelf gehoord heeft.
Als je het gehoord hebt en je hoort geen verschil, prima. Dan weet je iig waar je over praat en daar ging het mij om.

Ik heb geen 'gewone' stenen of houten plaat onder m'n amp staan. Aan de werking van dat soort 'eenvoudige' platen twijfel ik ook, al zal het mogelijk een beetje werken. Maar ik heb die nog nooit gehoord dus kan er niet over oordelen.

Ik zou je graag mijn plaat laten horen, bij je thuis. Ik woon echter 200km bij je vandaan dus we moeten even wat plannen  clown1




Je bent altijd welkom, 200 km?, ach als je om 08:00 weggaat drink je hier om 10:00 je 1e kop koffie met appeltaart erbij. Kunnen we de rest van de dag muziek luisteren, plaat testen en ideeën wisselen over hifi.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Whisper.nl

#25
Citaat van: QuattroNL op december 20, 2014, 19:40:44
Wat ik zei is dat men pas wat kan (mag?) vinden als men het zelf gehoord heeft.
Als je het gehoord hebt en je hoort geen verschil, prima. Dan weet je iig waar je over praat en daar ging het mij om.

Ik heb geen 'gewone' stenen of houten plaat onder m'n amp staan. Aan de werking van dat soort 'eenvoudige' platen twijfel ik ook, al zal het mogelijk een beetje werken. Maar ik heb die nog nooit gehoord dus kan er niet over oordelen.

Ik zou je graag mijn plaat laten horen, bij je thuis. Ik woon echter 200km bij je vandaan dus we moeten even wat plannen  clown1

Eventueel carpolen Ferry.  HB

Groet Whisper.

Jammie ik verheug me nu al op de appeltaart.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Paul

Heb onder de buizen eindtrap wel spikes gemonteerd maar dat is omdat de onderzijde open is en om te ventileren , het chassis wordt vrij warm door de 4x EL34 buizen.



Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

renes59

Citaat van: Whisper.nl op december 20, 2014, 21:53:58
Eventueel carpolen Ferry.  HB

Groet Whisper.

Jammie ik verheug me nu al op de appeltaart.
Er is genoeg appeltaart Hans, jij weet de weg. :-)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

bas focal marantz

Citaat van: Paul op december 20, 2014, 22:04:37
Heb onder de buizen eindtrap wel spikes gemonteerd maar dat is omdat de onderzijde open is en om te ventileren , het chassis wordt vrij warm door de 4x EL34 buizen.
Dat is een hele goede rede om spikes te gebruiken onder je buizen versterker.