Ervaring met spikes of cones onder buizenversterker?

Gestart door Audiotic, november 04, 2014, 20:46:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiotic

Ik lees / hoor vaak dat spikes /cones positief zijn onder een buizenamp. Heet iemand daar ervaring mee?

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Zoldar

Nee. Ik heb een setje soundcare spikes onder van alles uutgeprobeerd eb het deed niets. Onder de graaf is wat problematisch met zijn 35kg.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

bas focal marantz

Omdat het heel mooi kan staan zie ik geen enkel bezwaar om iets eronder te zetten.

Leonneke

Ik zie het ook zo. Prachtig om te zien !!! Of het een verbetering in het geluid gaat opleveren ?
Bij Dienadel in Duitsland heb ik ooit prachtige titanium spikes gekocht. Niet eens zo belachelijk duur.
Onder mijn subs ga dat wel degelijk een 'resultaat'. Die parkeerde ik toen, via de spikes, op een hardstenen tegel. Onder die tegel loodbitumen. En ja, dat scheelde wel degelijk in trillingen, tenminste de richting van die trillingen.

Volgens mij is er niks mis mee om BUIZEN zoveel mogelijk trillingsvrij te houden. Overigens werkt een driehoek van spikes nog beter dan een vierhoek. Qua stabiliteit. Hoop dat je er iets mee kan ........
Groetjes Leonneke .  . ...

Audiotic

Ha, wat je zegt, een driehoek: nèt gedaan: mooie ebbenhouten pootjes met zirconium kogel, van W&M. Eens zien of het uitmaakt. Maar is wèl mooi!

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Cornelis1921

Citaat van: Audiotic op december 19, 2014, 14:43:36
Eens zien of het uitmaakt.


Maakt zeker wat uit, al was het maar voor de inhoud van jouw portemonnee :-D :wink: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Audiotic

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Paul

Citaat van: Audiotic op december 19, 2014, 14:43:36
Ha, wat je zegt, een driehoek: nèt gedaan: mooie ebbenhouten pootjes met zirconium kogel, van W&M. Eens zien of het uitmaakt. Maar is wèl mooi!


Een repro van het REM eiland.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Audiotic

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Leonneke

Citaat van: Cornelis1921 op december 19, 2014, 14:53:43Maakt zeker wat uit, al was het maar voor de inhoud van jouw portemonnee :-D :wink: byebye

Da's in ieder geval het geval bij W&M.  Voor TS,  puur optisch, het lijkt me mooier te zijn als de voorste pootjes wat verder uiteen staan. Dan geef je het apparaat wat meer breedte. Nu zie ik vooral hoogte. Maar okay, da's slechts mijn optische beleving. Of heb je ze in de bestaande schroefdraad gezet ?
Groetjes Leonneke .  . ...

QuattroNL

Het maakt voor een apparaat, en dan helemaal iets met buizen, zeker uit dat deze zo trillingsarm ergens op staat.
Ik heb onder mijn PM15 een dempingsplaat liggen. Scheelt enorm qua klank. Degenen die het reeds hebben ervaren hadden er ook geen verklaring voor maar het werkt zeker positief.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

renes59

#11
Als de versterker gewoon in een rek of kast staat zijn er echt geen trillingen die invloed hebben. Heeft een buizenversterker last van trillingen zou ik toch eens naar de buizen kijken, die zijn of microfonisch of mechanisch af. Ze meten dan nog wel goed maar het binnenwerk is af. Kijk daarom uit met 2e hands buizen, ze kunnen uit gitaarversterkers ( b.v. ecc83) komen, meten binnen tolerantie maar door het gesleep en getrek zijn ze mechanisch versleten.
Hele oude buizen zijn meestal wel wat microfonisch, niet erg want waarom zou je tijdens het luisteren naar muziek tegen je versterker gaan tikken of kloppen.
Dat het scheelt qua klank, het is maar net waar je in gelooft. Als je het als positief ervaart houden zo.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

TurboMarco

Met spikes koppel je dus de versterker aan mogelijke resonanties , je kan dan beter vilt of rubber nemen .

Wanneer ik de muziek erg hard zet resoneert van alles , behalve de stereomeubel , en die is van gewoon waaibomenhout gemaakt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Als ik echt eens een zwieper aan die knop geef staan de ramen van het hele blok te rammelen.

QuattroNL

Citaat van: renes59 op december 20, 2014, 00:36:32
Als de versterker gewoon in een rek of kast staat zijn er echt geen trillingen die invloed hebben. Heeft een buizenversterker last van trillingen zou ik toch eens naar de buizen kijken, die zijn of microfonisch of mechanisch af. Ze meten dan nog wel goed maar het binnenwerk is af. Kijk daarom uit met 2e hands buizen, ze kunnen uit gitaarversterkers ( b.v. ecc83) komen, meten binnen tolerantie maar door het gesleep en getrek zijn ze mechanisch versleten.
Hele oude buizen zijn meestal wel wat microfonisch, niet erg want waarom zou je tijdens het luisteren naar muziek tegen je versterker gaan tikken of kloppen.
Dat het scheelt qua klank, het is maar net waar je in gelooft. Als je het als positief ervaart houden zo.
Mijn meubel is er een van de Ikea, dus van dat spaanplaat met folie erover. Niet echt robuust dus.
Trillingen worden dus erg makkelijk doorgegeven via de vloer.
In mijn geval werkt een dempingsplaat dus uitstekend.
Als je al een goed stevig audiorack hebt die al erg trillingsarm is dan zal je minder effect van een dempingsplaat of andere maatregelen (spikes/cones) merken.

Alles heeft in meer of mindere mate last van microfonie. Het meeste komt aan dmv direct contact (via de vloer) maar via de lucht natuurlijk ook (muziek/geluid is het (laten) trillen van lucht in allerlei frequenties en amplitudes, simpel gezegd). Via die weg is het wel heel lastig om het tegen te houden of je moet je apparatuur in een afgesloten dode kast zetten. Meestal niet echt praktisch en haalbaar voor ons gewone consumenten.
Zodoende is dempen van het directe contact (vloer/kast) eenvoudiger.

Maar dit gaat wederom weer richting de aloude bekende welles-nietes discussie  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB