Zelf een HTPC bouwen

Gestart door TurboMarco, oktober 21, 2014, 16:57:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AndreC

Citaat van: Maurice op oktober 22, 2014, 13:06:54
Die Eminent is ook erg leuk, denk vergelijkbaar met mijn popcorn-hour.
Overigens zag ik dat er wel een android app voor is?

Wat je niet met de Eminent hebt, is maximale flexibiliteit over look en feel, software en hardware, etc. Daar heb ik enkele hele specifieke eisen/wensen. Gamen zal via de Eminent niet gaan, ten minste, niet zoals via mijn HTPC zometeen. Ik heb de keuze uit vele verschillende grafische interfaces voor media, maar indien ook gewenst een gewone desktop. Ik ben niet meer afhankelijk van updates van een leverancier en als ik een hardware of software falen heb, dan kan ik het zelf oplossen.
Klopt, via Android is hij bedienbaar, je snapt het al, geen Android hier, zal er ook nooit komen hahahahah
Had het wel kunnen benoemen. frusty
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

TurboMarco

Citaat van: AndreC op oktober 22, 2014, 18:13:40
Heb nog een pc op zolder staan, staat al 4 jaar stof te happen.
Meen een 2gh 64 bits met 4gb ddr2 eigen geheugen.
HD van 1tb zo uit mijn hoofd.
Dvd speler en een dvd brander zit erin, zelfs nog een diskette station.
Windows xp prof staat erop.
Was een topper in 2007.
Zou ik hier wat mee kunnen, of is zelfs een topmodel uit 2007 voor de toepassingen van nu te langzaam ?

Misschien dat ik wat kan experimenteren ermee.
Geen ervaring dus met htpc.

BV hoe moet ik die in het systeem plaatsen zodat ik er wat mee kan.
Welke kabels waar aan te sluiten.
Wat moet erop staan aan programma's of weet ik veel.
Mocht het echt zin hebben wil ik hem wel eens aansluiten om precies te noteren wat er precies in zit.
Is het moederbord een ATX of mini ATX formaat , en heb je nog wat gedetailleerde gegevens van het systeem ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

AndreC

#17
Citaat van: TurboMarco op oktober 22, 2014, 18:38:06
Is het moederbord een ATX of mini ATX formaat , en heb je nog wat gedetailleerde gegevens van het systeem ?
Zal hem morgen even van de zolder halen om zoveel mogelijk info te weten te komen.
Moederbord was een asrock, viel me zo even in.
Maar zoals gezegd, zal morgen gedetailleerde info plaatsen, wie weet heb ik zonder dat ik het wist een leuk speeltje nog op zolder staan.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Maurice

Citaat van: AndreC op oktober 22, 2014, 18:44:45
Zal hem morgen even van de zolder halen om zoveel mogelijk info te weten te komen.
Moederbord was een asrock, viel me zo even in.
Maar zoals gezegd, zal morgen gedetailleerde info plaatsen, wie weet heb ik zonder dat ik het wist een leuk speeltje nog op zolder staan.
Ik denk dat je met OpenELEC best wel wat zal kunnen: http://openelec.tv/
Ook is de betreffende pc leuk om eens te leren stoeien met Linux, bijvoorbeeld Ubuntu of Linux Mint (beiden erg gebruiksvriendelijk). Een alternatief besturingssysteem.
Een andere mogelijkheid is dat je er een webserver van maakt, en dan heb je voor je het weet vanuit je huis een forum gehost (zoals het marantzforum ooit ontstaan is).
Je zou ook eens kunnen spelen met FreeNAS: http://www.freenas.org/
Een eigen file server met extra mogelijkheden, zoals je op elke NAS wel terug vindt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marvin

Beetje nette video en geluidskaart erin en je kan al goed mkv afspelen met (bv) totalmediaplayer. Foobar2000 voor de muziek en er gaat al een wereld voor je open.

Paul

Citaat van: Maurice op oktober 22, 2014, 19:44:44
Ik denk dat je met OpenELEC best wel wat zal kunnen: http://openelec.tv/
Ook is de betreffende pc leuk om eens te leren stoeien met Linux, bijvoorbeeld Ubuntu of Linux Mint (beiden erg gebruiksvriendelijk). Een alternatief besturingssysteem.
Een andere mogelijkheid is dat je er een webserver van maakt, en dan heb je voor je het weet vanuit je huis een forum gehost (zoals het marantzforum ooit ontstaan is).
Je zou ook eens kunnen spelen met FreeNAS: http://www.freenas.org/
Een eigen file server met extra mogelijkheden, zoals je op elke NAS wel terug vindt.
Linux Ubuntu heb ik naast Win 7 als extra partitie op m,n desktop, super snel in het opstarten, gratis office pakket etc. auto updates zeer aan te bevelen de rest hier beschreven is nieuw voor mij.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Barre72

Heb zelf XBMC op een Pivos Xios DS draaien en dat werkt behoorlijk goed (speelt zowat alles af vanop de NAS, ook dvd iso's), enkel met foto's kijken vanop de NAS heeft hij het erg moeilijk (maar mijn UD5007 doet dat ook niet goed).  Grootste nadelen zijn - voor mij - het ontbreken van een digitale audio uitgang, de 100MB/s netwerkaansluiting en toch wat tekort aan processorkracht.  Maar voor de kindjes Tom en Jerry te streamen voldoet het wel :-)
Over XBMC ben ik wel erg tevreden.  Voorheen op een Apple TV2 gehad (de Xios presteert wel beter) en ook getest op een gewone pc (intel quad core Q8400 met 6GB geheugen) met zowel XBMCbuntu als XBMC op Opensuse en dat werkte als een trein !
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

TurboMarco

Voor diegene die nog een PC systeem over hebben met een atx moederbord daarin bestaat daar ook de mogelijkheid deze om te bouwen naar een htpc model .
Het aanbod in atx htpc behuizingen zijn niet zo heel groot , maar ze zijn er wel  :-)

Merken zoals Lian-Li , Silverstone , en Fractal Design bieden tegen redelijke prijzen zeer fraaie behuizingen aan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Net updates binnen van mijn bestellingen... Wordt nog even geduld hebben, koeler en kast komen begin volgende week, dus ik gok woensdag pas binnen.
Voedingen zijn al geleverd, alleen zonder kabels, dus dat is niet handig (gaat om de satakabels).
Geheugen en ssd zullen morgen komen.
Ik heb nog een kast, dus zonder de nieuwe koeler en kast kan ik wel verder met opzetten van het systeem.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

AndreC

De hele zolder op de kop gezet.
Pc en monitor gevonden, maar toetsenbord en muis en kabels met de noorderzon verdwenen.
Zal dus ff duren met de specifieke informatie.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Maurice

Maar mogelijk heb je wel een schroevendraaier, kun je type moederbord en videokaart lezen.

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Update:
Nu alle hardware binnen, was al begonnen met klaarmaken en installeren in de oude kast. Helaas blijkt er technisch iets niet goed te zijn met het moederbord, dus die moet retour. Daardoor kan ik de boel niet verder monteren.


verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Koeler:


Testopstelling:


Kast dicht:


Kast open/leeg:


Voeding in de kast:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Wat is er mis met het moederbord dan ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Zoals Marco al aangaf, deze kast is ideaal als je met een APU werkt (geïntegreerde videokaart in de processor), heb je een losse videokaart, dan moet je echt een hogere kast hebben. De PCI sloten zijn de compacte uitvoeringen, dus niet degene die je in een normale pc hebt.

Overigens is het bouwen mij nog niet helemaal gegund, opsomming van tegenslagen:
- Processor DOA aangekomen, retour.
- Mijn oude geheugen bleek niet compatibel met het moederbord, dus nieuw moeten bestellen
- De leverancier van de voeding heeft deze geleverd zonder de bijbehorende bekabeling, in afwachting van afhandeling
- Geluid op het moederbord werkt niet

Retour sturen van het moederbord zal ik pas doen als mijn andere pc klaar is, zodat ik wel iets heb om nu mee te werken. Momenteel doet de htpc namelijk dienst als (tijdelijke) desktop.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude