Zelf een HTPC bouwen

Gestart door TurboMarco, oktober 21, 2014, 16:57:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

HTPC : zelf een mediaspeler bouwen.

Een htpc hoeft geen grote hoeveelheden processorkracht tot zijn beschikking te hebben. Veel belangrijker is tegenwoordig de GPU, omdat die de decodering van het videomateriaal voor zijn rekening neemt.

Een mooie oplossing is een processor (CPU) met een geïntegreerde GPU , bijvoorbeeld een AMD A8-6600K :

De AMD A8-6600K CPU, codenaam "Richland", beschikt over vier verwerkingseenheden en is geschikt om op een moederbord met Socket FM2 te plaatsen. De processor beschikt over 4096 KB Level 2 cache en werkt op een snelheid van 3900 MHz. De AMD A8-6600K beschikt over een interne geheugencontroller, met twee geheugen kanalen en bevat een AMD Radeon HD8570D interne Grafische Chip.

Met minder kan het natuurlijk ook , de reden waarvoor ik nu deze CPU gekozen heb komt verder in het artikel aan bod .

Omdat een htpc stil moet zijn, heb ik een aftermarket-koeler in het systeem opgenomen. Door het ontwerp van deze Scythe Big Shuriken  worden naast de processor ook onderdelen van het moederbord gekoeld. De 120mm-ventilator doet zijn werk, zoals gewenst, in stilte.


Een htpc moet niet al te groot zijn en dan ligt de keuze voor een mini-itx moederbord voor de hand , echter voor AMD cpu's heb je daar heel weinig keuze in , vandaar dat mijn keuze gaat naar een mini-atx bordje .
De keuze is dan gevallen op de MSI A88XM-E45, socket FM2+ moederbord . Dat is het meest luxe exemplaar wat je voor het geld kan kopen , natuurlijk kan het met minder , maar ik leg later uit waarom deze keuze gemaakt is .

De A88XM-E45 van MSI ondersteunt één AMD Socket FM2 processor samen met maximaal 64 GB aan geheugen. Verder ondersteunt het moederbord de interne grafische chip van de CPU, zijn er twee PCIe x16 3.0/2.0 sloten (met Dual Graphics technology ondersteuning) aanwezig en kunnen er SATA apparaten worden aangesloten. Uiteraard ontbreken ook onboard geluid en netwerk niet.

Hoewel een htpc niet enorm veel werkgeheugen nodig heeft, kan er met de huidige prijzen rustig 8GB geïnstalleerd worden. Er is gekozen voor modules met een klokfrequentie van 1600MHz. De gpu van de A8-6600K zal daar namelijk dankbaar gebruik van maken.

Wie er één heeft wil niet meer terug: een ssd. Ook bij mijn htpc neemt een solid state drive een plek in. Een ssd voegt gelijk snelheid toe waardoor het systeem op vele vlakken, vooral bij het opstarten, responsiever is. Je wilt immers niet lang wachten voordat je kan genieten van je favoriete film.
Mijn keuze gaat naar een Samsung 840 evo 120GB , dit vanwege de hele goede snelheden en de goede bijgeleverde software .

Data-transferrate:Lezen 540 MB/s , schrijven 410 MB/s .
   
Stroomvebruik: Lezen/Schrijven 0.15 Watt , Idle 0.046 Watt.

De behuizing is bij een htpc erg belangrijk, omdat het systeem meestal in de huiskamer zal staan.
De keuze is daarom gevallen op een SilverStone ML04B aangezien deze overeenkomstige maten heeft met de rest van de audioketen , ook zitten alle functies aan de voorkant achter een strak gevormde kantelbare (aluminium) frontpaneel .


Dan kom ik terug op de keuze van de over-gedimensioneerde componenten zoals CPU en moederbord .
Allereerst de cpu is een Quad-core met een krachtige grafische chip , dus de meeste games kunnen erop gespeeld worden , het moederbord beschikt over de mogelijkheid om met meerdere gpu's te werken zodat er een mogelijkheid bestaat om behoorlijk te kunnen upgraden .
Mocht je straks ook de nieuwste games (en de zwaardere spellen) kunnen spelen dan is deze behuizing simpelweg te krap om daar de normale standaard gpu's in te bouwen .
Houd daar rekening mee als je een behuizing gaat aanschaffen .In dat geval raad ik aan om de hogere SilverStone Grandia GD06B case te nemen .


De gekozen onderdelen verbruiken niet veel energie, maar als het om een vermogen van hooguit 300W gaat, is het aanbod van goede voedingen helaas schaars.
Mijn keuze valt dan op een Seasonic M12II-520 EVO voeding , deze heeft meer dan voldoende power en beschikt over 6+2 (x2) PCI-E aansluitingen , dus mocht je in de toekomst de htpc willen omtoveren tot een game pc dan kan dat gewoon .

De M12II-520 EVO van Seasonic is een ATX voeding en levert een vermogen van 520 Watt met een efficiëntie van 85%. Deze voeding heeft één 120mm Fan ingebouwd en is beveiligd tegen overspanning (OVP), tegen onderspanning (UVP), tegen overbelasting (OLP/OPP) en tegen kortsluiting (SCP). Verder beschikt hij onder andere over 5x 5,25" molex, 6x SATA en 2x PCIe 6+2 pins aansluitingen.

Deze htpc kost op het moment van schrijven ongeveer 400,- , uiteraard komt daar nog het besturingssysteem erbij .

Mocht je zelf niet in staat zijn een dergelijk machine te bouwen , wees dan zo vrij mij een PM te sturen .

grtz Marco .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Hahaha, leuke guide ;)

Niet geheel toevallig ben ik momenteel ook bezig een HTPC te bouwen en heb daarvoor ook geregeld contact met Marco aangezien ik er qua pc's momenteel niet up-to-date ben qua kennis.

Mijn componenten so far:
- mobo: MSI A78M-E45 . Komt uit een outlet, voor €37
- APU: AMD A8-6600k, voor €85 (had eerst een A6-6600k uit de outlet voor €35, maar die was doa).
- Kast: Silverstone ML04B, voor €68. Mooie strakke voorkant, net zo breed als audio apparatuur en niet te hoog.
- Geheugen: Kingston 4GB DDR3 1866MHz Kit SO-DIMM . Komt ook uit een outlet, voor €22
- Voeding: Cooler Master V550, voor €33. Deze voeding is lekker stil, semi-modulair en is enorm efficient. Komt van dezelfde fabriek als de favo van Marco: seasonic. Normaal is de voeding €74, ik heb er maar gelijk twee besteld ;)
- Harde schijf: heb ik nog liggen, helaas geen ssd, dat komt later wel een keer. De snelheid, energieverbruik en geluid spreken mij wel erg aan.

Ik zit nu totaal op €245, een ssd erbij zou nog een keer €60 erbij zijn.

Als besturingssysteem ga ik in elk geval iets van linux nemen. Ik wil namelijk XBMC gaan draaien en Steam. Ga nog uitvogelen of dat bijvoorbeeld (XBMC)ubuntu gaat worden, steamos of een andere smaak. Misschien nog wel een dualboot, met windows 7. Heb nog een licentie over volgens mij.

Oh ja, een stille processorkoeler moet ik nog...
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

De prijs zoals ik die noem is uiteraard geen outlet prijs , door zelf goed te zoeken kan je daar nog behoorlijk onder zitten .
CiteerOh ja, een stille processorkoeler moet ik nog...
Dat is een absolute must ! , je wilt immers een goede koeling en al helemaal geen bak met herrie aan je kop , want dat maken die stock koelers wel  frusty
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerIk zit nu totaal op €245, een ssd erbij zou nog een keer €60 erbij zijn.
Duh ... :no:

Citeer- Geheugen: Kingston 4GB DDR3 1866MHz Kit SO-DIMM . Komt ook uit een outlet, voor €22
Ik zie het nu pas staan , ik heb het dus niet goed gezien .
SO-DIMM is voor een laptop  :oops:
En dat gaat niet lukken heh neef  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Jaja  violent1

Vanavond nog ff met Marco zitten klooien... Nieuwe processor was binnen, dus ik dacht eindelijk aan de slag te kunnen. Helaas, geen beweging te zien.
Na pielen bleek mijn geheugen niet compatibel met het moederbord te zijn. Was niet het goedkoopste geheugen.
Ik had al ander geheugen besteld, alleen de lettertjes SO over het hoofd gezien, en dat gaat zometeen niet passen. Net een mail gestuurd of ik de order nog kan wijzigen.

Nu net ook de laatste onderdelen maar besteld. Goed chagrijnig maar meer uitgegeven dan ik eigenlijk wilde, dus het wordt nu:

Mijn componenten so far:
- mobo: MSI A78M-E45 . Komt uit een outlet, voor €37
- APU: AMD A8-6600k, voor €85
- Kast: Silverstone ML04B, voor €68.
- Geheugen: Kingston Technology FURY Black 4GB 1866MHz DDR3 voor €42
- Voeding: Cooler Master V550, voor €33.
- Harde schijf: Kingston V300 120GB voor €50
- CPU koeler: Scythe Big Shuriken 2 voor €33

Totaal: €348
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Cornelis1921

Vraagje, Maurice, wat wordt de toepassing voor deze PC? Een huis-tuin-en-keukengebruik of zwaardere en bijzonderdere toepassing? Het wordt i.i.g. geen dertien in een dozijn PC.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maurice

Citaat van: Cornelis1921 op oktober 21, 2014, 23:52:01
Vraagje, Maurice, wat wordt de toepassing voor deze PC? Een huis-tuin-en-keukengebruik of zwaardere en bijzonderdere toepassing? Het wordt i.i.g. geen dertien in een dozijn PC.
Dit gaat een HTPC worden, oftewel, deze komt beneden in mijn audioset te staan.
Vanaf dit ding gaat muziek en video gestreamed worden (dmv XBMC) en daarmee gaat mijn Popcorn-Hour A300 vervangen worden. Maar daarnaast wil ik netflix en spotify gaan draaien, dat lukt niet met popcorn.
En aangezien ik 3 jongens thuis heb, variërend in de leeftijd tussen 3 en 36, wil ik er ook wel mee gamen op de TV (via oa steam). Geen high-end, gewoon wat eenvoudige, mogelijk wat oudere spellen.

Wat een HTPC complexer maakt dan een huis-tuin-en-keuken-pc, is dat de vorm van de kast wat belangrijker wordt (je wilt het een klein beetje matchen met je set), maar nog belangrijker is het geluid wat geproduceerd wordt. Geluid komt uit de voeding, processorkoeler en eventuele fans in de kast zelf, maar vergeet ook de harde schijf niet. Een dedicated videokaart heeft ook fans. Deze onderdelen zijn goedkoop te krijgen, maar dan heb je herrie tijdens het luisteren van muziek of kijken van films. Wil je het stiller, dan moet je voor deze onderdelen wat meer geld uitgeven.
Het is ook prettig als het systeem snel opstart, en dat doet een ssd oneindig veel sneller dan een sata schijf.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Cornelis1921

OK, thanks voor de heldere uitleg, Maurice. notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Mooi project, ik hoop dat de inbouw geschiet met veel plaatjes.

Waarop laat je het draaien, windows media player?
Heb je ook mooie remote's waarmee je goed uit de voeten kan?

Marvin

#9
Draai zelf al een x aantal jaar alles af met enkel een pc. Ik zou ook niet anders meer willen.
Goed het is weleens gecrashed, maar dan is het ook zo weer te herstellen. (Kwestie van klein harde schijfje met de programma installaties bij de hand hebben, al doende leert men).
Speelt alles af, nieuwe formats nieuwe programma's.  Erg updates proof.
Bedieningsgemak op de bank dmv een iPad.
Dat men nog geld steekt in een fysieke speler voor welk formaat dan ook snap ik werkelijk niets van.

AndreC

Citaat van: Maurice op oktober 22, 2014, 00:05:03
Dit gaat een HTPC worden, oftewel, deze komt beneden in mijn audioset te staan.
Vanaf dit ding gaat muziek en video gestreamed worden (dmv XBMC) en daarmee gaat mijn Popcorn-Hour A300 vervangen worden. Maar daarnaast wil ik netflix en spotify gaan draaien, dat lukt niet met popcorn.
En aangezien ik 3 jongens thuis heb, variërend in de leeftijd tussen 3 en 36, wil ik er ook wel mee gamen op de TV (via oa steam). Geen high-end, gewoon wat eenvoudige, mogelijk wat oudere spellen.

Wat een HTPC complexer maakt dan een huis-tuin-en-keuken-pc, is dat de vorm van de kast wat belangrijker wordt (je wilt het een klein beetje matchen met je set), maar nog belangrijker is het geluid wat geproduceerd wordt. Geluid komt uit de voeding, processorkoeler en eventuele fans in de kast zelf, maar vergeet ook de harde schijf niet. Een dedicated videokaart heeft ook fans. Deze onderdelen zijn goedkoop te krijgen, maar dan heb je herrie tijdens het luisteren van muziek of kijken van films. Wil je het stiller, dan moet je voor deze onderdelen wat meer geld uitgeven.
Het is ook prettig als het systeem snel opstart, en dat doet een ssd oneindig veel sneller dan een sata schijf.

De Eminent em7380 kan ook alles wat je opnoemde.
Koste destijds €112.
Enigste nadeel is dat je hem niet via app kunt bedienen.
Het download gedeelte wel maar verdere bediening moet via de afstandsbediening gebeuren.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Maurice

Citaat van: AndreC op oktober 22, 2014, 10:03:44
De Eminent em7380 kan ook alles wat je opnoemde.
Koste destijds €112.
Enigste nadeel is dat je hem niet via app kunt bedienen.
Het download gedeelte wel maar verdere bediening moet via de afstandsbediening gebeuren.
Die Eminent is ook erg leuk, denk vergelijkbaar met mijn popcorn-hour.
Overigens zag ik dat er wel een android app voor is?

Wat je niet met de Eminent hebt, is maximale flexibiliteit over look en feel, software en hardware, etc. Daar heb ik enkele hele specifieke eisen/wensen. Gamen zal via de Eminent niet gaan, ten minste, niet zoals via mijn HTPC zometeen. Ik heb de keuze uit vele verschillende grafische interfaces voor media, maar indien ook gewenst een gewone desktop. Ik ben niet meer afhankelijk van updates van een leverancier en als ik een hardware of software falen heb, dan kan ik het zelf oplossen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

CiteerDat men nog geld steekt in een fysieke speler voor welk formaat dan ook snap ik werkelijk niets van.
Ik moet ook bekennen dat ik mijn CD/DVD/BD spelers praktisch nooit meer gebruik ,ik zal daar dan ook nooit geen geld meer in steken .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Een htpc case met high-end looks  8-)

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

AndreC

#14
Heb nog een pc op zolder staan, staat al 4 jaar stof te happen.
Meen een 2gh 64 bits met 4gb ddr2 eigen geheugen.
HD van 1tb zo uit mijn hoofd.
Dvd speler en een dvd brander zit erin, zelfs nog een diskette station.
Windows xp prof staat erop.
Was een topper in 2007.
Zou ik hier wat mee kunnen, of is zelfs een topmodel uit 2007 voor de toepassingen van nu te langzaam ?

Misschien dat ik wat kan experimenteren ermee.
Geen ervaring dus met htpc.

BV hoe moet ik die in het systeem plaatsen zodat ik er wat mee kan.
Welke kabels waar aan te sluiten.
Wat moet erop staan aan programma's of weet ik veel.
Mocht het echt zin hebben wil ik hem wel eens aansluiten om precies te noteren wat er precies in zit.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.