Marantz Melody Stream M-CR510

Gestart door Rednas, oktober 13, 2014, 16:45:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rednas

Inmiddels gebruik ik mijn Marantz Melody Stream M-CR510 al enige weken, dus het is tijd voor een review.



Specs: zie http://us.marantz.com/us/products/pages/ProductDetails.aspx?CatId=wirelessmusicsystems&SubCatId=0&ProductId=MCR510

Over het apparaat zelf ben ik tevreden. Ik maak vooral gebruik van internet radio, audio files op USB sticks (zowel FLAC als MP3) en DLNA via m'n router en m.b.t. Media Monkey op m'n PC. Op dit moment gebruik ik ze in combinatie met MB Quart 450's (specs: http://www.hifi-wiki.de/index.php/MB_Quart_450) maar ik ga ook nog testen met Etude Ikaros (http://www.cybercomm.nl/~etude/ikaros.html). Met de Quart's is het geluid al redelijk maar het kan nog beter. Hopelijk bieden de Etudes dat.

Het concept met Wifi-connectie was voor mij de reden dat ik voor de M-CR510 koos. Dit kan dan met behulp van een Marantz-app voor Android. Echter, deze app is niet foutloos. Er wordt niet altijd verbinding gemaakt met de files op mijn pc, en de app crasht ook regelmatig. Dit zou makkelijk op te lossen moeten zijn door een update te creeeren (in de Play store van Android wordt ook in de reviews vermeld dat de app niet best is), maar blijkbaar ziet Marantz hier geen aanleiding toe (of ze komen er gewoon niet uit?).

In potentie is het een prima apparaat en als je alleen internet radio of USB gebruikt werkt het over het algemeen prima. Spotify zou ook mogelijk moeten zijn, maar ik heb zelf geen account. Er ligt echter nog ruimte om het beter te maken, door de app te verbeteren.

Ik zal deze review wellicht later nog uitbreiden (ook na het testen van de Etudes). Vragen zijn ook welkom.
In het bezit van een Marantz M-CR510 | Op dit moment i.c.m. Etude Ikaros

WilliamB

Welkom op het forum Rednas, en bedankt voor je review  notworthy
Mooi apparaat, en ik blijf het volgen.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

QuattroNL

Hoe is de geluidskwaliteit van het apparaat?
Zal toch niet alleen bepaald mogen worden door de speakers die je er aan hangt?

Ik heb de Etude Ikaros ook een tijdje gehad maar ze konden mij niet bekoren. De nieuwe eigenaar was er echter zeer tevreden over dus het lag niet aan de speakers  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Rednas

Citaat van: QuattroNL op oktober 13, 2014, 16:58:23
Hoe is de geluidskwaliteit van het apparaat?
Zal toch niet alleen bepaald mogen worden door de speakers die je er aan hangt?

Ik heb de Etude Ikaros ook een tijdje gehad maar ze konden mij niet bekoren. De nieuwe eigenaar was er echter zeer tevreden over dus het lag niet aan de speakers  clown1

Ik heb tot nu toe getest met de MB Quart's 450 en Etude Castor. De Etude Castor's gaven wel goed geluid in het laag (zeker in de huidige setting waarin ik wel op het volume moet letten: een zolderkamer in een rijtjeshuis, met buren met kleine kinderen) maar ik miste toch wat in het midden en hoog. De MB Quart's zijn al beter, maar toch mis ik wel iets...bij sommige muziek komen de vocalen niet voldoende door voor mijn smaak. Ik hoop dus dat met de Etude Ikarossen dat opgelost wordt. En anders kijk ik nog verder.

Ik heb het voordeel dat ik iemand ken die 1) Etude-gek is en 2) een tuinhuis heeft dat vol staat met speakers (zowel Etude als ander spul).

Als ik nog wat uitgebreider getest heb met de Ikaros zal ik dit berichten. Ik heb een bericht gestuurd of hij ze morgen meeneemt...
Maar qua power lijkt het zeker goed te zitten. Toen ik de Marantz voor het eerst geinstalleerd had heb ik met een vriend wel getest met wat hogere volumes (met de MB Quart's) en dat klonk prima.
In het bezit van een Marantz M-CR510 | Op dit moment i.c.m. Etude Ikaros

xander32

Dit soort componenten zijn vaak goed doordachte alles in één oplossingen die nog wonderlijk goed klinken ook. Voor mijn moeder heb ik een soortgelijk iets gekocht maar dan van Yamaha (Pianocraft). Het was plug&play en de geluidskwaliteit bleek verbazend goed. En dat voor nog geen €500,- incl speakers.

Rednas

Even een "tussenbericht":

Inmiddels heb ik 2 Etude Ikaros-luidsprekers staan en daar word ik blij van  :lol:
Alle lagen (als in laag/midden/hoog) komen goed door - dat miste ik bijv. bij de Etude Castor's wel enigszins.
Ik heb o.a. getest met Dire Straits - Fade to Black:

http://www.youtube.com/watch?v=B924SWsWmTc
...en dat klinkt prima. Gitaar, vocalen en bas komen lekker door.

Wat ik nog wil doen is een 1 op 1-test met de MB Quart's, maar ik vermoed dat de Etudes dat gaan winnen.

Nog geen verbetering in de Android app. Wat ik wel vastgesteld heb is dat het de Melody Stream gewoon wel toegang heeft tot mijn pc via DLNA. Alleen het browsen op de app is wat handiger dan met het display van de speler in combinatie met de afstandsbediening. Zelfs als ik dus toegang heb via de speler, verschijnt de media server niet als kanaal in de app.
Ik hoop dus van harte dat Marantz tijd en moeite gaat steken in het verbeteren dan de app...
In het bezit van een Marantz M-CR510 | Op dit moment i.c.m. Etude Ikaros

sattie

Er is een alternative app op android en die heet AVR remote. Staat in de google playstore.

Misschien vind je die beter werken.


polleke_cgc

Op mijn M-CR 603 is dat de enige app die werkt om het toestel zelf te bedienen (als je enkel nummers wil selecteren werkt elke DLNA-app). Voor dat toestel is het vreemde dat de Apple app van Marantz wel werkt op de 603, de android versie niet.

Nu : die AV-R is wel behoorlijk instabiel en werkt enorm traag. Dan werkt de Marantz app beter (gebruik die voor mijn NA8005). Misschien dat het op een 510/610 wel beter werkt.

Rednas

Citaat van: polleke_cgc op oktober 25, 2014, 11:49:17
Op mijn M-CR 603 is dat de enige app die werkt om het toestel zelf te bedienen (als je enkel nummers wil selecteren werkt elke DLNA-app). Voor dat toestel is het vreemde dat de Apple app van Marantz wel werkt op de 603, de android versie niet.

Nu : die AV-R is wel behoorlijk instabiel en werkt enorm traag. Dan werkt de Marantz app beter (gebruik die voor mijn NA8005). Misschien dat het op een 510/610 wel beter werkt.

"Behoorlijk instabiel en enorm traag" zijn betitelingen die wat mij betreft ook op de Marantz-app toegepast kunnen worden. Goed, de traagheid zal ook komen door de relatief grote afstand die het Wifi-signaal af moet leggen. Daar zit ik ook verder niet mee (is nog acceptabel).

Ik zal hoe dan ook eens die AVR-app checken. Dank, sattie:-)

Overigens ga ik woensdag nog eens met wat andere speakers testen bij een collega.
In het bezit van een Marantz M-CR510 | Op dit moment i.c.m. Etude Ikaros

freektewater

#9
Mijn 510 klinkt indrukwekkend met oude Tannoy Mercury-M1 speakers als bookshelfs in n kleine woonkamer. Nu nog mn wifi beter zien in te stellen, hopelijk wordt de verbinding naar de streamer en de app dan wel stabiel. Tips welkom, heb de 510 en mn mobiel al een vast IP-adres gegeven, maar dat is dus niet de oplossing...

Update: http://www.marantzforum.nl/forum/index.php?topic=13102.msg256499.msg#256499