A-b kabel test

Gestart door schieper, augustus 10, 2014, 14:16:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schieper

Gisteren 10 meter speaker kabel gekocht voor 10,-  terwijl ik nu dikker hifi kabel heb van ca. 5,- meter. Mijn amp heeft de mogelijkheid om 2 paar speakers aan te sluiten plus individueel te schakelen. Als ik volgende week weer thuis ben zal ik eens a/b testen of ik nou echt verschil hoor tussen kabels die 5 keer zo duur zijn.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

WilliamB

Citaat van: schieper op augustus 10, 2014, 14:16:06
Gisteren 10 meter speaker kabel gekocht voor 10,-  terwijl ik nu dikker hifi kabel heb van ca. 5,- meter. Mijn amp heeft de mogelijkheid om 2 paar speakers aan te sluiten plus individueel te schakelen. Als ik volgende week weer thuis ben zal ik eens a/b testen of ik nou echt verschil hoor tussen kabels die 5 keer zo duur zijn.
Succes met het testen  :yes: blijf hetvolgen.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

schieper

vanavond alleen thuis dus eea eens uitgeprobeerd; Resultaat....ik durf het niet te zeggen. Ik heb een standaard 1,5 mm2 kabel van de mediamarkt a 1,- meter vergeleken met een hifikabel van de hobo van 4,5 mm2. Ik ben begonnen met een live CD van Leonard Cohen. Volgens mijn notities was het duurdere kabel, gedetailleerder en warmer de akoestische gitaar leek ook voller.  Daarna heb ik dope on plastic 7 op gezet om de bas te testen. Daar was eigenlijk minimaal of geen verschil te merken.  Toen heb ik dire straits opgezet en raakte zelf de tel kwijt of ik nu a of b had. En toen wist ik het niet meer. Toen alles nog een keer terug gehoord. van CD naar plaatjes gewisseld. Steeds meende ik een miniem verschil te horen. Echter, 4 a 5 keer wist ik niet meer op het nu a of b was en heb ik geprobeerd op geluid te bepalen. In die gevallen, moet ik bekennen dat ik geen onderscheid kon waarnemen.

Conclusie: Ik twijfelen of er verschil is. Echter de invloed van mijn "bias" is veel groter als ik gedacht had. Een blinde a/b test zal uitwijzen of er een hoorbaar verschil is.

To be continued....
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

WilliamB

Citaat van: schieper op augustus 14, 2014, 23:17:22
vanavond alleen thuis dus eea eens uitgeprobeerd; Resultaat....ik durf het niet te zeggen. Ik heb een standaard 1,5 mm2 kabel van de mediamarkt a 1,- meter vergeleken met een hifikabel van de hobo van 4,5 mm2. Ik ben begonnen met een live CD van Leonard Cohen. Volgens mijn notities was het duurdere kabel, gedetailleerder en warmer de akoestische gitaar leek ook voller.  Daarna heb ik dope on plastic 7 op gezet om de bas te testen. Daar was eigenlijk minimaal of geen verschil te merken.  Toen heb ik dire straits opgezet en raakte zelf de tel kwijt of ik nu a of b had. En toen wist ik het niet meer. Toen alles nog een keer terug gehoord. van CD naar plaatjes gewisseld. Steeds meende ik een miniem verschil te horen. Echter, 4 a 5 keer wist ik niet meer op het nu a of b was en heb ik geprobeerd op geluid te bepalen. In die gevallen, moet ik bekennen dat ik geen onderscheid kon waarnemen.

Conclusie: Ik twijfelen of er verschil is. Echter de invloed van mijn "bias" is veel groter als ik gedacht had. Een blinde a/b test zal uitwijzen of er een hoorbaar verschil is.

To be continued....
Natuurlijk mag je hier alles zeggen, en het is jou ervaring dat je geen of weinig verschil hoort.
Mooi verslag. Succes met je a/b test.

Blijf het volgen. :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

CBdicX

Ik wist na diverse keren schakelen ook niet meer waar ik naar luisterde, ondanks dat ik in het begin wel dacht verschil waar te nemen tussen 1.5 en 2.5 OFC.
Ook het verschil tussen een dure RCA en goedkope XLR is eigenlijk 0.
Het zit voor 99.99% tussen de oren en er niet in, maar goed, als je denkt dat het wat uit maakt is de aankoop geslaagd.

Dit is ook wel een leuke aanvulling op de altijd doorgaande discussie betreft kabels en interlinks:

http://www.hifi.nl/artikel/22278/Tara-Labs-speakerkabels-getest-Van-theorie-naar-prestatie-Tara-Labs-speakerkabels-getest-Van-theorie-naar-prestatie.html


QuattroNL

Ik hoor ook vaak verschillen tussen de diverse kabels (ls, ic).
Maar of dat de oren zijn die het horen of dat het tussen die oren zit, dat is dan de vraag.

Ach, zolang ik maar tevreden met het geluid, da's toch het belangrijkst.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

jrm

Kabels moeten het afgegeven signaal 1 op 1 doorgeven, niets meer en niets minder.
Als er al verschil is dan komt dat doordat er ergens in de kabel iets niet goed gaat of is toegevoegd dmv bijvoorbeeld een spoeltje.....

:angel:

Zoldar

behalve als je gouden oortjes hebt.... :mrgreen:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

renes59

Daar is de Gouden Oortjes Club voor opgericht. :wink:
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

CBdicX

Ik ben wel al lid van de "gouden lipjes" club, zal wel net zo iets zijn.......  :-D

Spikes25

Het experimenteren met kabels blijft een leuk item.
De verschillen die er zijn, geven volgens mij alleen meetbaar verschillen.
En als ik geen verschil hoort, dan laten de meet gegevens mij helemaal koud.
Ik heb zelfs wel eens geëxperimenteerd met koper en verzilverde kabels, ik dacht dat ik kon waarnemen dat de zilveren kabel, wat scheller klonk.
Misschien dat je in de echte High End installatie wel enig verschil hoort.
Binnen kort ga is zelf even klooien met UTP kabels, maar dan om een bi-amp kabeltje te maken. En het bi-amp en Bi-wiring daar heb ik wel verschillen kunnen horen.
Maar er zijn ook mensen die geen verschil horen tussen hun wekkerradio en een peper dure hifi installatie, die kunnen alleen maar aankomen met gebakken lucht
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

schieper

Na 4 maanden testen is de conclusie dat ik geen verschil hoor. Maar niet alleen ik, ook diverse vrienden horen geen verschil. Hoe ik dat zo zeker weet? Los van de verschillende tests die we gedaan hebben, heeft mijn vrouw en de kids stiekem regelmatig de kabels verwisseld. Dit is mij nooit opgevallen.

Wat mij als conclusie wel heel duidelijk bij gebleven is, en niet alleen bij mij maar ook bij mijn vrienden, is de verbeelding. Als ik de wissel aankondigde met "en nu het hifi kabel" dan hoorde iedereen verschillen. Je hoofd houd je veel meer voor de gek als je voor mogelijk houd :-)
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

TurboMarco

Citeeros van de verschillende tests die we gedaan hebben, heeft mijn vrouw en de kids stiekem regelmatig de kabels verwisseld. Dit is mij nooit opgevallen.

Geweldig!  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

contour

tussen de kabels van 1 euri de meter of 5 euri de meter, daar zal niet snel verschil te horen zijn, :no:
zijn het merkkabels?? :no:
ik zeg altijd: leen een vd Hull cs122 en een in prijs vergelijkbare audioquest of Chord .  bijvoorbeeld. en let eens op de weergave van het laag.  :yes:

Rob
Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable