OFC koper speakerdraad en ik heb "ander" geluid.

Gestart door CBdicX, juli 18, 2014, 14:34:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Citaat van: erik62 op juli 19, 2014, 12:30:55
Dag Xander,

Dat zouden volgens mij meer mensen eens moeten doen en niet telkenmale hier ( verkapt)verkondigen dat iets wat extreem kostbaar is in aanschaf ook extreem verschil geeft in geluid. Echte verandering krijg je indien je met je luidsprekers aan d e slag gaat. En als je je droomspeakers in je bezit hebt maakt het echt niet veel uit of daar een e450 of een pm11 op staat te stomen. Geloof me..... Ik heb het vaak genoeg zelf ervaren. Nu zullen er wel veel mensen zijn die zeggen: die gast heeft iets aan zijn oren, of...... Hij heeft geen ervaring genoeg......of... Zijn acoustiek is niet in orde. Deze heb ik allemaal voorbij zien en horen komen maar niemand in mijn luisterclub kan mij het verschil aangeven tussen de pm11 en e450.Ook het verschil tussen een sa11 en dp67 kon niemand herkennen. Dat zegt mij genoeg. Zelf vind ik de accu's wel erg mooi van looks en de kwaliteit staat buiten kijf.
Maar..... Als we maar leut hebben.

Mgr.
Erik
Ik blijf er zelf ook erg benieuwd naar, in hoeverre mijn ervaringen in het geval van een echte blinde test, reproduceerbaar blijven ...

Rob46

Citaat van: erik62 op juli 19, 2014, 12:04:13
Dag,

Dit is een discussie waar we nooit uit zullen komen ben ik bang. Momenteel heb ik alles verbonden met siltech ( ook de powercables) en meen dat dit voor mij het optimale geluid geeft. Anderen zullen siltech verguizen want er zou teveel hoog geproduceerd worden. Ik heb ook alles al een gewisseld met van den hull en dit klonk ook goed. Het zijn geen werelden van verschil denk ik. Meer zit het volgens mij bij ons allemaal tussen de oortjes. Ook toen ik van marantz naar accuphase ging heb ik een tijdlang zelf geloofd dat dit toch beter en verfijnder klonk. Die stelling gaat ( in ieder geval voor mij) op zolang ik zie dat de accuphase versterker en cd. speler speelt. Bij blind vergelijken val ik telkenmale door de mand. En dat is eerlijk maar niet leuk!
Als je weet dat er apparatuur speelt waar je een vermogen aan gespendeerd hebt ben je snel geneigd om te zeggen dat dit toch beter klinkt.velen op dit forum hebben hier last van ben ik bang. Ik durf zelfs te stellen dat een pm11 niet onderdoet voor een e450. Iemand die dit blind kan filteren is wat mij betreft een absolute topper en heeft oren die een factor 10 beter zijn dan mijn flapjes. Ik ben zelf in de race voor een nieuwe tuner. Het zal wel een accuphase worden. Waarom? Juist....... Hij is kostbaar dus...........
Het gaat erom dat we plezier hebben in hetgeen we doen. Niets meer en niets minder.

@Erik, als ik jouw ervaring lees, dan bemerk ik wel een discrepantie. Ik neem gemakshalve maar even aan dat je voor een Accuphase tuner gaat vanwege de uniformiteit in jouw set, en niet vanwege de kwaliteit, anders zou een mooie Marantz of ander merk tuner toch ook kunnen volstaan?

Ik ben het verder met je eens dat bij de zogenaamde blinde testen vaak mensen door de bekende mand vallen. Lees mijn draadje maar eens (moet je over dure componenten kunnen beschikken om over een uitmuntende kwaliteit te kunnen beschikken). Ook ik ben stellig van mening dat dit allemaal subjectief is. Als meneer A zijn set van
€ 1.000,00 uitmuntend vindt klinken, wie zijn wij dan om dat neer te sabelen?

Verder denk ik dat er teveel 'technisch' naar muziek wordt geluisterd dan 'gewoon' naar muziek te luisteren en hiervan (intens) te kunnen genieten. Oftewel, er wordt naar de set geluisterd in plaats van......

@Polleke, ik deel jouw mening dat ook hier de high-end markt een groot commercieel goed is.

erik62

 Dag Rob,

Het feit dat ik voor een accuphase tuner wil kopen heeft enkel en alleen met de uniformiteit van mijn systeem te maken en NIET omdat een accu tuner beter zou klinken dan bv. Een Marantz.
Voor de looks is het mooier om drie bij elkaar passende apparaten te hebben denk ik.


Mvrgr.

Erik

Rob46

Dan is mijn vermoeden juist Erik  :-) Dat kan inderdaad voor het zicht fraai staan.

xander32

Citaat van: erik62 op juli 19, 2014, 13:53:48
Dag Rob,

Het feit dat ik voor een accuphase tuner wil kopen heeft enkel en alleen met de uniformiteit van mijn systeem te maken en NIET omdat een accu tuner beter zou klinken dan bv. Een Marantz.
Voor de looks is het mooier om drie bij elkaar passende apparaten te hebben denk ik.


Mvrgr.

Erik
Gewetensvraag: zou jij met jouw huidige ervaringen/wetenschap, wederom een Accuphase set samenstellen/kopen of zou dat net zo goed een Premium 11 set kunnen zijn?

CBdicX

Citaat van: erik62 op juli 19, 2014, 12:30:55
Dag Xander,

Dat zouden volgens mij meer mensen eens moeten doen en niet telkenmale hier ( verkapt)verkondigen dat iets wat extreem kostbaar is in aanschaf ook extreem verschil geeft in geluid. Echte verandering krijg je indien je met je luidsprekers aan d e slag gaat. En als je je droomspeakers in je bezit hebt maakt het echt niet veel uit of daar een e450 of een pm11 op staat te stomen. Geloof me..... Ik heb het vaak genoeg zelf ervaren. Nu zullen er wel veel mensen zijn die zeggen: die gast heeft iets aan zijn oren, of...... Hij heeft geen ervaring genoeg......of... Zijn acoustiek is niet in orde. Deze heb ik allemaal voorbij zien en horen komen maar niemand in mijn luisterclub kan mij het verschil aangeven tussen de pm11 en e450.Ook het verschil tussen een sa11 en dp67 kon niemand herkennen. Dat zegt mij genoeg. Zelf vind ik de accu's wel erg mooi van looks en de kwaliteit staat buiten kijf.
Maar..... Als we maar leut hebben.

Mgr.
Erik

Ik ben een "gelover" als ik het kan horen, zoiets als, ik geloof in buitenaardse wezens op het moment dat ik ze zie.
Ik ben net ruim 1 week overgestapt van een Onkyo TX-NR5010 naar een PM11S3.
Wat mij toen opviel, en ik speelde al geruime tijd met de Onkyo op Direct mode en Stereo, dat de PM meer Stereo gevoel gaf. Er zat een breder stereo beeld in, links en rechts was beter gescheiden, en ondanks dat de Onkyo in Direct mode stond werden de bassen en het hoog meer benadrukt door Onkyo.
Dit is met de PM allemaal wat rustige, minder gejaagd.

De rede van overstap van 11.2 naar stereo zat em puur in dat ik mijn draai niet met surround kon vinden en ik nu duidelijk meer rust heb, heb dan ook niets om mee te spelen, nou, niet helemaal niets, ik heb nog mijn l...... :-D

Maar goed, ik blijf het stereo gevoel, als dat bestaat, van de PM beter vinden dan van het vlaggenschip 5010.
Misschien heeft het met het totaal plaatje te maken, 4000 euro voor een stereo versterker versus 3000 euro voor een 11.2 receiver, en de PM ziet er prachtig uit, dus dan moet het haast wel, he...............

erik62

Dag,

Dat is geen gewetensvraag voor mij. Ook ik heb zoals velen hier het voor mij hoogst haalbare nagestreefd en heb me in deze quest ook laten leiden door de bladen en de diverse fora waar een accuphase bijna altijd als referentie klasse eindigt. Wat ik veel minder heb gedaan tijdens deze tocht is het een op een vergelijken van de diverse aangekochte apparaten. Dus........ Zou ik het allemaal over doen ( bijkomend voordeel zou zijn dat ik weer jong zou zijn) dan zou een premiumset van Marantz of id. meer dan voldoen Mijn grootste vooruitgang heb ik telkenmale ondervonden bij andere luidsprekers. Veel en veeeeel meer dan een andere cd.speler en/of versterker van accuphase.
Sommigen zullen me wel voor gek verklaren maar dit is voor mij de waarheid en deze telt in ieder geval voor mij.

Mvrgr.

Erik

CBdicX

#37
Nee hoor, in mijn ogen en oren zijn de speakers voor 90% de werkelijk smaakmakers, de rest doet de laatste 10%, waarvan 5% de hele handel kan verknallen......
Ik heb wel eens gedacht, wat maakt het nu werkelijk uit, speakers A van 500 euro en speaker B van 2000 euro. Nou dat heb ik aan den lijve ondervonden met de overstap van KEF XQ40 naar Magnat Quantum 1009, waarbij voor mijn oren de Magnat er met kop en schouder bovenuit steekt.

Oeiiiii, wat zeg ik nu weer..........  violent1

erik62

Dag,

Dat laatste mag zeker gesteld worden want de magnat is in mijn ogen voor het geld een absolute topper. Rust, nergens opdringerig en toch mooi gedetailleerd.
Ik heb hem reeds enkele keren gehoord en mij beviel hij ook.

Mgr.
Erik

polleke_cgc

Citaat van: xander32 op juli 19, 2014, 12:05:52
Oja, die houten krengen.,.. die waren mij ontschoten :wink:.

Jij brengt jouw boodschap als zijnde feiten; graag zie ik dan ook de bijbehorende bewijzen. Zijn die er niet; dan graag een andere toonzetting, bijv. spreken over jouw ervaringen, jouw mening, jouw visie, jouw gehoor  :wink:.

Heb al aangegeven dat ik mijn luidsprekers bi-wired heb aangesloten : vroeger was dat met 1 luidsprekerkabeltje van 4 mm2 (OFC), heb toen dus diezelfde kabel dubbel uitgevoerd...
Mijn ervaring, mening, visie, gehoor ;) is dus dat het geen "spreekwoordelijke" bal gewijzigd heeft. En zoals gezegd : eigenlijk wil ik gerust geloven dat betere luidsprekerkabel WEL voor verschil kan zorgen...
Nu : mijn ding is behoorlijk oud (20 jaar) en misschien is het wel tijd om het een en ander te vernieuwen. Maar dat bi-wring verhaal dateert van een jaar of 10 geleden ;). Sindsdien hou ik me dus niet meer bezig met kabels...

Ik ben niet zoveel bezig met al die technische reutemeteut : ik luister er voornamelijk graag naar. Omdat ik op een appartement woon is dat veelal via mijn koptelefoon (nu is dat ding ook al een jaar of 10 oud : een Sennheiser HD 580, waar ik nog altijd behoorlijk content van ben).

Het begint wel te kietelen om wat nieuws in huis te halen. Waarschijnlijk wordt de NA8005 stap 1 (als die ooit eens beschikbaar geraakt in de winkels), en de rest zien we dan wel weer...

Voor zij die overtuigd zijn dat kabels voor verbetering kunnen zorgen : laat de economie alstublieft draaien... En als je zelf dan ook ervaart dat je beter geluid hebt, dan is iedereen content. Van een "win win" situatie gesproken ;).

polleke_cgc


LeCram

En hoe zit het dan met onze oren?
Ik denk dat als iedereen op dit forum een gehoortest zou laten uitvoeren, er zeer grote verschillen in de uitkomst zou zijn.
Vooral bij de ouderen worden de hoge tonen minder.
Dit is dan toch ook een grote faktor in de geluidsbeleving?
Mijn dochter en ex zijn slechthorend, dus heb al heel wat uitslagen van gehoortesten gezien.

Gr. Marcel
Atoll IN200 Signature | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | Bluesound Node | SVS SB-1000 Pro Subwoofer | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

Marantz 81

De uitkomst zal wel verschillend zijn alleen bij een gehoortest krijg je steeds een toon te horen op hetzelfde volume ,muziek is heel complex en veel volume verschil hoop verschillende instrumenten tegelijk en ook hun eigen klank hebben

Je heb ook mensen met een heel goed ritme gevoel en de ander bakt er niks van en zal nooit een instrument mooi kunnen laten klinken , en ook jarenlange oefening wordt je steeds beter

zo ook met het beoordelen of iets goed klinkt of niet als je daar vele jaren mee bezig bent wordt je daar steeds beter in ,dat je naar 2 min weer vergeten bent wat je gehoort heb is gewone pure kul

SB_Marantz

#43
Dubbele post.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#44
Citaat van: LeCram op juli 19, 2014, 22:09:17
En hoe zit het dan met onze oren?
Ik denk dat als iedereen op dit forum een gehoortest zou laten uitvoeren, er zeer grote verschillen in de uitkomst zou zijn.
Vooral bij de ouderen worden de hoge tonen minder.
Dit is dan toch ook een grote faktor in de geluidsbeleving?
Mijn dochter en ex zijn slechthorend, dus heb al heel wat uitslagen van gehoortesten gezien.

Gr. Marcel


Klopt, sommige oudere mensen of ex discotheek gangers horen soms bitter slecht en komen soms zelfs niet verder dan 6 Khz, afhankelijk van de schade natuurlijk.
Verder is de sound die de speakers in JOU akoestiek/ruimte je eigen smaak en JIJ moet er naar luisteren.
Wat een ander er van vindt moet je een dikke Hema worst wezen.

Verder kun je geen objectieve gehoortest doen met muziek, amplitude verschil maakt dat vrijwel onmogelijk.
Evenals een versterker testen op correcte werking.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM