OFC koper speakerdraad en ik heb "ander" geluid.

Gestart door CBdicX, juli 18, 2014, 14:34:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ligt het aan mij en zit het tussen de oren ipv erin ?
Ik verander vandaag van CCA draad (2.5mm) naar OFC draad (4mm) en ik ervaar duidelijk meer bas weergave en een wat frisser midden/hoog (altijd lekker met deze temperaturen  :-D)
Kan dit nu werkelijk of hoor ik ze vliegen........... ?

Zoldar

daar zijn de meningen over verdeeld. de een zal naar zijn voorhoofd wijzen, de ander heeft het ook gehoord. Als het voor jou zo werkt, prima toch?

Ik hoor tussen redelijk wat kabels wel kleine verschillen en vind het zeer de moeite waard om af en toe wat te tweaken.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

QuattroNL

Wellicht was het oude draad aan de uiteinden al wat gecorrodeerd en klinkt het met het verse draad dus wat beter?
Zit er in het nieuwe draad toevallig zilver verwerkt? Of 1 iets dikkere zilveren draad? Zilver klinkt over het algemeen wat frisser dan alleen koper.

Maar het kan idd ook gewoon tussen de oren zitten: ik heb nieuw draad dus klinkt het beter  clown1

(ja, ik ben ook een kabel believer. mijn oren zeggen dat het zo is dus dan is het zo  :yes:)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

CBdicX


Rob46

Citaat van: QuattroNL op juli 18, 2014, 14:59:22
Wellicht was het oude draad aan de uiteinden al wat gecorrodeerd en klinkt het met het verse draad dus wat beter?
Zit er in het nieuwe draad toevallig zilver verwerkt? Of 1 iets dikkere zilveren draad? Zilver klinkt over het algemeen wat frisser dan alleen koper.

Maar het kan idd ook gewoon tussen de oren zitten: ik heb nieuw draad dus klinkt het beter  clown1

(ja, ik ben ook een kabel believer. mijn oren zeggen dat het zo is dus dan is het zo  :yes:)

Misschien dat dit ook voor een ander draadje geldt; het is duurder, dus is het per definitie beter...... 8-)

polleke_cgc

#5
Wat kabels betreft is volgens mij die luidsprekerkabel zowat de enige die wel een zij het bescheiden invloed kan hebben : het is een kabel waar tenminste stroom door vloeit, wat je van een analoge interlink bv. amper kan zeggen.
Of OFC daarin veel verschil maakt t.o.v. gewone koperdraad is weer iets anders, maar bv. oxidatie kan wel voor het nodige verschil zorgen.
Nu : als je zelf vindt dat het verschil maakt, kan je er enkel blij mee zijn. Hier hou ik het bij goedkope OFC-kabel van 4 mm2. Heb dat ooit in bi-wire geschakeld (is nog zo), maar daar geen voordeel bij geboekt (maar ik had de kabel toch in overschot : dan kan je het evengoed gebruiken).

In de audioshop waar ik mijn meeste aankopen doe, hebben ze een heel eenvoudige politiek als het over verkopen van duurdere kabels gaat  : de klant krijgt er enkele mee, en mag experimenteren. Hebben ze een believer die de verschillen hoort, dan hebben ze geluk en aan de andere krijg je die dingen toch niet verkocht...
Zo heeft hij ooit een bluray-speler met HDMI-kabel verkocht : de kabel was 3 keer duurder dan de speler, maar de klant had het er voor over. Hier zou het niet lukken ;).

Marantz 81

Je bent niet gek  :-D ik hoor ook verschillen tussen een 2,5 of 4  mm ofc koper speaker kabel ,al zijn dat wel echt kleine verschillen , heb ook een koperen kabel liggen die verzilverd is ( vdh CS122 ) maar die vindt ik niet fijn klinken net of er een sausje overheen zit dan

Waarin ik echt duidelijke verschillen hoor zijn Interlinks ,we hebben een keer test gedaan bij mij thuis met Wimpeu en Jowa en vielen bijna van de bank van de verschillen ,waren 4 interlink tussen 180 en 1000 euro ( siltecch/vdh/kimber en  :roll: )  uiteindelijk was die van 180 euro ( VDH The waterfall ) de beste in mijn set destijds

de set was  Marantz PM15S1/SA11S1  + dynaudio 52SE op stand 4 

renes59

Ik geloof niet dat de elektronen, die door de kabel moeten, weten door wat voor kabel ze gaan. En ik geloof niet dat een kabel wat aan de klank van de muziek doet, meer bas, frisser hoog. Je kunt het wel ervaren, tussen de oren, misschien de wens van de gedachte.
Kabel als toonregelaar, nee dat geloof ik niet. Ik val onder de noemer ongelovigen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

polleke_cgc

Citaat van: renes59 op juli 18, 2014, 23:07:44
Ik geloof niet dat de elektronen, die door de kabel moeten, weten door wat voor kabel ze gaan. En ik geloof niet dat een kabel wat aan de klank van de muziek doet, meer bas, frisser hoog. Je kunt het wel ervaren, tussen de oren, misschien de wens van de gedachte.
Kabel als toonregelaar, nee dat geloof ik niet. Ik val onder de noemer ongelovigen.

Voor luidsprekerkabel wil ik een kleine uitzondering maken, maar voor de overige kabels val ik onder dezelfde noemer... Een analoge interlink : daar vloeit quasi geen stroom door, omdat de ingangsimpedantie van een versterker behoorlijk hoog is, wat ook de bedoeling is. De voedingskabels : zie nog altijd niet in waarom we zorg moeten dragen voor die laatste m. kabel, als ervoor 10-tallen meters voorzien zijn van gewone stroomkabel...
En over digitale kabels zullen we het helemaal niet hebben : als een gewoon cat 5E netwerkkabeltje 1 Gb/s foutloos kan aanleveren, dan zal dat voor die  10 Mb/s (100 keer minder dus) die DSD 5.6 nodig heeft ook wel lukken met een kabeltje van 10 €...

WilliamB

Citaat van: Marantz 81 op juli 18, 2014, 22:27:04
Je bent niet gek  :-D ik hoor ook verschillen tussen een 2,5 of 4  mm ofc koper speaker kabel ,al zijn dat wel echt kleine verschillen , heb ook een koperen kabel liggen die verzilverd is ( vdh CS122 ) maar die vindt ik niet fijn klinken net of er een sausje overheen zit dan

Waarin ik echt duidelijke verschillen hoor zijn Interlinks ,we hebben een keer test gedaan bij mij thuis met Wimpeu en Jowa en vielen bijna van de bank van de verschillen ,waren 4 interlink tussen 180 en 1000 euro ( siltecch/vdh/kimber en  :roll: )  uiteindelijk was die van 180 euro ( VDH The waterfall ) de beste in mijn set destijds

de set was  Marantz PM15S1/SA11S1  + dynaudio 52SE op stand 4
Ook wij hebben een test gedaan met diverse interlinks, en wij drieën konden verschil horen. Ik ben toen voor de VDH The waterfall gegaan, en heb er nog geen spijt van gehad.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

#10
 stupid Deze discussie is al net zo zinloos als de vraag: Kabels klinken niet! nonono Basta!!! violent1 (:wink:)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

CBdicX

#11
Omdat ik een DAC wilde (moest) kopen heb ik wat reviews zitten lezen over deze soms wonderdoosjes.
Wat mij wel opvalt is dat de testers de verschillende DACs anders vinden klinken......
In mijn ogen (en oren) ook vreemd want een DAC zet alleen maar de 0en en 1nen om in een analoog signaal.
Hoe kan je de 0 en de 1 nu "anders" laten klinken in een apparaat waar geen toon regeling op zit, en zijn werk alleen maar op electronen nivo doet, en waar dan dezelfde kabels aan zitten ?

Er word door die gasten beweerd dat als er Burr Brown, Wolfson ect. ect. in zit, het anders klinkt dan Cirrus Logic chip set.
Dan zou je zeggen dat wanneer een bepaalde chipset het geluid kan kleuren, een merk zoals Marantz dan voor een bepaald merk DAC zal gaan om het "Marantz geluid" te behouden.
Dan zeg ik weer, ga dan voor een merk DAC die niet gelinkt is aan een audio fabrikant, want die DAC zal het meest "neutraal" zijn.

Mits het natuurlijk waar is, van die verschillend klinkende DACs.............

Het word wel een ingewikkelde toestand zo:

versterkers met een "huis geluid" zoals Onkyo, Marantz, Pioneer ect
klinkende speakers kabels
klinkende Interlinks
klinkende DACs
klinkende speakers
klinkende muziek bestanden
klinkende pluggen
klinkende ........

O ja, en de meest belangrijke in dit rijtje wat echt werkt, de klinkende VROUW.......  :-D

xander32

Ondanks/dankzij(?) dat de kennis mij ontbreekt aangaande electronen die al dan niet door een kabel vloeien, heb ik steevast klankmatige verschillen ervaren tussen kabels, in eigen set en die van anderen. De meest duidelijke tussen ic's en ls. kabels, maar ook tussen divers netsnoeren.


Tot aan max. 10% aan budget van de waarde van de set, ben ik bereid om te investeren in kabels, indien ik positieve verschillen ervaar. In de loop der jaren heb ik hier een viertal ic's lverzameld, die ieders zo'n €150,- hebben gekost op de tweedehands markt. Daarmee vind ik het leuk om te finetunen.

Mijn huidige ls. kabel gebruik ik nu al zo'n 5 jaar naar volle tevredenheid in verschillende sets. Daar heb ik niet de behoefte om deze te veranderen.

Mijn netsnoeren ga ik spoedig een keer wijzigen.



CBdicX

Netsnoeren wijzigen, voor wat, andere netsnoeren die ook 220 doorgeven....... Sorry hoor, maar dit begrijp ik echt niet, maar dat heb ik met meer dingen, zeker op audio gebied.
Maar goed, ik spreek mijzelf nu tegen want ik dacht wel verschil waar te nemen met de overstap van 2.5 mm CCA naar 4 mm OFC kabel.
Maar andere netsnoeren............... :-o

xander32

#14
Citaat van: CBdicX op juli 19, 2014, 09:18:24
Netsnoeren wijzigen, voor wat, andere netsnoeren die ook 220 doorgeven....... Sorry hoor, maar dit begrijp ik echt niet, maar dat heb ik met meer dingen, zeker op audio gebied.
Maar goed, ik spreek mijzelf nu tegen want ik dacht wel verschil waar te nemen met de overstap van 2.5 mm CCA naar 4 mm OFC kabel.
Maar andere netsnoeren............... :-o
Ik zou zeggen; als je de kans krijgt een x uitproberen, vertrouw daarbij op jouw eigen oren.
Hoor je geen verschil; dan ben je een gezegend mens (of je hebt gehoorproblemen :-D).


http://www.peacockaudio.nl/htm/powercords.htm

Bovenstaande mocht ik niet achterlaten.