Het gebruik van banaanpluggen is binnen de EU verboden.

Gestart door Cornelis1921, juli 03, 2014, 05:10:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wie gebruik er banaanpluggen en wie niet, en waarom?

Ik gebruik banaanpluggen en ik wist WEL van het verbod ervan.
4 (10.8%)
Ik gebruik banaanpluggen en ik wist NIET van het verbod ervan..
23 (62.2%)
Ik gebruik geen banaanpluggen en ik wist WEL van het verbod van het verbod ervan
1 (2.7%)
Ik gebruik geen banaanpluggen en wist NIET van het verbod op het gebruik ervan.
9 (24.3%)

Totaal aantal stemmen: 37

Cornelis1921

Ik hoorde van mijn maat John dat het gebruik van banaanpluggen in de gehele EU verboden is omdat (jonge) kinderen deze weleens in het voedingscontact zouden kunnen steken. Men komt deze regel in bijna geen enkele gebruiksaanwijzing tegen, alleen in die van Onkyo (en dus waarschijnlijk ook van Integra), dat is dus ook de reden waarom zoveel audiobezitters zich afvroegen waarom de speakerterminals van de in Europa nieuw verkochte versterkers steevast dichtgeplugt zijn en het zo lastig is om deze plugjes te verwijderen. Nu, daarom dus. Ook op internet vindt men bijna niets over deze EU-bepaling. Misschien dat de Ron (Perfect_audio) en Ron (H&C) hier ons meer over kunnen vertellen??? Wellicht wist ik iets niet wat misschien algemener bekend is... 8-)

John vroeg zich al af als na een calamiteit de verzekeringsinspecteur de toepassing van (deze illigale) banaanpluggen bij de claimer vaststeld dat de verzekeraar hierin wellicht een ontsnappingmogelijkheid ziet om niet te hoeven uit te betalen.  :? :eerie:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

QuattroNL

Nu ik het zo lees kan ik me er wel iets bij voorstellen. Al kinkt het wel erg Amerikaans.
Ik ga thuis iig niks aanpassen; onze zoon is 5 en weet dat ie niet zomaar aan mijn speelgoed (vnl de speakers) mag komen. De rest van de apparatuur mag in ons bijzijn wel bedienen en dat doet ie goed (iets met jong geleerd...  :-D)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

DansaN

Volgens mij mogen alleen Fabrikanten geen banaanpluggen meer gebruiken bij hun apparatuur.
Vroeger werden deze in apparatuur gebruikt om bijvoorbeeld antennes etc. aan te sluiten.

Consumenten mogen echter gewoon banaanpluggen aanschaffen en gebruiken (voor eigen risico uiteraard).
Denk ook maar aan de natuurkundeproefjes met elektra; ook hierbij worden banaanpluggen gebruikt.

renes59

Spijkers en schroeven mogen nog wel gebruikt worden in de EU? Ook die steken jonge kinderen in het stopcontact en liggen vaker voor het grijpen dan banaanpluggen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

jrm

Dan kan je ook de interlinks of tulpsnoertjes ook verbieden, passen ook in de WCD......of de losse speakerdraadjes of.... frusty

jowa

De apparatuur mag volgens de CE regels geen banaanterminals meer hebben die direct toegankelijk zijn.
Vandaar dat de apparaten vaak beschikken over terminals waar je pinnen uit moet halen om wel met banaanstekers te kunnen werken.

De industrie is jaren geleden met een vervanger gekomen: de BFA (British Federation of Audio) connectors. Lijkt op een banaanplug, echter met een plastic isolatie om het contactdeel heen.



Dit is niet populair geworden op apparatuur. Zit o.a. op Cyrus versterkers.

bas focal marantz

Een veer dat als kind mee nam van de kinderboerderij kan er ook in.

Dus het gevederde wat op de kinderboerderij rond loopt dient voortaan kaalgeplukt te zijn? 

polleke_cgc

Eerlijk gezegd ontgaat met het nut van die banaanpluggen volledig. Als je regelmatig je aansluitingen moet maken is het wel handig. Maar mijn hifi is nu meer dan 20 jaar oud en staat nu al 15 jaar op krek dezelfde plek... Ik hou het dus gewoon bij gestripte kabel.

Het nut van dat verbod zie ik ook niet echt : dan moet je alle fijne metalen voorwerpen verbieden en voor zover ik weet is elk stopcontact uitgerust met een slot zodat je enkel er iets in kan krijgen als je het met 2 pinnen tegelijk doet.

Paul

Als bananen beschermen tegen een herseninfarct    Klik   dan moeten de banenpluggen ook goed zijn dus een verbod begrijp ik niet. 8-) :-D clown1 clown1 :angel:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Het spijt mij, Paul, ik vind dit nogal een kromme redenering. :wink: :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Citaat van: Cornelis1921 op juli 03, 2014, 20:59:47
Het spijt mij, Paul, ik vind dit nogal een kromme redenering. :wink: :-D
Ha je vindt het krom Cor ? Eigenlijk bedoel ik met mijn opmerking dat dit vrij kort door de bocht is en jij en anderen oud en soms wijs genoeg zijn om zelf nog te bepalen wat we doen.
Mijn buizen versterker staat met 3 trafo,s open en bloot boven op het rack waar geen kleine kinderen bij kunnen komen en weet je hoe dat kriebelt als je er met je tengels aankomt ?
Gewoon opletten dan komen we al een end in de goede richting.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Citaat van: Paul op juli 03, 2014, 21:19:52
Ha je vindt het krom Cor ? Eigenlijk bedoel ik met mijn opmerking dat dit vrij kort door de bocht is en jij en anderen oud en soms wijs genoeg zijn om zelf nog te bepalen wat we doen.
Mijn buizen versterker staat met 3 trafo,s open en bloot boven op het rack waar geen kleine kinderen bij kunnen komen en weet je hoe dat kriebelt als je er met je tengels aankomt ?
Gewoon opletten dan komen we al een end in de goede richting.
Nee joh, de bananen, die zijn pas krom! Wie had het nu hier over opletten? :wink: :-D byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Citaat van: Cornelis1921 op juli 03, 2014, 21:27:05
Nee joh, de bananen, die zijn pas krom! Wie had het nu hier over opletten? :wink: :-D byebye
Huh, zijn die krom ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

QuattroNL

Citaat van: polleke_cgc op juli 03, 2014, 12:23:11...en voor zover ik weet is elk stopcontact uitgerust met een slot zodat je enkel er iets in kan krijgen als je het met 2 pinnen tegelijk doet.
Dat is gelukkig niet het geval. Heb 2,5 jaar geleden alle wcd's (wandcontactdozen, in de volksmond stopcontacten) op de benedenverdieping vervangen en die hadden dat niet (nee, geen low-budget spul).
Zie het wel regelmatig in tafelcontactdozen (stekkerblokken in de volksmond). Ik vind ze echter vrij irritant want je loopt altijd te klooien om er een stekker in te frotten  shutup :-D
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

polleke_cgc

#14
Citaat van: QuattroNL op juli 04, 2014, 09:21:26
Dat is gelukkig niet het geval. Heb 2,5 jaar geleden alle wcd's (wandcontactdozen, in de volksmond stopcontacten) op de benedenverdieping vervangen en die hadden dat niet (nee, geen low-budget spul).
Zie het wel regelmatig in tafelcontactdozen (stekkerblokken in de volksmond). Ik vind ze echter vrij irritant want je loopt altijd te klooien om er een stekker in te frotten  shutup :-D

In België is zo'n beveiliging al jaren verplicht. Mijn appartement is 15 jaar oud en daar is het overal voorzien. Bij mijn ouders (dat huis staat er van rond 1970) ook, maar dan met een ander systeem : er zit een draaiplaatje voor de stekkerplaat (je moest de stekker dus 90° draaien om het ding erin te krijgen), nu is het dus met zo'n "2-pens"-beveiliging. Ik dacht trouwens dat je bv. van Niko sinds 2012 in Nederland geen wandcontactdozen meer kan kopen zonder zo'n beveiliging. Dus ook in Nederland beginnen ze verstand te krijgen.
Persoonlijk vind ik veiligheid belangrijker dan dat je eens wat harder moet duwen. Ik moet wel zeggen dat bij wandcontactdozen (die ook duurder zijn) dat systeem veel makkelijker werkt dan bij die contactdozen van 3 €...