Rotel RB-991 revisie

Gestart door HAL9000, april 16, 2014, 12:44:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb voor  het eerst  een Rotel  Rb 991  Op  de  tafel  gehad,  Ik moet  zeggen voor  een Chinees  gebouwde  Versterker  is  het  een behoorlijk  apparaat.   Goed  gesoldeerd  Goede  kwaliteit  onderdelen  en  print.  Technisch niet heel  bijzonder  maar  wel  erg stabile.  Ringkern trafo  met  dubbele  secundaire  wikkeling. 

De  klacht  was  een  central  Brom,  Een monteur  kon het niet  vinden  jammer  dat  een  deel van  de  schroefjes  kwijt  waren  geraakt.

IK  heb  alle  elko's  vervangen met Panasonic  105  varianten.  Tin bindingen hier  en  daar  wat  doorgesoldeerd. 

De  foto's


eerste  indruk.





2x200watt RMS  bij 8 ohm.


Nieuwe  Panasonics.  Origineel  was   Blackgate en  merkloos.


softstart  gereviseerd.


Leeg.

Balanced  Input  met  ingangsversterker,  rechts  zit  een  minimalistische  voeding.


klaar  en  eerste  test  aan het doen  na  afstellen.


oude  onderdelen.



Erg  strakke  stabiele  eindbak.  Ik zou er  zo  een nemen en neerzetten.  Bijna geen knelpunten.   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jeroen pijper

Dat zijn veel eindtransistoren. Ook nog van het merk sanken. Ik ben niet zo fan van ic gebasseerde receivers en versterkers. In mijn sx 650 zitten ook ic's in dan van het merk sanken en het klinkt goed.

Verstuurd vanaf mijn SGP311 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

Ronald38

Ja daarom is rotel altijd relaxed, in die ouwe voorversterker, ook blackgates en uiteraard de bhc silk condensatoren als voedimgs caps, maar bij die softstart heb jij alle weerstanden laten zitten?...Iedereen heeft het over elco's vervangen, maar de weerstanden stellen alles in en potmeters eruit, nieuwe erin.  Stugge ouwe flatcables eruit, dat is zo gebeurd. en die eindtrsp met sanken zou ik voor het geld ook vervangen , dat is het nadeel met oude spullen.
7815, mja zet je iets beters in en bij 12v koop je discrete hypex. Ik word er echt gek van, je denkt het wel mee, maar
het is een shitkarwei vaak. behalve bij roksan caspian eindversterkers voor 2000, alleen een servicemanual is onkrijgbaar, en als je dan je blaadje kwijt bent met weerstandwaarden, wordt het lastiger:)..

Een mooie aankoop, gr rich

Maurice

Heb zelf een RB-990, dat is de voorloper. Inderdaad een retestabiele versterker  HB
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Loetje69

Topic is al wat ouder, maar ik heb sinds een aantal maanden deze eindbak ook. Hij werkt goed, maar ik merk dat hij aan de rechterkant warmer word dan aan de linkerkant kant, is dit een kwestie dat de bias hoger staat dan aan de andere kant? het is wel precies bij die 2 koelblokjes met die 2 transistoren, in het midden dus.

HAL9000

Ja ik denk dat hij lichtjes verlopen is bij de bias; geen ramp. Is dit ineens gebeurd of was dat kanaal altijd al wat broeierig?

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Loetje69

#6
Citaat van: HAL9000 op juli 03, 2018, 11:08:45
Ja ik denk dat hij lichtjes verlopen is bij de bias; geen ramp. Is dit ineens gebeurd of was dat kanaal altijd al wat broeierig?

Nee was al vanaf het begin toe ik hem kreeg, het is geen wereldschokkend verschil, maar ik voel het wel.
Bij goed voelen is er links handwarm, en recht toch wel een de erg warme kant... :eerie:

HAL9000

Dan moet die afgesteld worden, is binnen 5 min gedaan.  redface  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Loetje69

#8
Citaat van: HAL9000 op juli 04, 2018, 10:24:20
Dan moet die afgesteld worden, is binnen 5 min gedaan.  redface  :yes:

Ja dat klopt, ik heb alleen geen goede milivoltmeter  :no:   Mijn eigen Elro multimeter was toch beter dan ik dacht, links gaf hij netjes 7.1 mV aan, en rechts 8.4 mV, dus hij stond zeker iets te hoog! De boel netjes afgeregeld en nu staan ze allebeide op 7.1mV.  hello (moet 7 mV zijn)