Port Bungs vóór of ná Audyssey MultEQ XT test inbrengen

Gestart door Pieter85, april 08, 2014, 16:29:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter85

Hallo,

Ik heb mijn Monitor Audio Bronze BX2 speakers aardig dicht tegen de muur aan staan, zie hier een aantal foto's: http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,10463.msg189831.html#msg189831.

Omdat het niet mogelijk is de speakers veel verder van de muur te plaatsen en de BX2's te veel lage tonen produceren waarschijnlijk omdat ze zo dicht tegen de muur staan (ook na de Audyssey test) heb ik toch gebruik gemaakt van de bijgeleverde port bungs door deze in de basreflex poorten te stoppen.

Echter nu is mijn vraag, wat denken jullie dat ik het beste kan doen:

- Port bungs in de basreflex poorten stoppen en vervolgens de audyssey uitvoeren (dus met port bungs erin)
- of eerst de audyssey test test doen, en daarna de port bungs inbrengen.

En al laatste:
Weten jullie waarom Audyssey die "teveel lage tonen" niet wegkrijgt? Audyssey is er toch juist voor om pieken en dalen in frequenties te corrigeren??


Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele ervaring hiermee.

Bedankt alvast!
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Zoldar

hoi,

Audyssey kan corrigeren tot opzeker hoogte. ik dacht 12 db. maar room modes kunnen nog groter zijn, zeker als je de speakers dicht bij de muren plaatst. ik zou het als volgt doen.

- audyssey een sessie laten doen met de poorten open. adsy zal het maximale doen om de room modes tegen te gaan.
- daarna de poorten dicht doen zodat je daarbovenop nog profijt van krijgt.
- mocht dit niet genoeg zijn kun je handmatig daarna de crossover voor de fronts op 80hz zetten. dan wordt er zo wie zo minder bass naar je fronts gestuurd wat ook veel kan helpen.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Pieter85

Citaat van: Zoldar op april 08, 2014, 20:13:44
hoi,

Audyssey kan corrigeren tot opzeker hoogte. ik dacht 12 db. maar room modes kunnen nog groter zijn, zeker als je de speakers dicht bij de muren plaatst. ik zou het als volgt doen.

- audyssey een sessie laten doen met de poorten open. adsy zal het maximale doen om de room modes tegen te gaan.
- daarna de poorten dicht doen zodat je daarbovenop nog profijt van krijgt.
- mocht dit niet genoeg zijn kun je handmatig daarna de crossover voor de fronts op 80hz zetten. dan wordt er zo wie zo minder bass naar je fronts gestuurd wat ook veel kan helpen.

Kan ik dan niet beter de Audyssey test doen met de poorten dicht zodat audyssey zich daarop aanpast en met de hulp van de poorten die dicht zijn de perfecte correctie kan maken?
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

bas focal marantz

Citaat van: Pieter85 op april 08, 2014, 22:02:36
Kan ik dan niet beter de Audyssey test doen met de poorten dicht zodat audyssey zich daarop aanpast en met de hulp van de poorten die dicht zijn de perfecte correctie kan maken?
Een enkele meting lijkt mij ook voldoende , volgens mij eigenlijk geen enkele zin om 2x te meten .

Dicht stoppen die poorten en audyssey laten meten .

Je crossover op 80hz instellen en het laag kan weleens echt weg zijn .

Pieter85

#4
Citaat van: bas focal marantz op april 09, 2014, 01:09:15
Een enkele meting lijkt mij ook voldoende , volgens mij eigenlijk geen enkele zin om 2x te meten .

Dicht stoppen die poorten en audyssey laten meten .

Je crossover op 80hz instellen en het laag kan weleens echt weg zijn .

ik heb gisteren avond de poorten dicht gestopt, en audyssey laten meten. Nu met de port bungs erin en de crossover op 60 hz is het laag weg.
Kan ik dan de crossover ook op 60 hz laten staan of is er een reden waarom ik ze beter op 80 hz kan zetten?

De BX2 gaan normaal gesproken (zonder port bungs) tot 42 hz, zouden ze nu dan nog de 60 hz halen met port bungs erin?
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Zoldar

als het goed klinkt, zo laten. er gaat geen bass verloren, het wordt naar je subwoofer gestuurd. en het crossover filter is niet zo van dat er meteen niets onder die freq uitkomt maar heft een  "slope"

eind goed al goed
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Pieter85

#6
Citaat van: Zoldar op april 09, 2014, 10:53:37
als het goed klinkt, zo laten. er gaat geen bass verloren, het wordt naar je subwoofer gestuurd. en het crossover filter is niet zo van dat er meteen niets onder die freq uitkomt maar heft een  "slope"

eind goed al goed

ok prima, nee dat snap ik. Alleen als ik de crossover op 60 hz heb staan, en de laagste frequentie die de BX2's nu kunnen weergeven met de baspoorten afgesloten is bijvoorbeeld 70 hz dan, dan mis ik de 60 tot 70 hz en kan ik de crossover beter op 80 zetten.

Ik weet dat ze normaal tot 42 hz gaan echter weet ik niet hoe dit is met de poorten afgesloten, snapte?

Maar het klinkt nu iig goed, dus daar ben ik blij mee!
Bedankt heren!
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Zoldar

ik heb met poorten dicht meer (!) bereik in het laag dan met poorten open. dus daar durf ik niet zo snel een uitspraak over te doen in een andere kamer en speakers.

je zou het zelf na kunnen meten met gratis rew software en de adsy mic die je nu al gebruikt.

probeer het anders in stappen te doen, 70, 60, 50, 40.  als de bass overheersend wordt neem je de stap die het beste klinkt.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden