Probleempjes met PM7200, recap?

Gestart door kuip, maart 31, 2014, 23:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

kuip

Dank je Jon, ik stel je reactie zeer op prijs!

Ik zal de eindversterker nog eens goeg nalopen. Dacht dat ik alles wel gehad had, maar het is ook heel gemakkelijk om iets over het hoofd te zien.

Het power board met grote buffer elco's erop had ik er inderdaad ook al uit gehad en nagelopen.
Net als het board van de volume control trouwens, daar zaten denk ik ook wat slechte bindingen op.

Weet alleen niet goed wat je hiermee bedoeld:
Citaat van: HAL9000 op januari 11, 2019, 10:10:00
Heel soms zitten er ook slechte bindingen op het verticaal  naar horizontale board bij de voorversterker.   :yes:

Dank voor het compliment!

Feiko
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

Paul

Heb het draadje nog eens doorgelezen, zitten herkenbare punten bij.
Mijn PM7200 breng ik as zondag naar Jon en zou hij het opnieuw bekijken.

Wordt vervolgd.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

kuip

Oké Paul, ben benieuwd dan wat hij bij jouw PM7200 aantreft.

Zouden jij, of Jon zelf, mij op de hoogte kunnen houden?

Feiko
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

Paul

Printen en relais zijn al gedaan, rechter kanaal valt weg en bij een draai aan de volumeknop komt het rechter kanaal weer terug.
Dus ik denk een rottigheidje in de potmeter.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maus

Dat kun je makkelijk testen door een bron met regelbaar volume te gebruiken. Je telefoon bijvoorbeeld. Dan kun je de potmeter verder openzetten en het volume zacht op laten lopen via de bron.

kuip

Dat van Maus was een goeie tip!

Bij opvoeren van het volume van het inputsignaal begint de rechterspeaker op een gegeven moment te kraken en gaat dan meedoen.
Het lijkt er dus op dat het niet in een potmeter van de volumeregelaar zelf zit.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

Paul

Ik laat Jon wel kijken, is destijds ook voor deze klacht bij hem geweest.
En ik weet nu uit ervaring met m,n Marantz CD10 hoe lullig het ook klinkt dat de oorzaak wel eens over het hoofd wordt gezien ondanks dat meten is weten is.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

Ja morgen komt de PM7200 hier, ik zal hem gelijk aansluiten. Dit mooi gezegd in het Engels ''intermittent''  storingen zijn vaak makkelijk op te lossen alleen moeilijk te vinden / identificeren!.  Ik heb destijds dit exemplaar van Cor helemaal onderhanden genomen. Er zit ook een nieuw finder relais in.  Toch zal er ergens een rotte binding of component zitten. Niet te vergeten dat er ook vuil bij één van de schakelaars kan zitten.  frusty  shutup

Het is in ieder geval geen groot probleem, anders had je door gebrande zekeringen gezien en rook.   :angel:

Als je deze versterkers goed onderhoud; zijn het eigenlijk geen slechte apparaten.

Ik houd wel mijn hart vast bij de moderne marantz versterkers en andere merken. Die circuits hebben die SMD gebouwd zijn. Dan ben je als monteur verplicht altijd een schema te hebben en SMD gereedschap te bezitten.
Dit puur omdat je het anders niet kan repareren.  :no:  :|

Ik vraag mij ook af, hoelang die nieuwe marantz PM10 ruby class D zich staande houdt tegen tijd. En hoe je uberhaupt zoiets kan repareren mocht er ooit een defect komen.  :?

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kuip

#53
Jon, ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen met de PM7200 van Paul.


Zelf heb ik gisteren mijn PM7200 maar weer opengeschroefd.

Op advies van Jon het PCB van de eindversterker nog eens goed nagelopen. Hij heeft blijkbaar betere ogen dan ik, want ik was toch een paar bindingen vergeten  redface. Respect dat je dat op bovenstaande foto's kon zien!

Toen maar verder gegaan en dit keer alle PCB's gedemonteerd en alle boards 100% doorgesoldeerd. Systematisch te werk gegaan om het risico dat ik wéér enkele bindingen zou vergeten zo klein mogelijk te maken.

Ik had de indruk dat er op verschillende andere PCB's, zoals het Tone Board, ook slechte bindingen zaten, terwijl die boards toch helemaal niet zo warm worden.

Daarna alles weer gemonteerd en aangesloten om te testen. Schrikmoment toen bleek dat de versterker alleen op "Source Direct" wou spelen  :no:. Gelukkig bleek dat simpel te verhelpen door de bruggen op de processor-poorten achter op de versterker er weer in te steken  :angel:. Daarna functioneerde hij gelukkig weer uitstekend.

Bij het testen vorige week begon het geluid zwaar te vervormen als ik de volumeknop opschroefde tot voorbij pakweg 11 uur. Of dat door 1 kanaal veroorzaakt werd of door beide weet ik echter niet. Ik kon mij ook niet herinneren of dat voorheen ook zo was geweest; ik heb het geluid nooit zo hard staan. Gisteren heb ik de volumeknop tot 2 uur / half 3 open durven te draaien, en dat geheel zonder vervorming! Wel kneiterharde muziek die tot 2 huizen verder te horen geweest moet zijn, dus verder ben ik maar niet gegaan  nonono.

De speakerrelais heb ik toch nog maar niet vervangen. Het schema in de servicemanual bestuurd, en aangezien de storing zich op zowel Speakers A, Speakers B als op de hoofdtelefoon voordoet kunnen de speakerrelais eigenlijk wel uitgesloten worden als boosdoener.

Tot nu toe heeft de storing zich niet meer voorgedaan, maar het lastige is dat de storing zich ook alleen voordoet als de versterker koud is. De komende week maar weer even afwachten hoe hij zich houdt.

Nog wat plaatjes bij het praatje, ter leeringh ende vermaek:

De PM7200 weer op tafel, hier gedeeltelijk gedemonteerd:


Het PCB van de Volume Control:


Het linker- en rechter deel van het front PCB:



De Speaker Switch PCB:


Het PCB van de Tone Control:



Feiko
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Citaat van: pietjepc op januari 06, 2019, 18:42:43
Nou, als ongeoefende techneut zijnde vind ik dat je puik werk geleverd hebt :yes:
Ja, puik Kuip! ;-) :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Vinyl_Fuchs

Citaat van: kuip op januari 13, 2019, 12:44:03
Jon, ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen met de PM7200 van Paul.


Zelf heb ik gisteren mijn PM7200 maar weer opengeschroefd.

Op advies van Jon het PCB van de eindversterker nog eens goed nagelopen. Hij heeft blijkbaar betere ogen dan ik, want ik was toch een paar bindingen vergeten  redface. Respect dat je dat op bovenstaande foto's kon zien!

Toen maar verder gegaan en dit keer alle PCB's gedemonteerd en alle boards 100% doorgesoldeerd. Systematisch te werk gegaan om het risico dat ik wéér enkele bindingen zou vergeten zo klein mogelijk te maken.

Ik had de indruk dat er op verschillende andere PCB's, zoals het Tone Board, ook slechte bindingen zaten, terwijl die boards toch helemaal niet zo warm worden.

Daarna alles weer gemonteerd en aangesloten om te testen. Schrikmoment toen bleek dat de versterker alleen op "Source Direct" wou spelen  :no:. Gelukkig bleek dat simpel te verhelpen door de bruggen op de processor-poorten achter op de versterker er weer in te steken  :angel:. Daarna functioneerde hij gelukkig weer uitstekend.

Bij het testen vorige week begon het geluid zwaar te vervormen als ik de volumeknop opschroefde tot voorbij pakweg 11 uur. Of dat door 1 kanaal veroorzaakt werd of door beide weet ik echter niet. Ik kon mij ook niet herinneren of dat voorheen ook zo was geweest; ik heb het geluid nooit zo hard staan. Gisteren heb ik de volumeknop tot 2 uur / half 3 open durven te draaien, en dat geheel zonder vervorming! Wel kneiterharde muziek die tot 2 huizen verder te horen geweest moet zijn, dus verder ben ik maar niet gegaan  nonono.

De speakerrelais heb ik toch nog maar niet vervangen. Het schema in de servicemanual bestuurd, en aangezien de storing zich op zowel Speakers A, Speakers B als op de hoofdtelefoon voordoet kunnen de speakerrelais eigenlijk wel uitgesloten worden als boosdoener.

Tot nu toe heeft de storing zich niet meer voorgedaan, maar het lastige is dat de storing zich ook alleen voordoet als de versterker koud is. De komende week maar weer even afwachten hoe hij zich houdt.

Nog wat plaatjes bij het praatje, ter leeringh ende vermaek:

De PM7200 weer op tafel, hier gedeeltelijk gedemonteerd:


Het PCB van de Volume Control:


Het linker- en rechter deel van het front PCB:



De Speaker Switch PCB:


Het PCB van de Tone Control:



Feiko
Chapeau. Mooi om techneuten aan het werk te zien. Beginnende of ervaren.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Paul

Citaat van: kuip op januari 11, 2019, 13:10:43
Oké Paul, ben benieuwd dan wat hij bij jouw PM7200 aantreft.

Zouden jij, of Jon zelf, mij op de hoogte kunnen houden?

Feiko
Morgen naar Jon de duivel ophalen, die het naar schijnt gewoon z,n werk te doen.

Maar Jon z,n reactie afwachten.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Paul

Vanmiddag de Marantz bij Jon opgehaald, zoals vermeld niks kunnen vinden.

Zal deze binnenkort maar een 24 uurs langlauf test laten doen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

kuip

Hmmm, da's enerzijds mooi, maar anderzijds spijtig. Altijd lastig om dat soort intermitterende storingen aan te tonen en te vinden :no:.

Bij mij is het probleem ook niet weg. Een enkele keer heb ik nog steeds, direct na inschakelen versterker, alleen geluid op links. Verhogen van het volume en rechts komt ook bij. Ik denk dat ik wellicht toch nog de speakerrelais ga vervangen, ik heb ze immers toch al liggen. En als het dan nog niet is opgelost dan houdt het voor mij ook even op.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908