Probleempjes met PM7200, recap?

Gestart door kuip, maart 31, 2014, 23:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

Jon gaf aan dat het ook aan de interne bekabeling kan liggen.
Flinterdun dus ga dat maar eens oplossen, mits het probleem daar inzit.

Alternatieve oplossing is onder het rechter voorwiel van m,n auto.  :eerie:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

Er zitten in deze versterker wel 20 stekkertjes. Nu kan je deze wel goed solderen aan het print, echter kan er ook vuil en oxidatie komen na 15+ jaar. Die 7200 heeft de sterren van de hemel gespeeld hier. Jammer dat ik het niet heb kunnen vinden. relais e.d zijn allemaal al nieuw.  violent1

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Vandaag de 7200 weer aangesloten voor de zekerheid de betreffende interlinks vervangen en blijft het goed doen.

Jon bedankt en wachten de toekomst af.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

kuip

Gaat bij mij nog steeds een beetje zo-zo. Negen van de tien keer geen enkele last. En indien wel, dan is even verhogen van het volume genoeg om het rechter kanaal ook mee te laten doen.
Als ik een keer tijd heb ga ik toch nog de speakerrelais vervangen.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

HAL9000

Enige wat je kan doen is alles goed door solderen en schoonmaken. Ik heb dat gedaan met die PM7200. E bij mij speelde die goed. Echter kenners zullen wel weten dat ding zo voor met kleine print connectoren. Als daar eentje gaar is dan kan die voor veel storing veroorzaken.  nonono
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kuip

#65
De afgelopen week opeens weer meer problemen met het rechterkanaal van de PM7200  :|.

Steeds vaker en langer dat het rechterkanaal het niet deed. Wel nog steeds, zoals vanaf het begin, alleen als de versterker net is ingeschakeld. Maar omdat het nu steeds langer duurde voordat het kanaal mee ging doen werd het zoeken naar het precieze probleem wel makkelijker.

Ik heb mijn speakers bi-wired aangesloten, met de woofers op system 1 en de tweeters/midrange op system 2.
Het bleek nu dat alleen speaker system 2 op rechts soms (steeds vaker) helemaal niets deed. Alleen speaker system 2 inschakelen en balans geheel naar rechts en het probleem was uiterst goed hoorbaar. Na verhogen van het volume (soms flink ver) ging dat kanaal dan eerst even kraken, waarna het gewoon "in" kwam en het volume weer terug kon, waarna het kanaal gewoon mee bleef doen.

Dat deed mij denken aan deze post van Simon Jaarsma:
Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 06, 2019, 03:48:48
Zou het oprecht vreemd vinden als het speaker relais het probleem is. Dit zou meestal met een grote draai aan de volume knop het probleem oplossen.

Een poosje geleden had ik al op Ebay een set speakerrelais besteld die AkTeVox volgens deze post ook had gebruikt. Alleen had hij schijnbaar Finder relais ontvangen, en kreeg ik Omron relais. Maakt op zich niets uit, de Omron's, en met name de schakelcontacten hierin, zien, er ook prima uit.

Vanmorgen de PM7200 dus maar weer voor de zoveelste keer op tafel gezet en uit elkaar gehaald om de relais te vervangen. Relatief simpel klusje.

Boven de oude, onder de nieuwe:


En de nieuwe relais op hun plek op het Main Board:


Daarna alles weer in elkaar gezet (als je het zo vaak gedaan hebt word je er vanzelf handig in  :angel:), en de PM7200 weer aangesloten.
En voila, meteen vol geluid op rechts  HB!

Ik wil niet gelijk te hard juigen, maar ik ben er voor 90% van overtuigd dat ik nu toch eindelijk het probleem gevonden en hersteld heb.

Is al dat doorsolderen van de voorgaande pogingen dan helemaal voor niets geweest?
Nee, ook daarvan ben ik er zeker van overtuigd dat dat hard nodig was. Geluid is daar ook zeker hoorbaar beter van geworden (minder vervorming). Waarschijnlijk is het een combinatie geweest van factoren.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!!
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

kuip

Citaat van: kuip op maart 23, 2019, 14:24:41
Ik wil niet gelijk te hard juigen, maar ik ben er voor 90% van overtuigd dat ik nu toch eindelijk het probleem gevonden en hersteld heb.

We zijn inmiddels alweer 4 weken verder, en de PM7200 heeft al 4 weken probleemloos gefunctioneerd.
Probleem is dus eindelijk opgelost; erg blij mee  pompom.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

Vinyl_Fuchs

Citaat van: kuip op april 19, 2019, 16:17:05
We zijn inmiddels alweer 4 weken verder, en de PM7200 heeft al 4 weken probleemloos gefunctioneerd.
Probleem is dus eindelijk opgelost; erg blij mee  pompom.
Toppie.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Paul

Citaat van: kuip op april 19, 2019, 16:17:05
We zijn inmiddels alweer 4 weken verder, en de PM7200 heeft al 4 weken probleemloos gefunctioneerd.
Probleem is dus eindelijk opgelost; erg blij mee  pompom.

Heb je meer mzzl dan ik klacht nog steeds aanwezig, een flinke draai aan de volume of balance knop lost het probleem weer op.
Maar breng hem niet meer weg.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

kuip

Dat is jammer, want jouw klachten lijken toch wel héél erg op de klachten die ik had. Bij mij dus verholpen door de speakerrelais te vervangen, maar die zijn bij jou dus ook al vervangen.

Lijkt mij sterk dat je nieuwe speakerrelais niet goed zouden zijn, maar je weet nooit. Zo duur zijn ze niet, dus je zou ze nog eens kunnen vervangen. Als het iedere keer hetzelfde kanaal is wat uitvalt zou je zelfs, om te testen, de relais kunnen verwisselen.

Scheelt wel als je dat zelf kunt doen natuurlijk. Als je hem daar iedere keer voor weg moet brengen kan ik mij voorstellen dat je daar op een gegeven moment wel klaar mee bent.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

Paul

Toen SB Marantz zijn ogen dicht deed was waarschijnlijk Elst zijn redding.  clown1 :-D byebye
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Paul

Citaat van: kuip op april 19, 2019, 22:58:40
Dat is jammer, want jouw klachten lijken toch wel héél erg op de klachten die ik had. Bij mij dus verholpen door de speakerrelais te vervangen, maar die zijn bij jou dus ook al vervangen.

Lijkt mij sterk dat je nieuwe speakerrelais niet goed zouden zijn, maar je weet nooit. Zo duur zijn ze niet, dus je zou ze nog eens kunnen vervangen. Als het iedere keer hetzelfde kanaal is wat uitvalt zou je zelfs, om te testen, de relais kunnen verwisselen.

Scheelt wel als je dat zelf kunt doen natuurlijk. Als je hem daar iedere keer voor weg moet brengen kan ik mij voorstellen dat je daar op een gegeven moment wel klaar mee bent.

Staat inmiddels op mp te koop, ga van de week bij een bekende zaak in Rotterdam voor een Onkyo receiver kijken is mijn wederhelft ook weer blij. Weer wat nieuws en betaalbaar met 2 jaar garantie, daarna zien we wel weer.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

kuip

Na vervangen van de speakerrelais door de bovengenoemde Omron relais, via Ebay gekocht van een handelaar die deze specifiek aanbiedt ter vervanging van de originele relais in de PM7200, heeft de versterker weer anderhalf jaar perfect gefunctioneerd.

Helaas begon toen wéér één kanaal regelmatig lichtjes te kraken, en af-en-toe uit te vallen. Een slinger aan de volume-knop of het met het knopje uit-en-inschakelen van "Speakers A of B" was dan genoeg om het kanaal weer tot leven te brengen, dus de verdenking ging alweer snel uit naar de speakerrelais.

Omdat ik anderhalf jaar na de vorige wissel toch wel wat snel vond ben ik dit keer op zoek gegaan naar een ander merk relais, en ben daarbij uitgekomen op Finder type 40.52.9.024.000. Deze besteld en 2 weken geleden de Omron's er weer uit gehaald en de Finder's ervoor in de plaats gezet. Ook nog even naar de overige tin-bindingen gekeken, maar die zagen er dit keer nog allemaal prima uit.

Sinds de wissel geen enkel probleem meer gehad, dus mijn voorzichtige conclusie is dat de Omron's het gewoon niet lang uitgehouden hebben. Hopelijk gaan de Finder's wat langer probleemloos mee.

Nog wat foto's van de verschillen tussen de Omron's en de Finder's:

Links het Omron relais, rechts de Finder:


De contacten in het Omron relais:


De contacten in het Finder relais:


De Finder relais op hun nieuwe vaste verblijfsplaats:
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

Kevin2

Citaat van: kuip op december 13, 2020, 12:19:29
Na vervangen van de speakerrelais...

Mijn eerste post hier. Naar aanleiding van dit topic heb ik nu bijna alle elco's van mijn PM7200 vervangen. De relais blijven een onneembaar probleem voor me. Zou jij of iemand anders kunnen uitleggen hoe je de oude relais desoldeert? Hoe verwarm je de 8 terminals tegelijk?

Alvast dank!

SB_Marantz

Zijn 6 pootjes per relais.
1 voor 1 de tin afzuigen met een desoldeerstation of litze.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM