Probleempjes met PM7200, recap?

Gestart door kuip, maart 31, 2014, 23:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kuip

Dank je!

Ik laat wel weer wat weten als ik er mee bezig geweest ben. Wellicht dat ik er dit weekend even rustig voor kan gaan zitten.

Voor nu weer bedankt voor jullie meedenken en tips  :yes:.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

SB_Marantz

Citaat van: kuip op januari 03, 2019, 10:10:12
Ik ga daar zéker even rustig voor zitten  :yes:.

Gelukkig heb ik een lekker soldeerstation (Weller WS81) met een fijne soldeerpunt.

De aansluitingen van de speakerterminals en het inputboard wou ik ook al nalopen inderdaad.


Die Wellers zijn fijn idd.

En ook zeker niet verkeerd om het genoemde : lijntrap en sp terminals te checken.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: kuip op augustus 26, 2014, 09:02:52
Thanks allemaal,

Hmmm, tja, fototjes.... heb ik wel gemaakt voor en tijdens demontage (om eventueel later terug te kunnen zien hoe e.e.a. gezeten had), maar verder heb ik er eerlijk gezegd niet meer aan gedacht redface. Té gefocussed op het werk zelf denk ik. Achteraf wel jammer, en om nu die versterker weer helemaal uit z'n opstelling te halen en weer open te schroeven alleen om foto's te maken.... :no:
Maar geloof me, het soldeerwerk is gewoon netjes uitgevoerd (geen plak- en braadwerk!), maar ook weer niet zo geweldig mooi als dat van SB_Marantz bijvoorbeeld, in zijn laatste SM-1000 topic. Maar dat is dan ook mooier geworden dan mijn PM7200 van fabriek af was!




notworthy
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

kuip

Tja, als ik er deze keer wél aan denk dan zal ik er wat foto's van maken.... :angel:
Maar het werk van jullie (SB-Marantz en HAL) ziet er wel zó profi uit, ik denk niet dat ik daarbij in de buurt kom hoor  nonono
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

kuip

 :gp: yep, precies die. Mooier dan nieuw uit de fabriek  :yes:
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

kuip

#37
Vandaag (waarschijnlijk) nog geen tijd om de versterker open te schroeven, maar vanmorgen nog wel e.e.a. uitgetest:

- Direct na "koud" inschakelen van de versterker (na aantrekken van de speakerrelais) doet het rechter kanaal vrijwel niets. Binnen een halve minuut o.i.d. komt er dan geluid, maar slechts ongeveer de helft van het linker kanaal,
- Ook na een uurtje opwarmen zit er nog steeds aanzienlijk verschil tussen links en rechts,
- Bij verwisselen van de speakeraansluitingen van rechts naar links verhuist ook het probleem mee van rechts naar links, dus het ligt niet aan de speakers of speakerkabels,
- Op speakers A of B blijft het verschil,
- Op klasse A blijft het verschil,
- Op "source direct" blijft het verschil,
- Op verschillende bronnen (tuner, CD, aux) blijft het verschil,
- Ook op de koptelefoon verschil tussen links en rechts.

Ik ga (morgen?) eerst maar eens beginnen met doorsolderen van de versterkerprint, in de hoop dat dat de oplossing is. En ik hoop vandaag de bestelde speakerrelais binnen te krijgen, zodat ik die gelijk mee kan vervangen. Maar aangezien het probleem ook op de hoofdtelefoon zit, kan het dan ook aan die speakerrelais liggen?
Hebben jullie experts nog andere ideeën...?
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

Simon_Jaarsma

Citaat van: kuip op januari 05, 2019, 13:35:10
Vandaag (waarschijnlijk) nog geen tijd om de versterker open te schroeven, maar vanmorgen nog wel e.e.a. uitgetest:

- Direct na "koud" inschakelen van de versterker (na aantrekken van de speakerrelais) doet het rechter kanaal vrijwel niets. Binnen een halve minuut o.i.d. komt er dan geluid, maar slechts ongeveer de helft van het linker kanaal,
- Ook na een uurtje opwarmen zit er nog steeds aanzienlijk verschil tussen links en rechts,
- Bij verwisselen van de speakeraansluitingen van rechts naar links verhuist ook het probleem mee van rechts naar links, dus het ligt niet aan de speakers of speakerkabels,
- Op speakers A of B blijft het verschil,
- Op klasse A blijft het verschil,
- Op "source direct" blijft het verschil,
- Op verschillende bronnen (tuner, CD, aux) blijft het verschil,
- Ook op de koptelefoon verschil tussen links en rechts.

Ik ga (morgen?) eerst maar eens beginnen met doorsolderen van de versterkerprint, in de hoop dat dat de oplossing is. En ik hoop vandaag de bestelde speakerrelais binnen te krijgen, zodat ik die gelijk mee kan vervangen. Maar aangezien het probleem ook op de hoofdtelefoon zit, kan het dan ook aan die speakerrelais liggen?
Hebben jullie experts nog andere ideeën...?
Zou het oprecht vreemd vinden als het speaker relais het probleem is. Dit zou meestal met een grote draai aan de volume knop het probleem oplossen. Denk niet dat hij daarvoor moet opwarmen voor een minuut. Je kan ook even aan het relais zitten te wiemelen als de versterker aan staat. Meestal schiet hij weer aan of weer uit. Maar zoals de heren hierboven al zeiden even doorsolderen op hitte punten en even goed de knoppen reinigen.


Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

VintageStereo op YT

thanatos

Het kan van alles zijn. Begin maar met doorsolderen en controle van de elco's op het het eindtrapje.

Bij de gehele serie zitten de meeste problemen hier. Relais vervangen kan geen kwaad. tijdens bedrijf even tikje er op als het beeld veranderd dan zijn ze aan vervanging toe.

kuip

#40
Zojuist als eerste de versterkerprint helemaal doorgesoldeerd en toen getest. Helaas, weinig verbetering. Wel leek het nu alsof de "tweede klik" (de speakerrelais) sneller na inschakeling van de versterker kwam dan anders altijd.

Daarna de versterker maar weer verder uit elkaar gehaald en ook de print van de volumeregeling en de input print helemaal doorgesoldeerd, en de voedingsprint nog gecontroleerd en ook op een paar punten doorgesoldeerd. Daarna weer in elkaar gezet en weer getest. En zowaar, beide kanalen klinken weer gelijk.
Vreemd genoeg duurt het nu wel weer langer voordat de speakerrelais klikken.....

Vervolgens de versterker weer afgekoppeld om de bias en offset te controleren.
Als eerste de offset. Die was op het rechter kanaal redelijk netjes met 1,5 mV. Het linker kanaal zat echter op 18,9 mV. Terug geregeld naar 1,2 mV (luistert nogal nauw met dat potmetertje).

Na een half uurtje warm worden (conform service manual) was de bias op het rechter kanaal 18,6 mV. Die iets omlaag gebracht tot ca. 17,9 mV. Luistert ook weer erg nauw...
Links was ongeveer gelijk, en die op 17,6 weten te krijgen.

Klasse A was er slechter aan toe; het rechter kanaal was maar liefst 168,6 mV (op 92,2 kunnen krijgen), en links was 133,3 mV (en die op 82,8 kunnen krijgen). Die potmetertjes luisteren allemaal ongelofelijk nauw, dus ik vind het wel goed zo... Ik heb hem eigenlijk toch nooit op klasse A.

Nu de komende dagen even afwachten of hij goed blijft klinken. Klinkt nu in ieder geval weer fantastisch  HB.

Heb wel wat foto's gemaakt. Zal even kijken hoe en wanneer ik die kan plaatsen.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

kuip

#41
De plaatjes bij het praatje.

Waarschuwing vooraf: het soldeerwerk haalt het bij lange na niet bij dat van de welbekende reparateurs hier op het forum! Wellicht vinden de meer geoefende elektrotechneuten onder jullie het maar hobby-werk; dan hebben jullie misschien nog wat te lachen op deze zondag  :angel:.

De PM7200 op tafel, na afnemen van de kap.


De versterkerprint vóór het doorsolderen:



Details van de versterkerprint ná het doorsolderen:





De inputprint na het doorsolderen:



De offset links voor het afregelen:

En na het afregelen:


De offset rechts hoefde niet afgeregeld te worden:


Helaas zie ik nu dat ik geen foto's gemaakt heb van de bias AB, maar wel van A:

Bias klasse A rechts, vóór en na afregelen:



Bias klasse A links, vóór en na afregelen:



Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

pietjepc

Nou, als ongeoefende techneut zijnde vind ik dat je puik werk geleverd hebt :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

kuip

#43
Helaas is de storing nog niet verholpen  :no:.

Zondagmiddag (na het doorsolderen) heeft de versterker de hele middag lekker staan te spelen, en ook maandag kwam er, direct na inschakelen, uit beide speakers evenveel geluid  HB.
Daarna was het echter weer mis  nonono; na (koud) inschakelen aanvankelijk eerst alleen volop geluid op links en slecht een heel klein beetje op rechts. Als je dan de volumeknop verder open draait komt er uit de rechterspeaker een licht ritselend geluid, totdat de volumeknop op ca. 10 uur staat; dan komt rechts er ook bij. Dat gaat dan niet in één klap, maar het geluid zwelt snel op tot hetzelfde volume als links. Daarna kan de volumeknop weer zonder ritselen teruggedraaid worden, en blijft het volume ook in balans.

Al met al lijkt het dus toch op wat Simon Jaarsma hierboven heeft gesteld:
Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 06, 2019, 03:48:48
Zou het oprecht vreemd vinden als het speaker relais het probleem is. Dit zou meestal met een grote draai aan de volume knop het probleem oplossen. Denk niet dat hij daarvoor moet opwarmen voor een minuut. Je kan ook even aan het relais zitten te wiemelen als de versterker aan staat. Meestal schiet hij weer aan of weer uit. Maar zoals de heren hierboven al zeiden even doorsolderen op hitte punten en even goed de knoppen reinigen.

Ik heb inmiddels de bestelde speakerrelais ontvangen dus wil die dan toch ook maar vervangen (baat het niet dan schaadt het niet), maar omdat het verschijnsel zich zowel op speakers A, speakers B én op de hoofdetelefoon voor lijkt te doen heb ik er toch mijn twijfels over of dat de oplossing gaat zijn.

In een ander topic las ik dat ik waarschijnlijk toch niet de enige ben met een dergelijk probleem; ook Paul schijnt hier last van te hebben? Al is bij mij het kanaal nog nooit uitgevallen terwijl hij staat te spelen, het is bij mij alleen na inschakelen.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

HAL9000

Beste,

De eindversterker nog eens goed nalopen met feller licht!.  Ik zie nog steeds slechte bindingen zitten!
Goed opletten wat speaker sys 1 en 2 relais zijn. Ik meen dat rechts sys 1 was!

Heel soms zitten er ook slechte bindingen op het verticaal  naar horizontale board bij de voorversterker.   :yes:
En als we hem toch open hebben. Haal even dat verleng stuk voor de aan en uit knop eruit. En haal dat board eens los (met de grote buffers erop). Daar wilt soms ook het een en ander los zitten.  shutup

het lijkt er nu wel op dat deze versterker zo op het punt staat om uit elkaar te sodemieteren met zoveel problemen. Echter valt het wel mee, alles moet gewoon door gesoldeerd worden.

Overigens had je dat netjes gedaan!  :yes:

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!