Probleempjes met PM7200, recap?

Gestart door kuip, maart 31, 2014, 23:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kuip

Thanks!
Voor een aantal van jullie (waaronder jij thanatos zelf) is het waarschijnlijk een routineklusje, want er zitten hier wel een paar vakmensen op het forum hoor.... respect! Maar ík vond het zelf toch wel wat werk en een risico...
Maar goed, ik ben erg blij dat ik de klus succesvol uit heb kunnen voeren, mede dankzij de info en wat hulp die ik op dit forum heb kunnen vinden.
Ik heb dus alle elco's (in totaal 71 stuks), op de grote bufferelco's van de voeding na, vervangen door voornamelijk Panasonic FC elco's volgens de specs in de servicemanual. In 2 gevallen was de exacte waarde niet leverbaar, en dan ben ik een stapje hoger gegaan in voltage. De capaciteiten (uf) zijn wel allemaal conform servicemanual. Soldeerwerk werd uitgevoerd met een Weller PU81 die ik onlangs tweedehands heb aangeschaft, en man, dat soldeert ook lekker hoor!
Het viel mij trouwens op dat er verschillende elco's van de boards afkwamen die een lager voltage hadden dan volgens de servicemanual, en in 1 geval week de capaciteit af (zie in het draadje hierboven; 10uf i.p.v. 22 uf).
Vooral op het Power Amp Board waren nogal wat dubieuze soldeerverbindingen te vinden, deze zijn allemaal doorgesoldeerd.
De versterker klinkt nu weer zoals ik hem nieuw heb aangeschaft, en daar ben ik ERG blij mee. Geen verschil meer in helderheid tussen linker- en rechterkanaal, en geen rommellige klank meer.
Al vinden velen van jullie de PM7200 waarschijnlijk maar een middelmatig versterkertje, ik ben er zelf uiterst tevreden over en hoop dat hij weer jarenlang mee kan.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

thanatos

Citaat van: kuip op augustus 25, 2014, 08:27:52
Thanks!
Voor een aantal van jullie (waaronder jij thanatos zelf) is het waarschijnlijk een routineklusje, want er zitten hier wel een paar vakmensen op het forum hoor.... respect! Maar ík vond het zelf toch wel wat werk en een risico...
Maar goed, ik ben erg blij dat ik de klus succesvol uit heb kunnen voeren, mede dankzij de info en wat hulp die ik op dit forum heb kunnen vinden.
Ik heb dus alle elco's (in totaal 71 stuks), op de grote bufferelco's van de voeding na, vervangen door voornamelijk Panasonic FC elco's volgens de specs in de servicemanual. In 2 gevallen was de exacte waarde niet leverbaar, en dan ben ik een stapje hoger gegaan in voltage. De capaciteiten (uf) zijn wel allemaal conform servicemanual. Soldeerwerk werd uitgevoerd met een Weller PU81 die ik onlangs tweedehands heb aangeschaft, en man, dat soldeert ook lekker hoor!
Het viel mij trouwens op dat er verschillende elco's van de boards afkwamen die een lager voltage hadden dan volgens de servicemanual, en in 1 geval week de capaciteit af (zie in het draadje hierboven; 10uf i.p.v. 22 uf).
Vooral op het Power Amp Board waren nogal wat dubieuze soldeerverbindingen te vinden, deze zijn allemaal doorgesoldeerd.
De versterker klinkt nu weer zoals ik hem nieuw heb aangeschaft, en daar ben ik ERG blij mee. Geen verschil meer in helderheid tussen linker- en rechterkanaal, en geen rommellige klank meer.
Al vinden velen van jullie de PM7200 waarschijnlijk maar een middelmatig versterkertje, ik ben er zelf uiterst tevreden over en hoop dat hij weer jarenlang mee kan.

Als je er een aantel gedaan hebt word het meer routine. Zeker het uit elkaar nemen van de unit zelf. Je hebt dat punt van risico heel goed gezien. 1 spetter tin op de verkeerde plek die je niet hebt zien wegspringen. 1 soldering aan elkaar of component verkeerd om kan resulteren in een dramatisch resultaat  :-D Hoe groter en complexer het apparaat des te meer risico. Maar daar zijn ook wel trucks voor om omheen te werken maar dat is weer tijdrovend.

Wat betreft de service manuaal en wat je aantreft kunnen best verschillen inzitten en zelfs fouten. Ik ga eigenlijk altijd uit van de versterker zelf icm met de parts list.

Mooi werk verder, heb je ook de ruststromen opnieuw afgeregeld ? de procedure staat in de service manual.

In goede staat zijn deze series versterkers gewoon goede versterkers.

Post een wat foto's!

jrm

Respect dat het je gelukt is.

Inderdaad wat foto's erbij en we zien je knappe werk.

QuattroNL

Respect voor je werk! Altijd fijn om zoiets zelf gedaan te hebben....en dat ie het daarna weer doet  clown1

En dat de PM7200 een 'minderwaardige' amp zou zijn: totaal niet, het zijn mooie bakken, zeker niet de minste.
Mijn vrouw heeft op haar kamer de SR versie ervan (stond voor m'n upgrades in de woonkamer) en die doet daar nog steeds prima dienst (weliswaar alleen in stereo (Source Direct) maar ook dat doet ie uitstekend). De 7-serie is gewoon meer dan prima!
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

SB_Marantz

Het zou leuk zijn wat close up fototjes te plaatsen van je soldeerwerk e.d.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

kuip

Thanks allemaal,

Hmmm, tja, fototjes.... heb ik wel gemaakt voor en tijdens demontage (om eventueel later terug te kunnen zien hoe e.e.a. gezeten had), maar verder heb ik er eerlijk gezegd niet meer aan gedacht redface. Té gefocussed op het werk zelf denk ik. Achteraf wel jammer, en om nu die versterker weer helemaal uit z'n opstelling te halen en weer open te schroeven alleen om foto's te maken.... :no:
Maar geloof me, het soldeerwerk is gewoon netjes uitgevoerd (geen plak- en braadwerk!), maar ook weer niet zo geweldig mooi als dat van SB_Marantz bijvoorbeeld, in zijn laatste SM-1000 topic. Maar dat is dan ook mooier geworden dan mijn PM7200 van fabriek af was!

In antwoord op thanatos z'n vraag over het afregelen van de ruststromen; nee, die heb ik niet opnieuw afgeregeld. De procedure uit de service-manual is mij wel bekend (had me toch wel goed voorbereid), maar omdat ik alleen de condensatoren vervangen heb en geen transistoren , ga ik er eigenlijk vanuit dat dat geen invloed (mag) hebben op de ruststromen. Omdat ik nou niet bepaald beschik over geavanceerde meetapparatuur (alleen een relatief simpele multimeter) dacht ik dat het maar veiliger was om daar maar verder niet aan te gaan schroeven. Achteraf gezien had ik de ruststromen misschien wél op z'n minst even kunnen proberen te meten. 
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

thanatos

Die ruststroom(en) kunnen wel wat verlopen. Ik zou ze in ieder geval even controleren. Afregelen heb je niks spannends voor nodig. Alleen veilige clips aan je multimeter en een multimeter met mV DC

kuip

Tja, nadat hij 4 1/2 jaar prima dienst heeft gedaan heeft de PM7200 toch weer wat aandacht nodig. Juist nu ik net een mooie CD6000 op de kop heb getikt ter vervanging van mijn DV6200 die steeds meer moeite kreeg met lezen van CD's.

Het rechter kanaal komt, na inschakelen van de versterker, pas zo'n 10-tal seconden later "in" dan het linkerkanaal. Verder lijkt het er op dat soms het rechterkanaal meer volume heeft, en soms juist weer het linkerkanaal.

Nu heb ik destijds wel alle elco's vervangen, maar heb ik niet alle solderingen over gesoldeerd. Ik wist al wel dat deze types hier berucht om staan (daar had HAL in het begin van dit topic ook al voor gewaarschuwd), maar aangezien ik daar op dat moment geen last van had en het vervangen van de elco's voor mij op zich al een aardig klusje was heb ik toen besloten daar even niets aan te doen en te wachten totdat hij weer problemen zou gaan geven. En dat moment is nu dus aangebroken.

In een ander topic over de PM7200 las ik dat de speakerrelais ook problemen kunnen gaan geven, dus die heb ik gelijk maar besteld bij dezelfde EBAY-verkoper als vermeld in dat topic, om zodoende gelijk mee te kunnen vervangen.

Nog een vraagje over dat door solderen van de tinbindingen. Zuigen jullie, als experts, eerst alle oude tin weg om daarna verse tin aan te brengen, of is het gewoon een kwestie van heet maken en een beetje nieuwe soldeer toevoegen zodat deze weer mooi vloeit? Dat eerste zal wellicht beter zijn, maar lijkt mij wel een vreselijke klus....

Dan nog iets; doen jullie echt álle solderingen overnieuw (en van álle printplaten), of alleen de verdachte solderingen en de printplaten van voeding en versterkerdeel?
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

HAL9000

Vroeger deed ik alleen de belangrijke soldeer verbindingen zoals alle stekker aansluitingen en andere aansluitingen (stress punten). De eindversterker soldeer ik wel 100% door, echt alles! Daar zit ook de meeste hitte schade. Ik denk dat het een combi van rotte bindingen en vieze selector schakelaar is.  :yes:

Het relais kan vuil zijn, maar komt niet heel vaak voor. Ik vind de 7200 daar iets te jong voor. Het kan overigens wel. Dan zou ik zeggen dat je eens speaker systeem 2 aansluit.  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kuip

Dank voor je reactie HAL!

Duidelijk; het board van d eindversterker dus in zijn geheel. En verder alle boards uiteraard sowieso nalopen op stress punten.

Vieze selectorschakelaar? Die ben ik nog niet eerder in andere topics tegengekomen. Bedoel je die van de speakersystemen of van de ingangen (CD/tuner/aux etc.)?

Ik heb mijn speakers bi-wired aangesloten, dus ik gebruik al de speakersystemen 1 (hoog/midden) en 2 (laag).
Maar heb er eerlijk gezegd nog niet op gelet of beide rechter systemen vertraagd "in" komen.

Dat doorsolderen; gewoon een kwestie van heet maken en een beetje verse soldeertin toevoegen zodat e.e.a. weer mooi vloeit?
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

SB_Marantz

De klacht lezende zou ik eerst maar eens beide relais vervangen.
Daar zal de klacht wel door veroorzaakt worden.
Als je het driverboard dan toch voor je neus hebt liggen kun je alle soldeer verbindingen nalopen en zonodig herstellen.

Kraken de schakelaars terwijl je deze bedient?
Dan deze reinigen.
Het beste is voorbehandelen en dan in de ultrasoon.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

kuip

Thanks weer,

De schakelaars kraken absoluut niet  nonono.

Zolang het rechterkanaal nog niet echt mee doet kraakt dat kanaal heel licht als ik (snel) de volumeknop heen-en-weer draai. Dat heb ik geprobeerd om te bepalen of het uitmaakt of ik aan de volumeknop draai. Als dat wel had uitgemaakt had ik daar een rotte potmeter verdacht.

Doet hij (na een aantal seconden) mee, dan heb ik de indruk dat hij ook niet meer kraakt als ik aan de volumeknop draai.



Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

HAL9000

Citaat van: kuip op januari 03, 2019, 09:22:49
Dank voor je reactie HAL!

Duidelijk; het board van d eindversterker dus in zijn geheel. En verder alle boards uiteraard sowieso nalopen op stress punten.

Vieze selectorschakelaar? Die ben ik nog niet eerder in andere topics tegengekomen. Bedoel je die van de speakersystemen of van de ingangen (CD/tuner/aux etc.)?

Ik heb mijn speakers bi-wired aangesloten, dus ik gebruik al de speakersystemen 1 (hoog/midden) en 2 (laag).
Maar heb er eerlijk gezegd nog niet op gelet of beide rechter systemen vertraagd "in" komen.

Dat doorsolderen; gewoon een kwestie van heet maken en een beetje verse soldeertin toevoegen zodat e.e.a. weer mooi vloeit?

Ja en doe dat op je gemak! want die print eilanden zijn héél erg fragiel! Gebruik ook een klein tot midde grote soldeerbout of station. Als test zou je de versterker aan kunnen zetten en even te friemelen aan de speaker terminal achter. Mocht je dan kanalen horen uitvallen. Dan zou daar iets niet goed moeten zitten  :yes:
Eventueel aan de inputs CD/aux friemelen. Als je dan hier storingen krijgt weet je dan die aansluiten los in het tin staan.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kuip

Ik ga daar zéker even rustig voor zitten  :yes:.

Gelukkig heb ik een lekker soldeerstation (Weller WS81) met een fijne soldeerpunt.

De aansluitingen van de speakerterminals en het inputboard wou ik ook al nalopen inderdaad.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908