Probleempjes met PM7200, recap?

Gestart door kuip, maart 31, 2014, 23:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kuip

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum, en eerlijk gezegd hier terecht gekomen vanwege wat probleempjes met mijn PM7200. Deze heb ik in september 2005 nieuw gekocht, en samen met mijn Mordaunt Short 908's ben ik hier altijd uitermate tevreden over geweest.

Probleempje wat ik al heel lang met de versterker heb gehad, was dat hij af-en-toe niet aan wou. Je drukt de power knop in, maar er gebeurt helemaal niets; geen relais wat klikt, geen lampjes, niets. Mijn vrouw kwam er echter achter dat als ze maar vaak genoeg achter elkaar de power-knop aan-en-uit drukte, hij zomaar opeens wel weer aan kon springen. Om vervolgens weer hele lange tijd (soms wel een jaar) gewoon zonder probleem aan-en-uit gaan.
Tot een paar weken geleden op een zondag de PM7200 echt niet meer aan wou frusty.

Van narigeheid de kap maar opengemaakt, de zekeringen eruit gehaald en doorgemeten (waren okay), en de voedingsprint eruit gehaald, waar duidelijk te zien was dat de solderingen van de power-schakelaar los zaten. Helemaal opgelucht die solderingen opnieuw gesoldeerd, en er van overtuigd dat het probleem gevonden was het hele spul weer in elkaar gezet.
Maar helaas, de PM7200 bleef dood  violent1.

De volgende dag heeft mijn vrouw de PM7200 naar een reparatiebedrijf gebracht (er zijn ook nog mensen die gewoon overdag moeten werken...), en terwijl hij daar stond voor reparatie ben ik wat op internet gaan zoeken en ben ik onder andere op dit forum terecht gekomen waar ik heb gelezen dat de problemen bij deze versterker vaak in de solderingen en elko's zitten. Ik keek dan ook op toen het reparatiebedrijf belde dat ze het gevonden hadden, en dat er een nieuwe standby-trafo in moest. Volgens hun zat hij er al in, deed hij het weer prima, en kon hij die middag weer opgehaald worden.
Dat gedaan, en voor de zekerheid de originele, vervangen standby-trafo ook meegenomen.... pompom

Sindsdien valt mij op dat het veel langer duurt dan voorheen voordat het tweede relais (de speakers) aan klikt nadat je de PM7200 aan zet. Maar wat erger is, ik heb toch zeer sterk het idee dat het geluid er niet beter op geworden is. Of het nu direct komt van de reparatie, of dat het komt omdat je er nu gewoon meer op let; het klinkt "wolliger" dan voorheen, waarbij het linker kanaal ook nog duidelijk minder helder klinkt dan het rechter kanaal.

Nu dan mijn vragen aan de ervaren techneuten van dit forum  :angel::
- Kan het aanvankelijke probleem (het niet aan gaan) gelegen hebben aan slechte soldeerverbindingen en/of elko's, en is het vervangen van de standby-trafo (volgens het reparatiebedrijf door een iets beter en zwaarder exemplaar) slechts symptoombestrijding?
- Kan het huidige probleem van het wolligere geluid en het minder helder klinkende linker kanaal terug gevoerd worden op slechte soldeerverbindingen en elko's?
- Ik heb de laatste tijd al van diverse apparaten zelf de elko's één-op-één vervangen (kleine flatscreen, Senseo, besturingsprint wasmachine, buizenradio van mijn oldtimer). Met succes; alle apparaten werkten daarna weer als nieuw, dus ik durf het op zich wel aan om dit ook bij de PM7200 zelf te doen. Maar, moeten dan echt alle elko's (op de 2 grote van de voeding na) vervangen worden? Bijvoorbeeld ook die van het frontpaneel?
- Als ik die elko's vervangen heb, moet ik dan echt de bias en dergelijke opnieuw afstellen, of kan ik er redelijkerwijs vanuit gaan dat deze nog goed zullen zijn? Wat meetapparatuur betreft heb ik een multimeter, maar daar is het dan ook mee gezegd...

Een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen.

Kuip
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

HAL9000

Kuip,


Het  is  zeldzaam  dat  die  standby   trafo  kapot  gaat.  Standby  is  alleen  voor   het  standby  circuit +  remote  sensor.    Heeft verder  niks  met  de  eindversterker   te  maken.    Het  problem is  dat  een hoop tin  bindingen bij de  eindversterker en  aansluitingen  achter   los  zullen zitten.   Het  onheldere  geluid  kunnen  die  prut  ELNA  elko's  zijn. 

weet  je  trouwens  zeker  dat  de  trafo  het is,  want  als  de  PMxxxx  serie  niet  wil  starten  bij stanbby  is  er  meestal  een  transistor  na  de   microprocessor  stuk.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kuip

#2
Jon,

Bedankt voor je reactie.

Ik twijfel er zelf ook erg aan dat het die trafo was, vandaar dat ik de originele ook mee terug genomen heb van het reparatiebedrijf. Feit is wel dat hij sinds het vervangen weer gewoon aan gaat.

De standby gebruiken wij eigenlijk helemaal nooit. Het was zo dat hij gewoon helemaal dood bleef bij het aanzetten. Ook het relais dat meteen klikt bij aanzetten kwam niet "in".

Aangezien ik meteen al slechte soldeerverbindingen tegenkwam bij de aan-uit schakelaar ben ik er nu wel van overtuigd dat er inderdaad nog wel meer van die slechte verbindingen in zullen zitten.

Jon, ik heb al diverse foto-verslagen van je bestudeerd (mooi werk!!), maar vervang jij nou echt alle elko's? Ik heb een lijstje gemaakt (vanuit de service-manual), en dat zijn er in totaal 70 stuks . De 2 grote in de voeding niet meegerekend, want ik heb begrepen dat die meestal nog wel goed zijn.
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

HAL9000

Ja   klopt,    die  twee  grote  buffers  zijn  wel  goed nog. 
Alle  elko's  en  tin bindingen.    goed  solderen hoor,  anders   maak  je  de  print  banen  kapot. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kuip

Dat solderen gaat denk ik wel lukken, wat dat betreft heb ik wel enige ervaring.
Nu nog materiaal en moed verzamelen....

Toch nog een vraagje. Ik heb inmiddels een lijstje gemaakt van de (bij Conrad te bestellen) elco's.
Vrijwel allemaal Panasonic FC's en een enkele NHG, een paar Nichicon's en een Yageo. Allemaal 105 c.

Er staat alleen 1 elco in de lijst van de servicemanual die ik niet thuis kan brengen:


Het gaat om nummer 2406, die zich op het front circuit board bevindt bij A4:



Hoe moet ik die "22M" zien; wat voor waarde is dit (in uF)?
Is dit een (soort) GoldCap? En moet die dan óók vervangen worden?

Kuip
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

HAL9000

Ja.  Dat  is  een mini  accu.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

kuip

Bedankt, dus toch een soort GoldCap.
Zou jij de vervangen, of kan die gewoon blijven zitten?
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

mountainbiker

Citaat van: kuip op april 02, 2014, 11:56:52
Dat solderen gaat denk ik wel lukken, wat dat betreft heb ik wel enige ervaring.
Nu nog materiaal en moed verzamelen....

Toch nog een vraagje. Ik heb inmiddels een lijstje gemaakt van de (bij Conrad te bestellen) elco's.
Vrijwel allemaal Panasonic FC's en een enkele NHG, een paar Nichicon's en een Yageo. Allemaal 105 c.

Er staat alleen 1 elco in de lijst van de servicemanual die ik niet thuis kan brengen:



Het gaat om nummer 2406, die zich op het front circuit board bevindt bij A4:



Hoe moet ik die "22M" zien; wat voor waarde is dit (in uF)?
Is dit een (soort) GoldCap? En moet die dan óók vervangen worden?

Kuip
Daar heb ik indertijd de onderdelen ook besteld.Fijne winkel.Inderdaad Panasonic,Yageo en ik had ook enkele Bc Vishay er bij zitten.Alles 105 graden.Als ik jou was zou ik ook meteen de buffer elco's vernieuwen nu je toch bezig bent.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

kuip

Even een vraag...
Ik ben op dit moment bezig met het vervangen van alle elco's van de PM7200.
Bij het bestellen van de elco's ben ik uitgegaan van de schema's en parts list uit de service manual.
Nu kom ik bij het vervangen van de elco's op het Tone Circuit Board 2 elco's tegen die een waarde hebben van 10uf / 50v hebben, terwijl die volgens de service manual 22uf / 50V zouden moeten zijn.
Kan ik nu 2 nu gewoon vervangen door de elco's die ik besteld heb (dus 22uf), of is het veiliger om dan toch maar de oude te laten zitten?

Feiko
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

thanatos

Soms heb je afwijkingen. Daarom pak ik altijd pen en papier om een BOM-list te maken.

Dit gaat je geen problemen opleveren als het voltage maar gelijk of hoger is.

kuip

Dank voor je antwoord!
Het voltage is gelijk, maar op het board zat 10uf gemonteerd, terwijl dit volgens het schema 22uf had moeten zijn. En die 22uf heb ik nu ook klaar liggen.
Ik vraag mij dan alleen af waarom er blijkbaar in de productie af is geweken van het schema.
Maar goed, gewoon die 10uf Elna's vervangen dus voor nieuwe 22uf Pana's...?
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

thanatos

Een beetje afhankelijk van de functie. Maar opzich komen niet alle waarde zo nauw.

Gewoon vervangen en je gaat er niks van merken. Ik wil ook gerust wel eens een stapje hoger gaan als ik net de waarde misgrijp.

kuip

Zojuist alles weer in elkaar gezet, maar helaas... groot probleem :no:
De versterker gaat aan, maar de 2e klik (om de speakers vrij te geven) komt niet, dus geen geluid violent1
Alle elko's zijn 1-op-1 vervangen, heel goed op de polariteit gelet twijfelachtige solderingen doorgesoldeerd.
Alles weer netjes aangesloten zoals het zat.
Wie o wie weet wat er hier mis kan zijn gegaan...??
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908

kuip

Ehmmmm... al opgelost...
Vergeten 1 stekkertje aan te sluiten   redface
Nou ja, staat nu gelukkig weer MOOI te spelen pompom
Marantz PM7200, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Mordaunt Short MS908