Recensie Floating Cameleon Princess III (en Melody surround en Voice center)

Gestart door audiof. zonder budget, februari 04, 2014, 12:47:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

Al weer enige maanden geleden "liep" ik, in Belgie, tegen een surround set aan van Floating aan. In dit geval bestond de set uit 2x Floating Cameleon Princess III, 2x Floating Cameleon Melody (surround) en 1x de Cameleon Voice als center. Deze werden verkocht als overjarig model en nieuw in de doos. Op mijn verzoek zijn ze aangesloten (op een Arcam AVR-600) en mocht ik uitgebreid luisteren en kreeg een stapel CD's tot mijn beschikking en werd verwend met een bijzonder lekkere espresso. Aangezien ik al jaren bekend ben met het merk was na het beluisteren van Toto en de dire-straits was het al duidelijk..... deze gaan mee naar huis. Als rechtgeaarde Nederlander heb ik natuurlijk over de prijs onderhandeld en na vrij korte tijd schudden we elkaar de hand en was de deal gesloten.

Door deze deal moesten mijn geliefde Sony SS-X90ED het veld ruimen, maar zoals altijd met een nieuwe aankoop, werden deze terzijde geschoven en werden de Floatings aangesloten. Wow.... dat klinkt wel even anders!! Na enige tijd op de Sony AVD-S50 gedraaid te hebben kwamen hiervan de tekortkomingen langzaam naar boven. Van een bevriende audiofiel mocht ik een Advance Acoustics MAP308 eindversterker  met MPP306 voorversterker gebruiken en werd het pas duidelijk wat de floatings in hun mars hebben....

De aankoop heeft er toe geleid dat de ook de Sony AVD-S50 het veld heeft geruimd en viel de keuze op een Marantz SR7005 met een UD7006. Dit blijkt een prima keuze te zijn, de Floatings worden van voldoende vermogen voorzien en de klank van de SR past prima bij het karakter ervan.

De Cameleon Princess is een bescheiden systeem dat zich onopvallend laat plaatsen door zijn vorm en door de verwisselbare kleurrijke fronten. De kast meet 90x23x20 cm (hxbxd) en heeft een naar achter gebogen voorkant waarin de units huizen. De kast is erg stijf door de vorm en vanwege het gebruikte 19 mm MDF. De gebogen vorm zorgt voor een correct fase gedrag zodat het afgegeven geluid van de tweeter en van de
woofers tegelijk aankomt op de luisterplaats. In de kast vinden we twee Seas woofers van 11 cm, beide voorzien van een faseplug in het midden van een aluminium conus, die is opgehangen in een zachte surround. Boven de woofers zit de tweeter, een zijde dome eveneens van Seas. Wat Schellekens steeds heeft voorgestaan is dat de tweeter op geen enkele wijze mag bewegen tengevolge van bewegingen van de woofers. Daarom is de tweeter 'zwevend' opgehangen, kenmerkend voor de Floating Systems luidsprekers.

De bescheiden sierlijke kast weet een verbazend laag te produceren, iets wat je niet zo snel zou verwachten gezien de afmetingen van de units. Het mid en hoog is gedetailleerd en nergens vermoeiend. Ik heb wel eens een review gelezen dat ze een "enigszins Engels karakter hebben" en ik denk dat het wel klopt. Dit Engels karakter (ook wel donker/bruin genoemd), heeft mij altijd al aangesproken en weten te bekoren.

Ik heb er inmiddels al heel wat luisteruren opzitten en vond het tijd om maar eens een  review te plaatsen.
The Eagles - hotel california (live-versie 7m 12 sec.). Dit nummer met accapella zang, begeleid met slechts een acoustische gitaar weet me echt kippenvel te bezorgen, de stemmen komen heel natuurgetrouw over, de ingetogen acoustische gitaarsolo's zijn bijna tastbaar en als ik mijn ogen sluit ben ik erbij en kan het aanslaan van snaren waarnemen, de ademhaling, de gehele sfeer ervan doet iets met me...
Mark Knopfler is een favoriet van me, de SACD Shangri-La geeft ook weer wat ik bij The Eagles horen, het geluid is niet over-gedetailleerd maar wordt zo natuurgetrouw weergeven en brengt de emoties ervan over. Het ene nummer volgt het andere op en laat me echt genieten van de muziek.
Till Bronners verzameling krijgt een nieuwe dimensie en zijn trompet klinkt zo realistisch dat ik zijn uitblaaslucht bijna in mijn gezicht kan voelen. Ook hier klinkt het onwaarschijnlijk natuurlijk.
Vocals, instrumenten alles een heeft een plekje in het geheel en laten zich onderscheiden. Plaatsing in het geheel is echt meer dan prima. Het beeld is breed en bij wijze van spreken kan ik de leden van de band aanwijzen als het gaat om positie. Wat me vooral opvalt is de rust over het gehele frequentiegebied. Een kennis betitelde ze als "donker" qua klank en inderdaad ze zijn inderdaad eerder donker als neutraal te betitelen. Maar niet zo erg als oudere KEF's of Harbeths... (tsja, de gebruikers van voornoemde luidsprekers zullen het wel herkennen).

Liefhebbers van klassieke muziek zullen deze luidsprekers bijzonder waarderen evenals mensen die graag luisteren naar stemmen die zich niet opdringen zullen hiervoor warmlopen.  Het donkere karakter wordt enigszins geneutraliseerd door mijn SR7005 welke het geheel iets minder donker maakt en van voldoende dynamiek voorziet. De SR7005 wordt door sommigen wel betiteld als ietsjes analytisch ( en killer/kouder) als zijn nieuwere, en duurdere (maar ook warmere) grote broers. Jazz wordt onwaarschijnlijk goed weergegeven en ben ik de laatste tijd ook meer kiezen en draaien, gewoon omdat het zo verrekte lekker klinkt.

Helemaal niets negatiefs te melden? Jawel, hoewel dit maar marginaal is, ik denk dat metal- en popliefhebbers, bass-lovers iets minder met deze luidsprekers zullen hebben gewoon omdat de hoeveelheid bas beperkt is. Zeker wanneer dit op (veel) hogere geluidsterktes afgespeeld moet worden. Verder heeft het rustige maar "donkere" karakter ook een klein nadeel. Mensen die voor extreme detaillering gaan, zouden hierdoor wel iets kunnen "missen".

Ik heb bewust enige tijd gewacht met het plaatsen van mijn review. Dit met het idee om het "roze-bril-effect" te minimaliseren. Ik realiseer me dat de zoektocht, wellicht, nog niet gedaan is. Als ik ze net zo lang laat staan als mijn voornoemde Sony's ben ik tevreden. Time will tell.....


Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

jrm

Leuke review en zoals je al schrijft, voldoet de set aan jouw smaak, gevoel, beleving, etc. en daar gaat het om.
Foto's staan zeker op je set topic?

audiof. zonder budget

Citaat van: jrm op februari 05, 2014, 13:21:22
Leuke review en zoals je al schrijft, voldoet de set aan jouw smaak, gevoel, beleving, etc. en daar gaat het om.
Foto's staan zeker op je set topic?

Inderdaad, de foto's zijn te zien in het set-van-topic
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

jrm

Aha, nu zie ik het.
Fraaie speakers en in de lucht hangend  :-D

Heb je dat bewust gedaan hoog in de hoek?
Wat is/vond je het voordeel?

audiof. zonder budget

Citaat van: jrm op februari 05, 2014, 13:44:06
Aha, nu zie ik het.
Fraaie speakers en in de lucht hangend  :-D

Heb je dat bewust gedaan hoog in de hoek?
Wat is/vond je het voordeel?

Door de gebogen kant en de tweeter aan de onderkant wordt het geluid heel gunstig en breed "geprojecteerd". Daarbij zit de (bas)poort aan de voorkant zodat dit ook prima voor het laag is. In ieder geval zijn ze goed hoorbaar en is de klankprojectie/beeld gunstig.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df