Optisch of Coaxiaal

Gestart door Rob46, januari 19, 2014, 13:00:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

De Arcam irDAC heb ik met de Marantz SACD17S1 via een Toslink verbinding met elkaar verbonden. De verbinding kan ook met een Coaxiale kabel bewerkstelligd worden. Wat is, of zou het verschil in deze kunnen zijn? Proberen is het devies, maar technisch heeft dit ook een betekenis, anders zou men deze keuze mogelijkheid toch wel weggelaten hebben?

bas focal marantz

Citaat van: Rob46 op januari 19, 2014, 13:00:36
De Arcam irDAC heb ik met de Marantz SACD17S1 via een Toslink verbinding met elkaar verbonden. De verbinding kan ook met een Coaxiale kabel bewerkstelligd worden. Wat is, of zou het verschil in deze kunnen zijn? Proberen is het devies, maar technisch heeft dit ook een betekenis, anders zou men deze keuze mogelijkheid toch wel weggelaten hebben?
Ja goede vraag .

Rob46

#2
Ik heb een stuk van een artikel uit HomeCinema hieronder gepubliceerd. Ook op het Marantz Forum is er al het een en ander over geschreven, maar ik kan niet echt een concreet antwoord vinden. Misschien dat dit stuk een discussie over dit onderwerp kan starten?

"W-elke kabel biedt de beste geluidskwaliteit?

Dat is natuurlijk de vraag die ik in dit artikel wil beantwoorden, maar eigenlijk is het antwoord niet zo eenvoudig. Er zullen allicht audiofielen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar voor de gemiddelde gebruiker is er absoluut geen waarneembaar verschil in audiokwaliteit tussen een optische en een coaxiaal digitale kabel. Beide kabels sturen de data digitaal van de bron naar de receiver dus er is geen reden om verschil in kwaliteit te verwachten. Echter zit er een verschil in de bandbreedte en de manier waarom de digitale signalen vervoerd worden en dit zou volgens sommige audiofielen voor minimale verschillen in de audioweergave kunnen zorgen. Ikzelf ben niet overtuigd van dit verschil, maar mocht je twijfelen dan is het aan te raden beide kabels te proberen en zelf te oordelen.

Wat overigens wel gezegd moet worden is dat in sommige gevallen een Toslink kabel wel de betere keuze is. Wanneer je audio over langere afstanden (meer dan ongeveer 4 meter) wil versturen en dus langere kabels nodig hebt behouden optische kabels een iets stabieler signaal. Ook hier is het maar de vraag of je het verschil hoort, maar dit verschil is volgens de audio-experts duidelijker".


Reacties?

Audiotic

Schijnt dat optisch ietsje minder is omdat die gevoeliger is voor jitter....
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Maurice

Verschil in bandbreedte zal denk ik niet snel een issue zijn.
Theoretisch kunnen beiden zeer hoge bandbreedtes aan die volgens mij ruimschoots voldoende zijn om alle super HD ultra en wat dan ook bronmateriaal te streamen.
Ook coax moet over een km aan lengte een snelheid van 1 à 2 Gbps kunnen halen, dus die 4m lengte is niets. Signaal blijft digitaal, dus 1en en 0en met een correctie algoritme ingebakken in het signaal.
Als er verschillen te horen zijn, dan zal dit in de ADC en in de DAC moeten zitten.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

RHK

Hoe is het eigenlijk in verhouding tot de audio via HDMI? Wat is dan beter? Vanuit een lengte van 1 tot 1 1/2 mtr.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Maurice

Citaat van: RHK op januari 20, 2014, 12:57:15
Hoe is het eigenlijk in verhouding tot de audio via HDMI? Wat is dan beter? Vanuit een lengte van 1 tot 1 1/2 mtr.
HDMI is ontwikkeld voor oa HD doorgifte van data, dus dat moet goed zijn. Wat beter is zal denk ik wederom afhangen van de gebruikte DAC's en analoge circuits.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

RHK

 :yes: ok dus gewoon uitproberen. Ik hoor geen verschil tussen coaxiaal of HDMI en laat het dus maar bij HDMI, maar ja, oren zijn ook al 55, dus minder detail. :-P
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Maurice

Citaat van: RHK op januari 20, 2014, 21:43:09
:yes: ok dus gewoon uitproberen. Ik hoor geen verschil tussen coaxiaal of HDMI en laat het dus maar bij HDMI, maar ja, oren zijn ook al 55, dus minder detail. :-P
Of er is geen verschil ;)
In ieder geval niet voor jou, maar mogelijk ook niet voor veel anderen, zo niet allen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

KayaRahnee

Citaat van: Rob46 op januari 19, 2014, 13:00:36
De Arcam irDAC heb ik met de Marantz SACD17S1 via een Toslink verbinding met elkaar verbonden. De verbinding kan ook met een Coaxiale kabel bewerkstelligd worden. Wat is, of zou het verschil in deze kunnen zijn? Proberen is het devies, maar technisch heeft dit ook een betekenis, anders zou men deze keuze mogelijkheid toch wel weggelaten hebben?

Heb ooit zelf ook deze vraag gesteld, wat ik heb onthouden van de antwoorden:

*Het optisch aansluiten word aangeraden vanwege de galvanische scheiding,optisch is ongevoelig voor invloeden
van buitenaf.
*Coaxiaal zou klankmatig beter resultaat geven volgens sommigen ...... anderen horen dan weer totaal geen verschil. 
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.