Advies bekabeling gevraagd

Gestart door Vlearmoes, augustus 30, 2007, 10:59:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vlearmoes

Mensen

Zo is het een leuke discussie geworden...maar heb wel/niet een oplossing gevonden.

De gebruike referentie cd; van Rebecca Pidgeon The Raven (Chesky Records) Spanisch Harlem
blijkt een extreme opname waarvan de esssen bewust op de cd zijn gezet !
Het is de bedoeling van producent om te controleren of de essen mooi schoon blijven; helder en open !

Ik heb ondertussen gespeeld met de speaker kabels en de manier van aansluiten om dit te minderen

-speaker kabels (teatrack koper zilver) eerst single wire   dus niet meer bi ampen/wiren= geen merkbaar verschil
-speaker kabels vervangen door een gevlochten diy cat5 (alleen koper) single wire= klein verlies van dynamiek
-speaker kabels vervangen door een no-name 2.5 (koper en zilver) = klein verschil in bas weergave


Mijn speakers zijn een kleine 8 jaar oud en al goed ingespeeld...en gaan absoluut niet weg!!
Sterker nog; de combi die hier nu draait (na alles weer in begin positie te hebben gebracht) vindt ik al met al zo goed klinken (op misschien een zwaardere sub na Rob  :wink: ) dat ik er de eerste zoveel jaar geen wijzigingen meer in ga aanbrengen.

De essen die ik van genoemde cd heb gehoord neem ik voor lief, want ze worden schoon weergegeven, bij andere opnames zowel van cd/dvd/sacd heb ik geen klachten


Voor een ieder die deze opstelling/combo willen horen...mijn huis staat open ook voor evt sugesties naar verbetering :roll:

Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Blij dat je eruit bent gekomen  pompom
Dat van Rebecca Pidgeon had ik inderdaad al vaker gelezen! Tja, dat is dan ook wel erg moeilijk om als referentie te nemen, maar zoals je nu merkte doet een kabel wel wat, maar niet zo veel.

Je woont in de achterhoek: waar ergens? Woon zelf in Arnhem, dus een visit moet zeker een keer mogelijk zijn. Kunnen we altijd nog wat andere kabels proberen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

D.A.R.R.Y.L.

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 09, 2007, 14:30:41
Echt mensen, ssss-erigheid is echt geen kabel-issue.
Nog eens met mijn speaker guru overgehad (30 jaar ervaring) en in 90% van de gevallen is het helaas de opname, dan volgt de speaker (vooral het filter), dan de speakerunit en dan pas versterker en cd-speler. De kabels komen echt niet in 'equation' voor. Het zou nl. ook erg belachelijk zijn als een kabel sibilance kan weghalen; dat zou nl. betekenen dat kabels een zeer prominente filterwerking zouden vertonen.

Sibilance is grosso modo een probleem bij de opname (snelleproductieprocessen bevatten geen de-ssssers) en de zangtechnische kwaliteiten van de zangeres (in mindere mate die van de zanger; hoewel bij sommig koorwerk de mannelijke soloist best kan ss-en). Let op: de engelse taal is ook véél gevoeliger voor harde s, f en t klanken, dan bijvoorbeeld het nederlands.

Het kan zelfs te maken hebben met beginnend gehoorverlies, waardoor je gaat afwijken van de standaard gehoorkrommen en het sibilancebereik geprononceerder ervaren wordt.

Kortom, veel mogelijke oorzaken, maar echt niet de kabeltjes...


Ik denk, quote mezelf maar even: 90% opname...

Vlearmoes

Ik woon in Neede...de uithoek van de achterhoek  :lol:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Citaat van: Vlearmoes op september 10, 2007, 11:27:24
Ik woon in Neede...de uithoek van de achterhoek  :lol:

Dus vanuit Arhnem een uurtje ongeveer !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 10, 2007, 00:13:48
Best grappig,

Als ik een automonteur was geweest van bijv. bmw's en iemand vroeg mij hoe hij een defect lampje moest vervangen en ik zou hem dat uit ervaring vertellen, hij het direct zou aannemen. Wel grappig dat de audiowereld zo veel anders is ;-) shutup

Dit is misschien ook wat kort door de bocht...Neem die zelde BMW, en ik wil die opdrijven, meer vermogen, ga je ook allerlei voorstellen krijgen hoor.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

D.A.R.R.Y.L.

Tuurlijk, maar kijk dat is opdrijven en niet repareren. En sss-erigheid is mijns inziens een reparatie-item.
En in de audiowereld, als je je verdiept in de oorzaken van sibilance, is er een erg brede concensus over de oorzaken en hun respectievelijke maten van bijdrage.

dmeerpa

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op september 10, 2007, 18:12:45
Tuurlijk, maar kijk dat is opdrijven en niet repareren. En sss-erigheid is mijns inziens een reparatie-item.
En in de audiowereld, als je je verdiept in de oorzaken van sibilance, is er een erg brede concensus over de oorzaken en hun respectievelijke maten van bijdrage.

Ik zou het toch niet een reparatie-item durven noemen, het vervangen van een werkende kabel, en speakers noem ik niet repareren, maar eerder een afstelling. En zoals je zelf aangeeft is er een erg brede concensus over de oorzaken, en vermoedelijk is het ook een samenhang van verschillende factoren (opname, bron, interlinks, voorversterker, eindversterker, speaker kabel, luidspreker, misschien zelfs ook het menselijk oor en de accoustiek).
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

SB_Marantz

#53
Citaat van: dmeerpa op september 20, 2007, 12:28:36
Ik zou het toch niet een reparatie-item durven noemen, het vervangen van een werkende kabel, en speakers noem ik niet repareren, maar eerder een afstelling. En zoals je zelf aangeeft is er een erg brede concensus over de oorzaken, en vermoedelijk is het ook een samenhang van verschillende factoren (opname, bron, interlinks, voorversterker, eindversterker, speaker kabel, luidspreker, misschien zelfs ook het menselijk oor en de accoustiek).

Niet mee eens; Sibilance wordt niet veroorzaakt door interlinks kabels en versterkers, dat lijkt me vrij duidelijk.
Akoestiek en de speakers kunnen wel het reeds aanwezige versterken of verzwakken.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

D.A.R.R.Y.L.

Ik hoop niet dat je sibilance als een eigenschap wilt omschrijven van een product, ik zie het toch echt als een reparatie-item binnen een keten. Net als dat een setje dooie pixels op een plasma scherm, ook geen feature zijn.

En, zoals ik al aangaf in mijn opsomming van mogelijke factoren en hun respectievelijke percentuele bijdragen, is de speaker kabel (en ook de interlink) niet de oorzaak en/of remediërende factor. Bron (opname) is grootste boosdoener (naarmate je set optimaler (voor sommigen lees: duurder is) ga je dit meer en meer horen), en daaraan valt weinig te doen. Tweede grote invloed is je speaker en filterconfig, en daar valt juist veel aan te doen!!!

SB_Marantz

#55
Yep idd, filtertjes.............. :-D :-D

Heil clarity SA cap  hello
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

D.A.R.R.Y.L.