Marantz MA-500 monoblok(ken)

Gestart door SB_Marantz, januari 09, 2014, 23:45:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

hvanapeldoorn

thx SB ze gaan straks weer bij mij staan te ronken...(pronken word iets moeilijker ze gaan na 10 jaar op de grond nu echt een kast in.)

Vaag trouwens dat die potmeters dicht stonden..Het waren wel een van de laatste uit het Marantz magazijn als ik het goed heb...dus misschien toch ooit demo modellen geweest..

SB_Marantz

#17
Dan zijn ze af fabriek niet eens afgeregeld geweest........vaag idd.
Dit was overigens maar bij 2 modellen het geval.
De rest stond er ook wat naast.

Maar goed, dat is VVT!  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Brom?  warren  de  spanningsregelaars  defect? of wat  anders?


welke  buffers elko's heb jij  genomen voor  die  Ma500's? ik meen dat  er 71V10.000uF origineel zin zit
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

hvanapeldoorn

Blokkies staan weer thuis. Nu nog ff uitpakken en dat zal ik een fototje proberen te maken.

Wilfried mijn dank is weer groot.  notworthy notworthy Was ook gezellig om ff over audio bij te beppen.

En wat klinken die klipsch bij jou toch tering goed... Met mijn B&W krijg dat echt voor elkaar na mijn idee...Maar om er nu afstand van te doen valt me toch iets te zwaar... redface redface

geoffreyvanvugt

Wat zijn ongeveer de gemiddelde revisie kosten van een MA500 blok...?
En dat x7 :-o
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

ernst56

Marantz 2330b, 4270, 2225, 2010, 2015, 3200, 112, 140, 115b, 5025 , Elipson 1303, Kenwood KD-550 met SME III en Pickering XLZ7500-IIS en nog van alles wat...

geoffreyvanvugt

#22
Citaat van: ernst56 op september 22, 2017, 11:34:46
Toppie, SB!  HB

Gr, Ernst

:? :? Misschien ligt het aan mij hoor maar deze snap ik even niet..??

Ik kwam er gister achter dat ik een miniscule ruis door de linker front speaker (tweeter) had.
Niet hoorbaar op zitplek dus nooit opgevallen. Alleen als ik mijn oor er recht voor hou.
Ik heb even gegoogled hierover en kwam heel veel dingen tegen wat met aarde/aardlus/ongeaard enz te maken had. Op ik geloof HTforum gaf iemand ooit eens als tip om de stekker van versterker (is ongeaard en zit ook in een ongeaard stopcontact) om te draaien. Heb ik gedaan en ruis is weg...Apart. Dus hier komt ook weer veel bij kijken.

Maar dan nog mijn vraag. Is hier iemand op het forum die aan revisie van versterkers doet?
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

lo

SB_marantz, HAL9000 en Thanatos.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

geoffreyvanvugt

Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

HAL9000

HAL9000 is helaas verzadigd met apparatuur!, Ik kan even niks meer aannemen!   :-o

Echter, mijn kennis van de MA500 en 700, stelt dat er waarschijnlijk iets defect is.  Bedoel je ruis als in onhelder spelen? dus continu schoor?  of vreemde tikken ?

Bij de MA500 zit een STK IC, die voor veel problemen kan zorgen, daarna heb ik opgemerkt dat de spanning regelaars vaak defect zijn.  Eerder de regelaars dan de STK IC. 

Laat staan dat de buffer elco's (10.000uF)  altijd bol staan.  Dat is overigens een teken dat het niet lekker loopt!
Ik moet wel zeggen dat deze buffer erg klein zijn voor hun capaciteit. Ik weet zeker dat de kwaliteit van deze buffer erg onder de maat is! . Vervangers voor deze buffers zijn erg moeilijke te krijgen van goede kwaliteit.

Jon  pompom
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

geoffreyvanvugt

(Dit bericht is gericht naar SB_Marantz maar zijn inbox zit vol)

Ik moet uit Friesland komen.

Nogmaals doen ze het allemaal prima. Aanleiding voor deze vraag was eigenlijk een heel dom iets van mij. Ik was 2 dagen geleden Godzilla 2014 aan het kijken en dan heb je een scene dat 1 van die monsters onder een treinrails gaat. Op die rails zitten soldaten. Met walkytalky's. Wat ik niet door had was dat er een ruis door die walkytalky kwam in de scene. Maar dit klonk net als een defect in tweeter. Dit was niet zo  redface
Dit hoorde gewoon in de scene. Met mijn vorige Onkyo receiver heb ik dit nooit gehoord. Die SR7011 in combi met de MA500 geven dus een erg gedetailleerd geluidsbeeld. Crisp en helder. Dus ik denk dat reviseren niet nodig is. Voorlopig. Mocht er 1 eens ooit kuren gaan krijgen kan ik altijd nog aan de bel trekken.
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

ward

Hallo, ik ben nieuw op dit forum! Er zijn bij mij wat vragen gekomen nadat ik wat dieper in de MA-500 dook voor een hobby project.

Ik zie op een van de foto's een 220k weerstand paralel aan ingangs cinch zit. Deze kom ik niet tegen in het schema en in mijn eigen MA-500.
Is deze bijgeplaatst? of is dat origineel? Wat is de reden dat deze er in zit?

Bij mij wordt de UPC1342 erg warm. Is dit normaal? Ik heb de ruststroom ingesteld volgens service manual en langer gewacht dan aangegeven voor target spanning op test pennen.

Volgens blokschema is er een stroombegrenzingscircuit aanwezig. wat begrenst dit en wat zijn de grenzen.
Ik vraag dit omdat de versterker in een andere behuizing is geplaatst en de voedingstrafo vervangen moet worden vanwege brommende trafo. Ik dacht dit te doen door een ringkern met de juiste spanningen (2x46v 4-5A en 2x16v 1A).
Heeft het zin om deze flink overbemeten te kiezen? ik dacht aan 500VA of levert de stroombegrenzing toch grenzen dat dit geen zin heeft. (de belasting is in mijn geval 4R)

Mijn electronica kennis is beperkt maar wil wel graag begrijpen hoe eea werkt.

Frits Denon

De MA's zijn fijne versterkers en ik ben blij dat we hier techneuten hebben die deze weer in oude glorie terug brengen en misschien zelfs wat beter dan origineel. Heb er zelf ook 4 van gehad in een stereo (bi-amp) opstelling. Klonk top. Veel controle over de speakers was mijn ervaring.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4