Marantz 1060 revisie

Gestart door thanatos, januari 08, 2014, 17:35:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Een Marantz 1060 'tiger tank' ter revisie gehad. Dit vind ik schitterende versterkers. Klinken goed en mooie modulaire opbouw.

Een setje goede monitors en een 1060 en daar kun je oud mee worden  :yes:

Enfin. Deze had zoals te verwachten valt voor de leeftijd wel wat kuren en aandacht nodig. De eigenaar heeft er 2 en vond het tijd om er 1 in mooie staat terug te brengen.

Bij functie test bleek dat er geen mooie weergave uit kwam. Kanaalongelijkheid en versterkte ook niet mooi recht. Ook liet zien dat de eindversterker al eens in rook is op gegaan. Diverse transistors, drivers, emitter weerstanden en powertorren bleken al vervangen. Dit is netjes gebeurd. De eindversterker ansich versterkte netjes. Dus het probleem zat hem in de pre sectie/toon regeling.

De voorversterker aangepakt en moest goed me best doen op de toonregeling en schakelaars. Hier bleek het grootste probleem te huizen. Na recap van de voortrap alles helemaal keurig. Toonregeling is in de neutrale stand is net niet neutraal. Dit zie je best vaak, half klikje erbij/af en het is spot-on.

Toen was het tijd voor de rest om de .tjes op de spreekwoordelijke 'i' te zetten.

Functie test. Duidelijke scheve weergave en ongelijke output.



Bovenaanzicht origineel



De koppel en voedingselco bleken na al die jaren nog perfect. Hoezo kwaliteit  hello



Zoals gezegd na de problemen verholpen te hebben de rest. De eindtrap is met wat handigheid net te servicen zonder uitbouwen. Het eerder verrichte werk gecontroleerd, solderingen verder nagelopen, print schoongemaakt en recap uitgevoerd.



Sowieso een recap is aan te raden. Maar toch neem ik af en toe een steekproef om te zien hoe 'ze' er aan toe zijn. Belabberd dus.





Keurige sinus en beide kanalen mooi gelijk.



Een blik tijdens afregelen eindversterker. Tijdens vollast dusdanig afregelen dat de sinus positief en negatief tegelijkertijd clipt. Vermogen is behoorlijk dit kleintje. Hier getest met 8 ohm belasting.

Edit : Even uitgerekend 29Vac = 51 Watt bij 8.2 Ohm 1 kHz enkel kanaal uitgestuurd.  hello



Ruststroom na alle inspanningen. Versterker is goed op temperatuur. Ondanks die supergevoelige instelpotmeters toch exact kunnen krijgen.



Aangezicht na revisie.




Toch nog een best klusje. Alles is gerecapt, getest en afgeregeld. Alle solderingen zijn nagelopen en herstelt. Schakelaars goed schoongemaakt. De meeste gesloten types boor ik secuur open met een millimeter boortje. Dan gaat er een contact spray in die de oxidatie aangaat. Vervolgens doorgespoeld met IPA. Indien echt nodig heb ik een ultrasoon reiniger maar in dit geval was na 2 maal herhalen van voorgaand proces alles weer goed.

Een plezier om aan te werken en om naar te luisteren!

Cornelis1921

 hello hello hello Driewerf hoera en chapeau John. :yes: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 hello hello hello Driewerf hoera en chapeau John. :yes: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

RHK

 HB Ook u hoort als vakman in de eregalerij der ambachten.  hello
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

lo

Mooi en uitgebreid verslag weer  pompom
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Rob46

Super gaaf weer!!!! Complimenten!!!!  :yes:

EasyMar

Weer kwaliteitswerk van de vakman, dat moge duidelijk zijn!  pompom pompom


jrm


SB_Marantz

Doet weer wattie moet doen, versterken...en dat doen deze kleine grootheden!
Good job old chap.  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Patrick1608

Ik ben de gelukkige eigenaar van dit prachtapparaatje en ik ben ontzettend tevreden, wat een prachtgeluid. Echt een aanrader om je oude versterker te laten reviseren.

thanatos

 hello

Veel plezier met deze 'kleine' tiger tank  :-D

Cornelis1921

Citaat van: thanatos op januari 16, 2014, 18:44:37
hello

Veel plezier met deze 'kleine' tiger tank  :-D
Ja, toppie hoor zo'n Marantz telg je ter beschikking te hebben! notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

AutonomY

Ja, dat is met liefde gedaan! Geweldig leuk!
Mijn 1030 moet ook maar :-)

Marantz 1965

1060 rules HB hello hello HB nice job indeed

Simon_Jaarsma

En na dik 4 jaar heb ik nu deze amp met de 104 tuner. Nogmaals bedankt John! Speelt nog prima wel vieze schakelaars
VintageStereo op YT