Pioneer versus Marantz

Gestart door i-DSI, november 17, 2013, 19:19:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renes59

Citaat van: John Wx op november 18, 2013, 22:03:04
En iedereen mag testen wat hij wil en ondernemen maar het is de beleving van diegene
Ja, en niet meer dan dat.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

i-DSI

Citaat van: John Wx op november 18, 2013, 22:03:04
Kan hij nog wel door de chip gaan hoor ook al is het pure direct bij sommige types

Nee maar de verschillen zijn zo groot met de mensen die zeggen duidelijk en de mensen die zeggen er is geen verschil dat vind ik interessant


En heb meerdere testen meegemaakt die ook te vinden zijn op de diverse fora dat er na een 10 minuten iemand zijn set van 15000 euro niet meer kon onderscheiden van een "simpele versterker"

Marco heeft het al vaak aangehaald maar werd dan over heen gelezen of weg gewuifd daarom is Marco ook afgezwaaid hier

En iedereen mag testen wat hij wil en ondernemen maar het is de beleving van diegene
Ha John, ik haal blindelings een CD-spelers uit een DVD-speler. Heb ik al een paar keer gedaan (was een Kenwood vs Denon DVD-speler en ook eens NAD vs Pioneer DVD-speler).
Installatie is dan volledig afgedekt met een doek, m'n vrouw start één van de 2 spelers, volume start telkens vanaf 0, 5 keer, van die 5 keer moet er 2 kaar A zijn en 3 keer B. Ik schrijf dan op wat ik meen te horen. Na vijf keer vergelijk ik dan en ik heb die 2 keer 100% gescoord.
Maar alle respect als er mensen zijn die de verschillen niet horen. Als dat zo is ben je inderdaad even goed af met een éénvoudige installatie. Is niets mis mee toch?  Heb jij dan ook een simpele versterker en een basic CD-speler? Je reactie laat me vermoeden dat jij geen verschillen hoort of op zijn minst de bedenking maakt dat er geen verschil zou mogen zijn?  Ik hoor dus wel degelijk een heel groot, duidelijk verschil tussen de sets die ik hier vergeleken heb.
Trouwens, volgens de handleiding van m'n Pioneer gaat het geluid door geen processoren bij 'Pure direct'.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

JohnWx

#17
Ik vind het knap
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#18
Citaat van: i-DSI op november 18, 2013, 23:31:33
Ha John, ik haal blindelings een CD-spelers uit een DVD-speler. Heb ik al een paar keer gedaan (was een Kenwood vs Denon DVD-speler en ook eens NAD vs Pioneer DVD-speler).
Installatie is dan volledig afgedekt met een doek, m'n vrouw start één van de 2 spelers, volume start telkens vanaf 0, 5 keer, van die 5 keer moet er 2 kaar A zijn en 3 keer B. Ik schrijf dan op wat ik meen te horen. Na vijf keer vergelijk ik dan en ik heb die 2 keer 100% gescoord.
Maar alle respect als er mensen zijn die de verschillen niet horen. Als dat zo is ben je inderdaad even goed af met een éénvoudige installatie. Is niets mis mee toch?  Heb jij dan ook een simpele versterker en een basic CD-speler? Je reactie laat me vermoeden dat jij geen verschillen hoort of op zijn minst de bedenking maakt dat er geen verschil zou mogen zijn?  Ik hoor dus wel degelijk een heel groot, duidelijk verschil tussen de sets die ik hier vergeleken heb.
Trouwens, volgens de handleiding van m'n Pioneer gaat het geluid door geen processoren bij 'Pure direct'.

Wel grappig dat bij alle andere ABx testen niemand is geslaagd op de diverse fora, dat vind ik zeer interessant

Nee ik heb spullen gehad van 100000 gulden tot 100 euro

Wat zal een "basic" cd speler minder doen dan een "niet basic" en wat is een simpele versterker ? kan je dat definiëren want ik snap dat niet

Was pas geleden niet zolang geleden een meet en greet bij Wilfred met verschillende versterkers, misschien interessant om te lezen

Tussen versterkers zijn geen verschillen zoja klopt er iets niet maar is mijn mening en in principe mag er ook geen verschil zijn althans natuurkundig is er geen verschil.

En alle respect voor je test methode maar is nou niet dat je zegt  notworthy ABx waardig
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#20
Zal dat misschien het verschil kunnen verklaren  :wink: "minimal digital treatment"
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

Citaat van: John Wx op november 19, 2013, 01:18:38
Wel grappig dat bij alle andere ABx testen niemand is geslaagd op de diverse fora, dat vind ik zeer interessant

Nee ik heb spullen gehad van 100000 gulden tot 100 euro

Wat zal een "basic" cd speler minder doen dan een "niet basic" en wat is een simpele versterker ? kan je dat definiëren want ik snap dat niet

Was pas geleden niet zolang geleden een meet en greet bij Wilfred met verschillende versterkers, misschien interessant om te lezen

Tussen versterkers zijn geen verschillen zoja klopt er iets niet maar is mijn mening en in principe mag er ook geen verschil zijn althans natuurkundig is er geen verschil.

En alle respect voor je test methode maar is nou niet dat je zegt  notworthy ABx waardig
De aanwezigen bij betreffende test hadden vooraf allen vast al bepaalde verwachtingen en die werden vervolgens bevestigd aan elkaar ... Zo werkt dat. Een test hoeft vervolgens ook niet ABx waardig te zijn; dat er een groep is die daar prat op gaat is prima, maar dat wil niet zeggen dat deze voor allen de basis betreft.

Eigen ervaringen, eigen indrukken, het eigen gehoor dat is hetgeen waar je het in de praktijk mee moet doen. Ookal zijn betreffende indrukken subjectief.

Muziek is voor mij veel meer emotie dan dat het natuurkunde is. Voor een heel aantal andere ligt die verhouding waarschijnlijk anders ...

jrdejong

Dat respecteer ik  :yes:
Zelf ben ik fysicus, dus ik ontkom haast niet aan een neiging dingen te willen kunnen verklaren en begrijpen. Alhoewel, de fysica is al eeuwen geleden gestopt met proberen dingen te verklaren (overgelaten aan de filosofen), maar meer dingen te beschrijven, zodat je er aan kunt rekenen en accurate voorspellingen van gedragingen van systemen kunt doen. Een theorie is goed zolang het de waarnemingen goed beschrijft.

Dat gezegd hebbende kom ik ook regelmatig dingen tegen die ik niet direct kan verklaren en waarvan ik ook niet kan zeggen of het ''echt'' is (in de zin van reproduceerbaar en objectief meetbaar) of dat het subjectief is en puur tussen mijn oren zit. Vaak accepteer ik dan maar dat het voor mij zo is, hoewel ik niet uitsluit dat er toch een logische verklaring voor is.

Recent voorbeeld: mijn PM8003 was weg voor reparatie en in plaats daar van heb ik mijn PM6003 van de slaapkamer gehaald. Voor mij klonk dat anders en vooral minder. Minder controle, meer conus beweging bij gelijk volume (gemeten? Nee.. dat niet). En nog erger: ik vond het niet meer leuk om vinyl te draaien en dat is op audio gebied mijn grootste hobby. De PM8003 kwam zaterdag weer terug en ik kwam echt weer thuis. CD's klinken iets beter, met name het laag. Maar voor vinyl is het effect dramatisch. Het is echt weer leuk.

Hoe kan het zeg je? Immers, alle versterkers klinken hetzelfde (op een overall klankkleur na) wanneer ze correct functioneren en de load van de speakers zodanig is dat alles binnen zijn operationele limieten blijft (geen rare impedantiesprongen, geen extreem volume etc). De monitor audio RX6 lijken me niet echt lastige speakers om te voeren en de impedantie blijft boven 4 Ohm. De PM8003 heeft een phono stage opgebouwd uit discrete elementen en de PM6003 een opamp. Zou geen verschil moeten uitmaken. Ik heb gehoord dat verschillen in de ingangsimpedantie (normaal 47kOhm voor een MM element) een effect kunnen hebben.

Zeg het maar  :roll:
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

renes59

Citaat van: xander32 op november 19, 2013, 06:51:35
Eigen ervaringen, eigen indrukken, het eigen gehoor dat is hetgeen waar je het in de praktijk mee moet doen. Ookal zijn betreffende indrukken subjectief.
Zo moet het dan ook worden gezegd, het zijn eigen waarnemingen en waarheden. Vaak worden de eigen waarheden als de waarheid verkondigd. Dan wordt er nagevraagd, niet erg, maar het gaat wel eens de verkeerde kant op. In audio is er maar een waarheid, je eigen. Vandaar ook zoveel apparatuur en soorten muziek, voor ieder wat wils.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

mountainbiker

Het enige verschil wat ik hier in de woonkamer heb kunnen waarnemen is de akoestiek.Deze is veranderd/verbeterd sinds afgelopen juli toen ik speciaal dubbel glas heb gekregen.Krijg veel minder bijgeluiden van buiten binnen (woon aan een drukke weg). Overigens zijn de bouwvakkers sinds een kleine 4 weken eindelijk verdwenen rondom het complex. De dag er na kwamen de wegwerkers er voor in de plaats want het kruispunt hier op de hoek moest opnieuw geasfalteerd worden. 3 weken lang asfalteermachines,walsen en andere apparatuur gehad die precies bij mij voor de deur stond te dreunen.Ook was er niet goed aangegeven dat er werkzaamheden waren met als resultaat draaien en keren precies bij mij voor de deur .Ik keek continu in de koplampen van auto's en bussen die precies bij mij voor aan het keren en draaien waren Ze waren vorige week vrijdag klaar dus eindelijk rust na 11 maanden werkzaamheden.
Komende week ga ik de akoestiek/resonantie van het plafond aanpakken.Heb zelf speciale platen gekocht bij de Gamma.Dus weer aan het klussen.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 19, 2013, 06:51:35
De aanwezigen bij betreffende test hadden vooraf allen vast al bepaalde verwachtingen en die werden vervolgens bevestigd aan elkaar ... Zo werkt dat. Een test hoeft vervolgens ook niet ABx waardig te zijn; dat er een groep is die daar prat op gaat is prima, maar dat wil niet zeggen dat deze voor allen de basis betreft.

Eigen ervaringen, eigen indrukken, het eigen gehoor dat is hetgeen waar je het in de praktijk mee moet doen. Ookal zijn betreffende indrukken subjectief.

Muziek is voor mij veel meer emotie dan dat het natuurkunde is. Voor een heel aantal andere ligt die verhouding waarschijnlijk anders ...

ABx staat ergens voor Xander32 het is niet wat "ongelovige" hebben bedacht, het is een formule, het is niet zo maar wat, als dat geen basis is elk fundament weg bij een "eerlijk" vergelijk bij wat dan ook


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 19, 2013, 06:51:35
De aanwezigen bij betreffende test hadden vooraf allen vast al bepaalde verwachtingen en die werden vervolgens bevestigd aan elkaar ... Zo werkt dat.

Ja dan kan je alles recht weer krom lullen  stupid
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 19, 2013, 06:51:35
De aanwezigen bij betreffende test hadden vooraf allen vast al bepaalde verwachtingen en die werden vervolgens bevestigd aan elkaar ... Zo werkt dat. Een test hoeft vervolgens ook niet ABx waardig te zijn; dat er een groep is die daar prat op gaat is prima, maar dat wil niet zeggen dat deze voor allen de basis betreft.

Eigen ervaringen, eigen indrukken, het eigen gehoor dat is hetgeen waar je het in de praktijk mee moet doen. Ookal zijn betreffende indrukken subjectief.

Muziek is voor mij veel meer emotie dan dat het natuurkunde is. Voor een heel aantal andere ligt die verhouding waarschijnlijk anders ...

De topicstarter vroeg aan mij waarom het anders kon klinken omdat volgens hem er geen digitaal proces aan te pas kwam

Ik heb laten zien mijn in ziens dat het wel ergens door komt of kan komen dat er verschil is in de weergave namelijk dat er wel een DSP mee loopt ook al staat hij in pure direct

Vind alleen Xander32 dat mensen dingen te makkelijk roepen en napraten zonder  shutup
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lo

niet te hopen dat er weer een ingreep noodzakelijk wordt
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Citaat van: lo op november 19, 2013, 12:42:01
niet te hopen dat er weer een ingreep noodzakelijk wordt

Zou niet weten waarom wel, zie jij iets wat niet waar of tegen de regels is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.