Pioneer versus Marantz

Gestart door i-DSI, november 17, 2013, 19:19:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

i-DSI

Geen eerlijk vergelijk, maar ik wou het toch eens uitproberen :-D.
Pioneer HT: VSX-LX52 (surround receiver) + BDP-LX52 (Blu-ray speler).
Marantz PM15-S1 + SA15-S1.
M'n 15-reeks staat al een maand of 3 ongebruikt, klaar om op andere locatie ingezet te worden. Nog nooit heb ik bovenstaande setjes in een rechtstreeks duel naast elkaar gezet. Tot gisteren.
Ik ga een open deur intrappen: een surroundversterker uit de prijsklasse 500 - 1200 euro + blu-ray komt niet in de buurt van de 15-reeks (ook niet in zijn 'pure direct'-mode :no:).
Ik wou eerst eigenlijk eens enkel mijn twee speakersets nog eens naast elkaar zetten (via de Pioneer in m'n woonkamer).  Maar toen ik merkte dat de Dynaudio's (Audience 52SE) het niet zo heel goed deden in vergelijking met m'n Monitor Audio's (Studio 2) heb ik de 15-reeks er bij gehaald.  De M.A.'s deden het namelijk maar gewoon 'goed' (weinig laag, maar mooi stereobeeld), de Dynaudio's echter vielen op door een letterlijk belabberd laag!! Uitgesmeerd, ongecontroleerd.
Zoals je je wel kan inbeelden: met het 15-reeksje kwamen de kwaliteiten van beide speakersets volledig terug.  Een ware verademing.  De Dynaudio's gaven terug een normaal, mooi laag en fascinerend mooi, gebalanceerd midden/hoog. De M.A.'s deden ook waar ze goed in zijn: sprankelen in het hoog (zonder te vermoeien) en ijzingwekkend mooi stemgeluid.
Conclusie: wat een mooi setje is dat toch, zo een 15-combineetje  pompom.
Het vreemde is dat je verdraaid snel gewoon bent aan iets minder geluid.  Ik luister al maanden naar enkel die Pioneer en als je van niet beter weet is dat ding echt wel OK.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

xander32

Mooi vergelijk, goed dat je zelf een 1 op 1 vergelijk hebt gedaan. De uitkomst is mij iig. niet verrassend.

jrm

 stupid

Leuk vergelijk, zo weet je nu zelf welke verschil je hebt waargenomen.
Puristen zullen zich echter wel gaan afvragen of de uitgangen van o.a. De sa15 en de BR speler gelijk zijn getrokken en dat beide versterkers even luid stonden etc. In ieder geval lekker bezig geweest met deze grijze dag qua weer!

i-DSI

Citaat van: jrm op november 17, 2013, 20:07:37
Puristen zullen zich echter wel gaan afvragen of de uitgangen van o.a. De sa15 en de BR speler gelijk zijn getrokken en dat beide versterkers even luid stonden etc.
Ja, ben ik me van bewust.  Ook het rendement van de speakers is niet precies gelijk.
Maar het verschil tussen de versterkers was wel zeer duidelijk.  Geen twijfel mogelijk dat de Marantz set de andere naar huis speelde. Het verschil in het laag kan zelfs het kleinste kind horen.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

JohnWx

Citaat van: i-DSI op november 17, 2013, 23:12:55
Ja, ben ik me van bewust.  Ook het rendement van de speakers is niet precies gelijk.
Maar het verschil tussen de versterkers was wel zeer duidelijk.  Geen twijfel mogelijk dat de Marantz set de andere naar huis speelde. Het verschil in het laag kan zelfs het kleinste kind horen.


Denk je dat of weet je het zeker die laatste zin
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

i-DSI

Hoi John,
Het deel van de zin 'kleinste kind' is bij wijze van spreken. Ik begrijp je vraag niet zo goed?
Ik hoor zeer zeker het verschil. Het was in de eerste plaats omwille van het belabberde laag dat ik m'n 15-reeks er bij gehaald heb.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

pameijer

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat nu de meeste vooruitgang geeft: de PM15 of de SA15. Heb je dat toevallig ook getest? Dus de SA15 met de Pioneer versterker en de PM15 met de Pioneer BR-speler.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: i-DSI op november 17, 2013, 23:50:56
Hoi John,
Het deel van de zin 'kleinste kind' is bij wijze van spreken. Ik begrijp je vraag niet zo goed?
Ik hoor zeer zeker het verschil. Het was in de eerste plaats omwille van het belabberde laag dat ik m'n 15-reeks er bij gehaald heb.

zal het niet komen dat hij door DSP chip gaat dat bedoel ik met de Pioneer is die omzeild of gaat dat niet ?

er zal vast wel een nuance verschil kunnen zijn maar zoveel dan klopt er naar mijn mening iets niet qua instelling en dat alles niet gelijk is getrokken maakt niet uit een klankkleur herken je wel

want ik lees ook dat er mensen weer laaiend zijn met receivers in Stereo zoals oud lid Marco toch ook niet echt iemand die voor het eerst iets beluisterd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Als jij het zo ervaart dat is het enige wat telt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

Citaat van: John Wx op november 18, 2013, 00:42:38
zal het niet komen dat hij door DSP chip gaat dat bedoel ik met de Pioneer is die omzeild of gaat dat niet ?

er zal vast wel een nuance verschil kunnen zijn maar zoveel dan klopt er naar mijn mening iets niet qua instelling en dat alles niet gelijk is getrokken maakt niet uit een klankkleur herken je wel

want ik lees ook dat er mensen weer laaiend zijn met receivers in Stereo zoals oud lid Marco toch ook niet echt iemand die voor het eerst iets beluisterd
Denk je dat of weet je dat zekers jouw zin betreft "nuance" ?
Graag een feitelijke onder bouwing in deze  nopompom  frusty  shutup

De ts. hoorde verschillen, heeft verschillen ervaren, punt. Gaan we 't vast niet over eens worden John :wink: ...


JohnWx

Citaat van: xander32 op november 18, 2013, 06:43:29
Denk je dat of weet je dat zekers jouw zin betreft "nuance" ?
Graag een feitelijke onder bouwing in deze  nopompom  frusty  shutup

De ts. hoorde verschillen, heeft verschillen ervaren, punt. Gaan we 't vast niet over eens worden John :wink: ...

Geloof niet dat we op 1 lijn zitten Xander ik probeer alleen te bekijken/ontdekken hoe en waarom het misschien komt die verschillen, dus snap je opmerking niet helemaal

En de feitelijke onderbouwing is heel simpel dat heet natuurkunde
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 18, 2013, 06:43:29
Denk je dat of weet je dat zekers jouw zin betreft "nuance" ?
Graag een feitelijke onder bouwing in deze  nopompom  frusty  shutup

De ts. hoorde verschillen, heeft verschillen ervaren, punt. Gaan we 't vast niet over eens worden John :wink: ...

ik geef zelfs nog een voorbeeld eventueel de DSP chip en zeg dan in een posting later wat jij nu zegt  HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 18, 2013, 06:43:29
Denk je dat of weet je dat zekers jouw zin betreft "nuance" ?
Graag een feitelijke onder bouwing in deze  nopompom  frusty  shutup

De ts. hoorde verschillen, heeft verschillen ervaren, punt. Gaan we 't vast niet over eens worden John :wink: ...

Heb het maar gemeld zoals het hoort  stupid
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

i-DSI

Hey mannen,
Niet te hard kibbelen hé!
Geluid ging zeker NIET door DSP chip. Voor mijn vergelijking heb ik de Pioneer op 'Pure direct' gezet. Minimale beïnvloeding dus.
Heb jammer genoeg niet nagegaan wat het meeste invloed op geluid heeft: versterker of bron.
John, bedoel je dat een relatief groot wetenschappelijk niet kan tussen die twee combinaties?
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

JohnWx

Citaat van: i-DSI op november 18, 2013, 21:03:22
Hey mannen,
Niet te hard kibbelen hé!
Geluid ging zeker NIET door DSP chip. Voor mijn vergelijking heb ik de Pioneer op 'Pure direct' gezet. Minimale beïnvloeding dus.
Heb jammer genoeg niet nagegaan wat het meeste invloed op geluid heeft: versterker of bron.
John, bedoel je dat een relatief groot wetenschappelijk niet kan tussen die twee combinaties?

Kan hij nog wel door de chip gaan hoor ook al is het pure direct bij sommige types

Nee maar de verschillen zijn zo groot met de mensen die zeggen duidelijk en de mensen die zeggen er is geen verschil dat vind ik interessant


En heb meerdere testen meegemaakt die ook te vinden zijn op de diverse fora dat er na een 10 minuten iemand zijn set van 15000 euro niet meer kon onderscheiden van een "simpele versterker"

Marco heeft het al vaak aangehaald maar werd dan over heen gelezen of weg gewuifd daarom is Marco ook afgezwaaid hier

En iedereen mag testen wat hij wil en ondernemen maar het is de beleving van diegene
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.