Huisvlijt netbekabeling

Gestart door mahansz, augustus 19, 2007, 13:12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mahansz

heb ik al eerder gehoord idd, maar dat is bij mij helaas niet mogelijk, aangezien ik geen randaarde in m'n kamer heb. Daarnaast snap ik die afscherming niet helemaal, vooral als ik al aardedraad aangesloten heb toch :?
Niet dus dat het bij mij van toepassing is, maar wat is dan het verschil tussen de werking van aardedraad en afscherming...
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Hanske

Ik zou dan toch eens je stopcontact in de muur opendraaien en kijken of je er een aard draad bij kunt trekken en een ander stopcontact op zetten met randaarde. Anders heeft het hele aard verhaal idd weinig zin.

Het verschil tussen de aard draad en de afscherm mantel is dat de aarde gewoon aan je aardpunt in de meterkast ligt voor de veiligheid. De mantel om je kabel is voor het "afvangen" van storingen en word in de industrie gebruikt om bijvoorbeeld bij een motor met frequentie regelaar de storing te vangen die de freq regelaar veroorzaakt zodat die niet de andere signalen beinvloed. Hier dus om de storing "binnen" de kabel te houden.
Bij bijvoorbeeld meet en stuur signalen word de mantel juist gebruikt om storingen "buiten" te houden, denk aan mVolt signalen en mAmpere signalen voor machine besturingen, en word dan aan de aarde van de besturingskasten en/of de machine gelegd.

Nu geloof ik niet dat er in huis een hele berg aan vervuiling te vangen valt maar randaarde heeft zeker wel zin om aan je set te hebben, dus kijk eens of je daar iets kunt doen.

Mvg Hans 

mahansz

hoe zit het dan met de 'kooi van faraday' ? In principe fungeert de mantel toch zo? Alles wat 'binnen' de kabel gebeurt (ook verstoring van andere apparaten etc) wordt toch netjes via de aardedraad afgevoerd (als ik aarde zou hebben :lol: )
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Hanske

Klopt, maar dan moet ie wel aan de aard draad liggen natuurlijk en het liefst aan 2 kanten omdat de "kooi" een aan alle zijden gesloten constructie moet zijn, en van wat ik in je foto's zie (ik kan het verkeerd hebben) is dat de aardes aan elkaar zitten maar ik zie niet de afscherming aan die aarde vast zitten.

Mvg Hans


mahansz

update: de mantel is opgenomen in het geheel, aan aarde aangesloten dus. Verder zitten de stekker er allemaal aan, krimpkousjes netjes dichtgebrand etcetc. Ik heb de boel net dichtgeschroeft en aangesloten, alles werkt prima!
De invloed op de muziek is natuurlijk niet wereldschokkend te noemen, maar het klinkt in mijn ogen ietwat rustiger, evenwichtiger. Aan mijn stroomtoevoer kan het in iedergeval niet meer liggen!  ;D ;D
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen