Huisvlijt netbekabeling

Gestart door mahansz, augustus 19, 2007, 13:12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mahansz

Wat doe je als je 10 meter goed netsnoer krijgt? Juist, dat verwerk je natuurlijk in je stereoset!
In eerste instantie wilde ik er zelf complete netkabels van maken, om deze vervolgens in een stekkerblok te zetten. Maar na enig beraad en onder het motto van 'des te minder schakelingen, des te beter', heb ik mijn eigen stekkerblok gemaakt!

Benodigdheden:
- X aantal electrawartels (bouwmarkt)
- X aantal stekkers / contrastekkers (bouwmarkt)
- oud stukje plastic behuizing voor ontkoppeling (in mijn geval een stukje plaat van een oude revox)
- 3x verbindingselementen (bouwmarkt, afdeling radiatoren)
- Alumium omhulsel (www.farnell.nl)
- 6 x m4x30 bout + moer (bouwmarkt)
- een paar uur vrije tijd  :D

De bekabeling is in mij geval 5 aderig. Ik heb de fase- en nuldraad gekoppeld aan elk een schakeldraad (tegenoverstaand in kabel). Aangezien de draden in de kabel getwist zijn, krijjg je als bijkomend voordeel dat de flux (zo heet dat toch?...) nul wordt. Natuurlijk volstaat 3 aderig draad ook. In mijn ogen een leuke, betaalbare oplossing voor een goed stekkerblok.
Zie ondergaande foto's voor het resultaat!



Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

ps, 'k heb al vernomen dat de fase iets te dicht op de behuizing zit, dat wordt nog verplaatst, daarnaast komt er nog bitumen aan de zijkanten. Het concept is afgekeken van de Naim powerigel....
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

MadVillain

En nu verkopen voor +500 pleuro's!  clown1

Maurice

Het is mij eigenlijk nog niet helemaal duidelijk wat je gemaakt hebt?
Is het een stekkerblok, maar dan ??n waarbij er netsnoeren uitgaan die uitkomen in contra stekker?
Kun je niet een foto maken van het geheel?

Verder vraag ik mij een beetje af of de constructie die je hebt wel NEN1010 is, oftewel, elektrisch veilig. Volgens mij moet er toch meer afgescheiden worden.
Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd naar je ervaringen  clown1
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mischa

Ik vraag me af waarom dit stekkerblok beter is dan een stekkerblok dat ik voor 8 euro bij de Gamma koop compleet met een schakelaar en al erop.

Je had voor de verbindingen van de kabels beter lasklemmen kunnen gebruiken, al kom je dan wel in de knoei als je al die fases en schakeldraden dubbel wil gebruiken, maar goed, daar gaf je al aan dat het niet direct noodzakelijk was.

Verder ben ik ook ge?nteresseerd in de resultaten. Vraag is ook wat je het beste kunt gebruiken, een massieve draad of juist zoveel mogelijk aders (fine-stranded). Dit geldt niet alleen voor de voeding, maar ook voor signaalwegen en luidsprekerkabels.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mahansz

#5
hij is ook nog niet helemaal klaar, 'k moet nog wat stekkers monteren. Maar er komt ??n stekker in en er gaat 4 contrastekkers uit. Het vervangt dus het stekkerblok, maar zorgt voor een directe verbinding.
dit is het voorbeeld. Ik heb dit ditding, de Naim powerigel opengehaald en het was niks meer dan een zelfde soort verbinding als die ik gemaakt heb.

Qua veiligheid moet ik nog wat toevoegen: waarschijnlijk ga ik de kast verder opvullen met (goedgekeurd) schuim. Op m'n werk gebruiken ze ook van dit soort dozen en ik moet zeggen dat het wel wat uitmaakt tov een gamma-stekkerblok.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

Citaat van: mischa op augustus 19, 2007, 22:53:37
Ik vraag me af waarom dit stekkerblok beter is dan een stekkerblok dat ik voor 8 euro bij de Gamma koop compleet met een schakelaar en al erop.


Zo'n schakelaar is dus juist funest. Als je kijkt hoe klein de overbrenging bij de schakeling (hij moet immers wel kunnen aan- en uitschakelen), en als je daar vervolgens bijv. zware eindbakken aan hangt, dan denk ik dat dat verre van ideaal is. Maar da's mijn mening...........
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

als kanttekening moet ik er wel aan toevoegen dat het niet ontzettend veel uitmaakt wat voor netbekabeling je hebt, zolang als het maar goed afgeschermd is.... Mijn netbekabeling loopt voor 60% strak langs m'n luidsprekerbekabeling, 'k wil wel geloven dat dat niet bevorderlijk is  :lol: Maar als je dus toch van dit kabel hebt, waarom niet dan!

Er zit trouwens nu ook een gamma-blok tussen, 'k zal dus wel laten weten of het daadwerkelijk verschil oplevert!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mischa

Citaat van: mahansz op augustus 19, 2007, 23:02:34
Als je kijkt hoe klein de overbrenging bij de schakeling  en als je daar vervolgens bijv. zware eindbakken aan hangt, dan denk ik dat dat verre van ideaal is. Maar da's mijn mening...........

In geval van het type schakelaar dat in die verdeelsloffen zit, ben ik het met je eens. Voor industr?ele toepassingen kan ik alleen maar zeggen dat de kwaliteit van de verbinding niet afhankelijk is van de oppervlakte van het kontaktvlak, maar van de kwaliteit van het kontaktpunt. Je kunt 500A door een kontaktpunt van ca 1mm? laten vloeien zonder dat dit problemen oplevert. Veel mensen hebben het altijd over een zo groot mogelijk kontaktoppervlak, maar dit is grote bullshit. Als je alleen maar het oppervlak vergroot, zonder de rest van de verbinding aan te passen wordt je verbindingskontakt steeds slechter en er zal steeds meer warmteontwikkeling plaatsvinden.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mahansz

klopt, maar je had het over een gammablok....
Maar evengoed snap ik je wel hoor, zie ook mijn kanttekening  :wink:. 'k geloof niet dat ik nou baanbrekende resultaten hiermee zal bereiken, maar 'k vind het wel leuk om te knutselen, daarbij is dit een goedkope oplossing..
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mischa

Citaat van: mahansz op augustus 19, 2007, 23:49:04
klopt, maar je had het over een gammablok....
Maar evengoed snap ik je wel hoor, zie ook mijn kanttekening  :wink:. 'k geloof niet dat ik nou baanbrekende resultaten hiermee zal bereiken, maar 'k vind het wel leuk om te knutselen, daarbij is dit een goedkope oplossing..

Ik denk dan ook dat in jouw en alle aangepaste netsnoeren en verdeelblokken het grootste probleem zit in de stekker. Dat zal je zwakste schakel zijn.  :x

Hm, dat brengt mij ineens op het idee om het eens heel anders te doen: rechtstreeks vanuit de achterkant van het stopkontakt (2,5mm? massieve draad) in een setje rijgklemmen (uit de industrie met zeeeeer goede verbindingen) en van daaruit meteen met massieve of soepele draad je versterker of andere apparatuur in  hello .
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mahansz

zo kunnen we nog wel even doorgaan: de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.....
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mars

oi mahanz

dus aan die drie draden aan de zij kant zitten de ic stekkers naar je apperatuur ,  hahahaha of zeg ik nou iets achterlijks ?
maar ik snap je wel dat je het leuk vind om te doen hoor

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

mahansz

klopt als een bus! sterker nog: aan 4 draden, eentje extra! :wink:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Hanske

Ik zie dat je idd mooie industriele kabel hebt gebrukt, maar waarom leg je de afscherming niet aan de aarde zodat de opgepikte emc (denk in huis aan hoogfrequent v/d pc e.d.) weg kan? Dit is juist het hele doel van de afschermings mantel.
En de aarde zou ik alleen aan de versterker leggen omdat de andere apparatuur via de cinc of andere kabels met de set geaard word. Ik geloof dat daarover ergens op het forum al iets staat.

Mvg Hans