geen bass op luisterplek

Gestart door Taxus7, oktober 22, 2013, 20:32:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taxus7

Sinds kort ben ik verhuisd. Ik had altijd een perfect geluid, maar nu treedt het vreemde probleem op. Mijn sub speelt geweldig, maar als ik ga zitten is de bass weg en als ik weer sta is het weer mooi.

Mijn situatie:
- woonkamer 35 m2
- ik zit 2,5 meter van de fronts en de sub en zit in het midden van de kamer
- receiver: marantz sr6005
- speakers: kef q5
- sub: rel r505
- plaatsing sub: links tussen de fronts
- aansluiting: low- en high level

Overal in huis hoor ik mooie bass, behalve daar waar het moet. Ik heb de sub al van links naar rechts gezet en  tussen de fronts en erbuiten.

Ik heb gespeeld met de kantelfrequentie op de sub (0/180) crossover en volume high- en low level. Tevens crossover, afstanden en volume in de receiver meerdere keren veranderd.

Mijn hifi winkel zegt dat het komt omdat ik middenin de kamer zit en dat hier geen oplossing voor is. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige met dit probleem ben of de enige ben die zich hier niet in berust. Echter kom ik er zelf niet meer uit en kan zeker tips gebruiken. Ik kan niet mn kamer opnieuw inrichten dus graag technische tips.


xander32

Wat je zou kunnen proberen is om de sub op de luisterplek te zetten, op de sweetspot en dan vervolgens al kruipend door de ruimte op zoek gaan naar de plek waar de sub het luidst klinkt. Op die plek zou je dan de sub moeten opstellen.

Taxus7

Bedankt voor je reactie. Ik heb gedaan wat je zei, maar het blijft slecht. Ik heb de sub verplaatst naar uiterst rechts, maar het totale geluidsbeeld is niet meer mooi. Ik heb overigens een zeer grote raampartij waar nog geen gordijnen voor hangen, zou dit ook van invloed zijn of is dat minimaal? Kan ik beter gordijnen nemen als lamellen of heeft dat ook geen invloed?

Andere optie waar ik aan denk, een andere subwoofer kopen: Rel R528. Deze heeft ook een woofer aan de onderkant. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Marantz 81

Acoustiek is heel complex en vaak niet een direct antwoord op te geven

Heb een woonkamer van 30 m3 als ik de bank en speakers in het midden zet klinkt het niet  :no:

Zie dit topic met link erin  http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,5997.0.html

Maus

Wat hier nog weleens wil helpen is de sub achterstevoren zetten, of met woofer naar beneden.

xander32

Allicht ken je iemand, of is er hier iemand, die een x een meting kan doen? Dat zal veel inzicht geven.

koloro

enige tijd geleden heb ik een zelfde topic geplaatst "bas buiten de bubble", ik heb (nog steeds) hetzelfde probleem.
Je situatie komt dicht in de buurt van mijn opstelling; ik heb ook rond gekropen en geschoven en gemeten enz enz enz.....helaas zonder resultaat.
Ik heb zelfs diverse subs geprobeerd, geleend van andere mensen, ook dit had geen resultaat.
Mijn overweging is nu zelfs om de sub er helemaal uit te doen en het basgedeelte door de fronts te laten verzorgen, de fronts dus op large zetten.

Ben benieuwd of er nog nieuwe oplossingen worden aangedragen hier, ik blijft het even op een afstandje volgen.
Succes.

Stadium III

Je zult toch een plek moeten zoeken waar jij gelukkig van zult worden en dat is wat Xander al aangeeft schuiven en luisteren
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Perfect_audio

@allen

Je moet vooral METEN en nog eens meten.
Al dat uitproberen in het wilde weg levert niks op of het moet een toevalstreffer zijn.
Als je niet zelf kunt meten, zoek dan iemand die het wel kan.
Maar zonder goed te meten, is iedere actie zinloos.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

Citaat van: Perfect_audio op oktober 26, 2013, 22:26:22
@allen

Je moet vooral METEN en nog eens meten.
Al dat uitproberen in het wilde weg levert niks op of het moet een toevalstreffer zijn.
Als je niet zelf kunt meten, zoek dan iemand die het wel kan.
Maar zonder goed te meten, is iedere actie zinloos.

ron
Meten is weten, maar om een juiste positie van een sub te bepalen zal je toch moeten gaan schuiven en vertrouwen op jouw gehoor. Een uitkomst van een meting kan vervolgens e.e.a. bevestigen.

Of werkt het ook andersom; d.m.v. metingen de juiste positie bepalen? Maar hoe werkt dat dan heel concreet? Ik kan mij daar niet goed iets bij voorstellen :roll:.

Stadium III

Idd meten is weten jah maar dan eerst bepalen waar hij het beste uit de bus komt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: Stadium III op oktober 27, 2013, 12:11:04
Idd meten is weten jah maar dan eerst bepalen waar hij het beste uit de bus komt
Ja, dat lijkt mij ook.
Ik heb geen idee hoe men middels een meting de meest geschikte plek voor een subwoofer kan bepalen, d.w.z. dat die werkwijze dan niet zal afwijken van het bepalen op het gehoor ... Dus i.p.v. schuiven met de sub dan schuiven met de mic  :roll:  ¿

Ik zou juist met de sub gaan schuiven om op `t gehoor tot 1 of meerdere geschikte posities te komen en dan aansluitend deze nameten; welke geeft het beste resultaat op de luisterpositie.

Taxus7

Inderdaad met schuiven de juiste plek gevonden :yes:. Nu een 9 meter lange subkabel vinden. Topic over gestart in de sectie "bekabaling".


xander32

Citaat van: Taxus7 op november 05, 2013, 22:16:20
Inderdaad met schuiven de juiste plek gevonden :yes:. Nu een 9 meter lange subkabel vinden. Topic over gestart in de sectie "bekabaling".
... Klinkt als zijnde iets met vis :roll:

Xplod

.... en wat gebeurd er als je Audyssey de zaak laat uitmeten ?
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable