Luidsprekers ontkoppelen van een houten vloer

Gestart door Rob46, oktober 22, 2013, 18:03:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pameijer

Voor wat het waard is (dit onderwerp is al eerder besproken):

Citaat van: pameijer op juli 28, 2012, 15:52:14
Kaya, belangrijk is het antwoord op de vraag die ik al eerder stelde, wat heb je nu als vloerbedekking?

Je kunt speakers koppelen aan de ondergrond, als de ondergrond zwaar, stevig etc. is en dus niet mee resoneert, denk aan beton, tapijt op beton (de spikes maken dan contact met het beton) of een stenen vloer. Bij koppelen gebruik je bij voorkeur goede spikes.

Als echter de vloer wel mee resoneert en dus niet super stevig is, dan wil je je speakers juist ontkoppelen van de vloer om te voorkomen dat het geluid "muddled" wordt. Dit doe je bv. met zwevend parket/laminaat, of een vloer in een oud huis met planken. Ontkoppelen doe je dmv bv. rubberen voetjes. Aangezien je speaker dan niet volledig stil staat gaat dit altijd ten koste van de geluidskwaliteit, een goede bass moet zich goed af kunnen zetten. Om deze reden zet je dus een zware tegel onder je speaker, gewoon extra gewicht, meer niet. Veel gebruikt is Belgisch hardsteen of graniet, net wat je mooi vindt. Als je een zware tegel gebruikt, moet je je speakers dus weer wel op spikes zetten (koppelen aan de tegel), dus geen rubberen dingetjes! Je tegel ontkoppel je dan aan de vloer door dik vilt, rubber of, bij voorkeur, Blu-Tack.

Snappie?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jrm

 stupid

Rob, als je zaterdag komt, zie je hetgeen pameijer schreef als laatste alinea in de praktijk, ik wilde niet door mijn parket heen naar de betonnen vloer, dus vilt, mooie zwart composiet qua tegel en dan spikes.

Rob46

Ha, beide ook bedankt voor de tips en attentie! Ben zeer benieuwd JRM!

jrm


Whisper.nl

#19
Citaat van: Rob46 op oktober 22, 2013, 22:37:39
Ik weet het nu zelf ook even niet meer  violent1 De speakers, vloerstaanders, staan nu direct met de onderzijde op een houten vloer. Wat Cor zegt zet mij ook aan het denken. Ik denk daarom ook in eerste instantie aan een goedkope simpele oplossing..........

Mijn speakers staan op  de zg. claws op een granieten plaat die op rubbers staan.

FF naar de Handy man Rob,
Kijk even voor de rubberen voetjes van de wasmachine.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Ik lees net in een ander draadje dat de beste ontkoppeling wordt gehaald als het veersysteem (dus het rubber of sorbothaan of anders) tot bijna het max is ingedrukt, dus beter iets zachter apul nemen dan de wasmachine dempers, deze zijn gemaakt voor apparaten heel wat zwaarder dan de gemiddelde luidspreker.
Ik heb nog wel wat sorbothaan voor je liggen, rob. Bel me ff dan maken we weer eens een afspraak

211

Citaat van: Rob46 op oktober 22, 2013, 18:03:04
Ik ben op zoek naar een methode/middel, niet zijnde spikes of een tegel, om mijn luidsprekers van een houten vloer te ontkoppelen.

Zelf gebruik ik hele ordinaire siliconen dopjes (1cm doorsnede, 5mm hoog). Ze zijn lekker "zacht voor de vloer.."
Worden in meubelindustrie ook wel gebruikt om glasplaten op te leggen...
Even bij Gamma /Ikea/.... kijken
Zolang je maar geniet....

Spikes25

Het nadeel van spikes is dat je deze moeilijk kan verplaatsen, dit i.v.m. beschadigen van de houten vloer, in plaats van spikes, kan je ook (meestal M8) slotboutjes in de speakers draaien
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

KayaRahnee

Citaat van: Spikes25 op november 11, 2013, 21:46:14
Het nadeel van spikes is dat je deze moeilijk kan verplaatsen, dit i.v.m. beschadigen van de houten vloer, in plaats van spikes, kan je ook (meestal M8) slotboutjes in de speakers draaien

Los je toch zo op door soundcare superspikes te gebruiken.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

hvanapeldoorn

Nu van alles geprobeerd te hebben. Spikes op schotels, tegels (gevolg oorlog met de vrouw). Ben ik uitgekomen op rubberen deurstoppers van 3cm hoog in het zwart koste me in totaal iets van 15 euro.

Vrouw blij want deze heeft geen gaatjes in de vloer van spikes en ikke blij want mij bas is nu aangenaam.

Ik zou alle goedkope opties eerst uitproberen en dan pas gaan kijken naar de andere mogelijkheden.

mountainbiker

Citaat van: hvanapeldoorn op december 31, 2013, 20:52:28
Nu van alles geprobeerd te hebben. Spikes op schotels, tegels (gevolg oorlog met de vrouw). Ben ik uitgekomen op rubberen deurstoppers van 3cm hoog in het zwart koste me in totaal iets van 15 euro.

Vrouw blij want deze heeft geen gaatjes in de vloer van spikes en ikke blij want mij bas is nu aangenaam.

Ik zou alle goedkope opties eerst uitproberen en dan pas gaan kijken naar de andere mogelijkheden.
Niet te vergeten.Bierviltjes!!!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Faxe

Ik heb een laminaat vloer die ligt op een gestorte betonnen vloer. Wat voor geluidseffect mag ik verwachten als ik mijn luidsprekers met spikes op 5 cm hardsteen zet?

xander32

Citaat van: Faxe op januari 01, 2014, 22:15:01
Ik heb een laminaat vloer die ligt op een gestorte betonnen vloer. Wat voor geluidseffect mag ik verwachten als ik mijn luidsprekers met spikes op 5 cm hardsteen zet?
... mijn ervaring is dat het geluid strakker, droger gaat worden, beter gedefiniëerd. In sommige gevallen kan dat TE zijn; gaat het ten koste van een stukje levendigheid, het vloeiende ... Maar meestal pakt het positief uit.

Trial & error :yes:.

RP

Citaat van: Rob46 op oktober 22, 2013, 18:03:04
Ik ben op zoek naar een methode/middel, niet zijnde spikes of een tegel, om mijn luidsprekers van een houten vloer te ontkoppelen.

Niet zijnde een tegel; maar een gewone tapijtegel of desnoods er twee op elkaar lijmen?.
Zo heb ik het opgelost met mijn monitors op de stands.
Werkt prima en als je de speaker toch iets wilt verplaatsen voor het geluidsbeeld of wat dan ook versleep je gewoon de tegel met de speaker er op.
Vloer beschadigt niet en je hebt al een behoorlijke ontkoppeling die je eventueel alsnog met doppen onder je spikes kan doen.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Cornelis1921

#29
stupid
Volgens één van 's lands audionestors, Hans Vaatstra, is het hele koppelings-/ontkoppelingsverhaal onzin. I.i.g. volgens hem is het helemaal niet wetenschappelijk bewezen dat bijvoorbeeld spikes of tegels bijdragen aan een betere geluidsweergave.
Voor de goede orde: ik heb spikes op schoteltjes onder mijn monitorstands (op een betonvloer). :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *