DAB naar DAB+ modificatie ST7001

Gestart door dagg, oktober 16, 2013, 13:45:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dagg

Is er een mogelijkheid om een Marantz ST7001 met DAB om te (laten?) bouwen naar DAB+?
Mijn zoektocht naar deze mogelijkheid heeft nog tot niets geleid wat enig soelaas bied.
Sinds maandag 14 oktober jl. is DAB helemaal uit de lucht verdwenen en ik vond het wel erg fijn eigenlijk die uitzendingen maar wil niet een nieuwe tuner aanschaffen omdat deze dan niet meer in mijn set past qua uiterlijk.

Op de Nederlandse site van Marantz staat dat zij het niet aanbieden in verband met overstijgende kosten:
http://marantz-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1002/~/kan-ik-mijn-marantz-dab-apparaat-laten-ombouwen-naar-dab%2B%3F

Nu vraag ik mij af of het eigenlijk wel kan wat ik wil, weet weinig van de techniek achter het ontvangen van het signaal ed. af. Zo schijn je een andere antenne nodig te hebben en dan het binnenwerk nog wat aangepast moet worden. Zijn er mensen die hier meer vanaf weten en hoe dit eventueel te doen want ongeacht de kosten op dit moment zou ik het wel graag willen.

jrm

Zie ook het draadje voor ST-15S1, ook daarvoor geen upgrade.
Conclusie: slechte service van Marantz!

dagg

#2
Of het al dan niet slechte service van Marantz is laat ik even in het midden maar zoals in de door jou aangegeven draadje is er iemand die hier meer weet van heeft wat er bij komt kijken om DAB naar DAB+ om te zetten.

Zijn er mensen die een service handleiding hebben? Als daar nou alle interne aansluitingen/routings en gebruikte componenten in staan zoals bij fotocamera's vaak ook zo is. Als we met een paar mensen dit proberen uit te zoeken kunnen we het misschien zelf ook wel doen. Zou het fijn vinden als we onze (in dit draadje mijn) DAB tuner kunnen ombouwen naar DAB+. Zijn er meer geïnteresseerden?

sattie

Waarom zou dit slechte service zijn ? NPO schakelt de uitzendingen uit en niet Marantz.

jrm

Het antwoord van Marantz is kort: nee en biedt geen opening voor een upgrade, laat staan een modificatie.

dagg

In de krochten van het internet (http://www.hifiengine.com) ben ik een service manueel tegengekomen van de Marantz ST7001. Hier in Nederland is alleen de ST7001 met DAB/FM/AM verkocht want er schijnen dus nog een XM/FM/AM en een FM/AM geproduceerd te zijn door Marantz. XM is satellietradio.

Op naar het volgende puzzelstukje in de ombouwfase..

ps. mocht je de manueel willen stuur dan even een pm met je e-mailadres.

schieper

Kun je achterhalen welke chip de DAB decoding afhandelt. Misschien is dit een standaard chip. Dan kunnen we op het nummer zoeken en dan bij de fabrikant naar de DAB+ kijken.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

dagg

Contact gehad met het Marantz Service Punt in Nederland, zij mogen geen service manuals aan consumenten geven en bieden ook geen mogelijkheid aan om van DAB naar DAB+ te gaan. Binnenkort maar de kast open schroeven.

schieper

Misschien een party als van medevoort eens benaderen. Misschien kunnen zijn een modje uitvlooien en aanbieden?
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

Paul

Volg dit draadje met belangstelling, ben wezen googlen en wordt niet echt wijzer of DAB of DAB+ gebruik maakt van de zelfde frequentie in de VHF III band.

Meer info hier of hier .

Mochten de frequenties of de uitzendnorm verschillen dan zal een nieuwe ontvanger de enigste optie zijn.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

dagg

Citaat van: schieper op oktober 30, 2013, 12:16:31
...

Heb inmiddels een e-mail naar Van Medevoort gestuurd, hou jullie op de hoogte.

Citaat van: Paul op oktober 30, 2013, 17:33:46
...

Bedoel je dit met frequentie?

schieper

Volgens wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#Frequenties

Is het verschill tussen DAB en DAB+ dat DAB+ een ander compressie algoritme heeft. De zendfrequentie is gelijk. Dat verklaart ook dat mensen met DAB wel, de stationsnaam zien maar niet de muziek horen. In dat geval, hoef er aan de "ontvanger" niets verandert te worden. Als je het nummer van de DAB chip hebt zou je kunnen kijken welke DAB+ chip als alternatief dient. Dan kun je aan de schema's zo zien of de chips vergelijkbaar zijn en eenvoudig uit te wisselen.

p.s. ik claim niet dat ik er verstand van heb...
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

dagg

#12
In het hulsje zijn de letter TBK gestanst.
Op de stikker staat: TDE-2002-A2 07 0700539 TBK01.013(Pb-FREE)
Op de printplaat onder de grote chip staat: TBK TDE2002A1A2-ver0.7
Dan staat er op de grote chip ISSI en een hoop nummers, op de middelgrote E XILINX ook met een hoop nummers.

Wat TBK is komt niet even snel boven drijven in mijn zoekresultaten voor DAB standaarden.
XILINX geeft meer waaronder: http://www.xilinx.com/esp/broadcast/collateral/dab_receivers.pdf
ISSI komt ook niet even snel om de hoek kijken om zichzelf prijs te geven als DAB ontwikkelaar.

ps. foto's zijn door gebrek aan goede camera niet al te best, betere foto's volgen eventueel nog.

schieper

Kijk, we komen er met zijn allen wel. ISSI is een chip producent. Ik heb de website geschecked en zij maken alleen versterker chips. Kun je wat sscherpere foto's van de printplaat en de nummers alle chips maken? kunnen we checken welke de DAB-decodeer chip is. Er staat ook het aansluitschema geëtst. misschien dat we met een scherpere foto daar iets mee kunnen.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

dagg

#14
Ik zal morgen proberen betere foto's te maken voor die informatie.

Inmiddels telefonisch contact gehad met Van Medevoort over eventuele modificatie van tuners.
Ze gaven aan dat bij hun de tuners er al twee jaar uit zijn. Ze hebben zelf nog even contact opgenomen met Marantz maar waar het op neer komt is dat tot nader bericht niets/weinig meer wordt gedaan met tuners, zowel bij Van Medevoort als bij Marantz.

Door netwerk, pc en settopboxen is de interesse in tuners achteruit gegaan waardoor bedrijven zich meer zijn gaan richten op netwerkspelers en modificaties dus niet ondersteund worden.

Benieuwd of de markt voor tuners aan zal/gaat trekken nu er DAB+ beschikbaar is en in potentie meer mogelijk is dan FM/AM.

Wat de markt ook doet, wij moeten het eigenhandig voor elkaar zien te krijgen zonder de ondersteuning van grote partijen. Op naar de volgende stap.