De Quad ESL-55. (Op luisterbezoek bij (audio)vriend Rob V.)

Gestart door Cornelis1921, augustus 01, 2013, 17:09:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cornelis1921

Gisteren mocht ik mij tijdens een bezoek aan (audio)vriend Rob V., alhier, voor het eerst kennismaken maken met de legendarische Quad ESL-55 elektrostatische luidsprekers.
Nu dat was beslist geen verkeerde ervaring. Aangestuurd door twee Jadi pentodebuizen monoblokken en een voor mij onbekend gebleven buizen v.v.  zetten zij een mooi geluidsbeeld neer met het voor elektrostaten zo beperkte bereik in de onderste frequenties. Maar dat mocht de pret niet drukken.
Het geheel gaf een vloeiende, transparante en rustige weergave van het bronmateriaal weer.
Het bronmateriaal:
- Beethoven's Vijfde Symfonie/ Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Nicolaus Harnoncourt (RCA Red Seal, (P)1992) (CD). Bar slechte mastering; doet afbreuk.
- Delius: Florida Suite e.a.w./ London Philharmonic Orchestra o.l.v. Thomas Beecham (EMI, (P)1960-63). (LP) Dit doet de ESL zingen - prachtig.
- Delius: 'The Essential ...'/ various artists (EMI, ©2008) (CD 1). Knap staaltje mastering door het ART-team, doet recht aan de ESLs - laat hen eveneens zingen.
- Beethoven's Vijfde Symfonie/ Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan (DGG, (P)1962/63). (LP) Dit is een betere weergave van dat werk.
Hoewel Rob mij vertelde dat de ESL meer tot hun recht komen met CD dan met LP, moest ik dat oprecht tegenspreken: de kwaliteit van de opname/mastering van het bronmateriaal is doorslaggevend, niet het medium.
BTW, de CDs werden ingelezen door een 13 jaar oude SONY CD-speler; de LPs werden afgespeeld op een Project, die ook op het forum te zien is geweest, met een Ortofon C "Green" cartridge.
Het was mede onder het genot van thee en chocolade een meer dan geslaagde luisteravond - Rob, bedankt.

P.S. Rob V. niet te verwarren met onze Rob46! nonono :-)

Voorde goede orde, Rob V. dacht een paar ESL-63 gekocht te hebben, maar na een onderzoekje mijnerzijds blijkt dat echter een paar ESL-55 te zijn; foutje, bedankt! redface
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Peter Walker een conservatieve Engelsman met voor mij verstand van zaken.
Een Quad 405 is daar een goed voorbeeld van.  :wink:

Nieuwsgierig ?    Klik
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Citaat van: Paul op augustus 01, 2013, 20:45:21
Peter Walker een conservatieve Engelsman met voor mij verstand van zaken.
Een Quad 405 is daar een goed voorbeeld van.  :wink:

Nieuwsgierig ?    Klik
Dank, Paul. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

Ik heb zelf in het verleden nog de ESL57 gehad ,samen met een Rel Q50 subwoofer was dat aangenaam luisteren  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

Citaat van: Marco op augustus 02, 2013, 10:56:47
Ik heb zelf in het verleden nog de ESL57 gehad ,samen met een Rel Q50 subwoofer was dat aangenaam luisteren  :-)
Een subwoofer zou bij mijn vriend Rob V. ook geen gek figuur slaan.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 02, 2013, 11:30:37
Een subwoofer zou bij mijn vriend Rob V. ook geen gek figuur slaan.

Het laag is er wel hoor Cor alleen je hebt geen broekspijpen dwarrel laag
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

Citaat van: John Wx op augustus 02, 2013, 11:36:44
Het laag is er wel hoor Cor alleen je hebt geen broekspijpen dwarrel laag
Ja John, eerlijk gezegd, vind ik het ook zeer meevallen wat er aan laag geproduceerd wordt. Ook bijvoorbeeld het laag bij een hoofdtelefoon als de AKG K701 is terughoudend, maar zeer beschaafd en mooi gedefinieerd. Zo ook bij de ESL. Het stoorde mij i.i.g. geenzins. :-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

joep

Voeger ook een paar jaar gehad. En er zit inderdaad geen bas in. Een Scandinavische firma maakte wel bas speakers waar je de esl op moest zetten. Maar dat was erg duur en ook niet echt een oplossing. Ook het minimaal 2 meter van de muur afzetten van de speakers was een probleem.

Cornelis1921

Citaat van: joep op augustus 02, 2013, 12:11:48
Voeger ook een paar jaar gehad. En er zit inderdaad geen bas in. Een Scandinavische firma maakte wel bas speakers waar je de esl op moest zetten. Maar dat was erg duur en ook niet echt een oplossing. Ook het minimaal 2 meter van de muur afzetten van de speakers was een probleem.
Rob V. is alleenstaand en bij hem staan de ESLs bijna in het midden van de woonkamer.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 02, 2013, 11:53:23
Ja John, eerlijk gezegd, vind ik het ook zeer meevallen wat er aan laag geproduceerd wordt. Ook bijvoorbeeld het laag bij een hoofdtelefoon als de AKG K701 is terughoudend, maar zeer beschaafd en mooi gedefinieerd. Zo ook bij de ESL. Het stoorde mij i.i.g. geenzins. :-)

nou het is er echt alleen voel je geen luchtverplaatsing, geen conus
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

#10
Citaat van: John Wx op augustus 02, 2013, 12:25:32
nou het is er echt alleen voel je geen luchtverplaatsing, geen conus
Ja, en hij vind dat het laag bij bijvoorbeeld orkestmuziek vanaf LP gaat "gonzen". Ik daar echter niets van kunnen waarnemen, in miin beleving is het laag terughoudend maar toch fraai gedefinieerd. I.i.g. niet storend afwezig. Ik zou ermee kunnen leven. Met rockmuziek heb ze nog niet gehoord. Voor de volgende luistersessie neem ik Porcupine Tree mee ('Warszawa' en 'Fear of a Blank Planet'). Ben nu al vol van ongeduld... HB
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Wintertje


Paul

Citaat van: Wintertje op augustus 02, 2013, 13:27:45
Mooie combi die electrostaten op mijn Quad 303...
Kan ook op een Quad 405 moet je hem intern begrenzen tot 50 watt per kanaal, worden weerstanden voor bijgeleverd.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site