dac verschil is te horen

Gestart door bas focal marantz, mei 21, 2013, 16:36:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bas focal marantz

Afgelopen weekend naar een meeting geweest .

Daar werden div luidsprekers gedemonstreerd waarvan een set beluisterd werd met 2 verschillende dac's .
Er werdt tussen 2 dac's geschakelt via een ab en ér werdt voor gezorgt dat beide even hard klonken .

Een metrum dac en een zeer mooie zelfbouw dac werden getest .
Bij dire straits was het verschil zeer duidelijk waarneembaar , er werdt een aantal keren geschakelt en ik moet echt zeggen wat een verschil .
Het 2de wat gespeelt werdt ken ik niet maar daar waren de verschillen hooguit miniem , nu zou er echt geluisterd en geschakelt moeten worden wil je nog verschillen kunnen/willen horen .

Die metrum Octave MKII liet dire straits horen zoals ik nog nooit gehoord had , uiteraard lag dat natuurlijk grotendeels aan de speaker die er stond maar die lieten dus het verschil in dac's duidelijk horen . 

Actionhost

Ja dat is ook mijn ervaring ja! Maar volgens mij is die stelling ook minder omstreden dan bijvoorbeeld het verschil in kabels horen  :-)
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

bas focal marantz

Citaat van: Actionhost op mei 21, 2013, 17:07:08
Ja dat is ook mijn ervaring ja! Maar volgens mij is die stelling ook minder omstreden dan bijvoorbeeld het verschil in kabels horen  :-)
Nou ik was verbaast met name dat het verschil met een druk op de knop gelijk duidelijk te horen zou zijn , verschillen oke maar zo duidelijk .
Dat was in klank , niet of het breder dieper ruimtelijker werdt ik zat daarvoor te ver naar een kant van een speaker .
Het kan dus best zijn geweest dat die andere dac juist daar beter is .

Beter en mooier is puur mijn eigen smaak .


SB_Marantz

#4
Correctie: je zat of stond ruim uit het midden met hoeveel mensen er voor, naast etc?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Actionhost

#5
Citaat van: bas focal marantz op mei 21, 2013, 18:59:39
Nou ik was verbaast met name dat het verschil met een druk op de knop gelijk duidelijk te horen zou zijn , verschillen oke maar zo duidelijk .
Dat was in klank , niet of het breder dieper ruimtelijker werdt ik zat daarvoor te ver naar een kant van een speaker .
Het kan dus best zijn geweest dat die andere dac juist daar beter is .

Beter en mooier is puur mijn eigen smaak .

Het verschil tussen de Dac van mijn Sonos en de Dac van mijn PM15s2LE Sa15s2LE is ook heel duidelijk te horen inderdaad. Ik vind de laatste veel beter (zelfs zo veel beter dat het mij zou verbazen als het alleen mijn smaak is  :-) )
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

thanatos

Ik heb bij iemand thuis ooit een Wadia DAC icm met Klipsch RF-7's waanzinnig mooi horen spelen..

Bij mij thuis waren de RF-7's geen succes.. misschien was het wel een hele goede DAC.  :-D

Zou de weergave gemanipuleerd worden in die Octave dac?

van binnen :


jazzman

#7
De DAC in mijn Lyngdorf DPA-1 vind ik ook beter dan de DAC in mijn Marantz SA8400 vM wat betreft het CD gedeelte.


Actionhost

#9
Citaat van: bas focal marantz op mei 21, 2013, 19:20:06
violent1

SA

sorry...

:-)

(nu we toch elkaar gaan verbeteren: let een beetje op het gebruik van de D en de T  :wink:)
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

SB_Marantz

Hebben we het nu over de chip an sich of de dac als geheel met al dan niet manipulerende mogelijkheden?  clown1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jazzman

Het laatste..... chip op zich zegt niet zo veel.... Een DAC is zoveel meer dan alleen maar een chip...

SB_Marantz

Citaat van: jazzman op mei 21, 2013, 19:24:29
Het laatste..... chip op zich zegt niet zo veel.... Een DAC is zoveel meer dan alleen maar een chip...


Leg maar uit wat het is en doet dan........
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Actionhost

#13
Citaat van: jazzman op mei 21, 2013, 19:24:29
Het laatste..... chip op zich zegt niet zo veel.... Een DAC is zoveel meer dan alleen maar een chip...

Klopt, het voedingsgedeelte bijvoorbeeld, de analoge delen van je DAC etc.

Maar goed dat heb ik me ook maar laten vertellen  :-). Daar weet SB_Marantz vast wat over te zeggen (ongetwijfeld dat het onzin is....)
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

bas focal marantz

Citaat van: Actionhost op mei 21, 2013, 19:21:48
SA

sorry...

:-)

(nu we toch elkaar gaan verbeteren: let een beetje op het gebruik van de D en de T  :wink:)
PM en SA is een wereld van verschil .
Als je ze laat vallen doen ze wel weer allebei hetzelfde .

Een d en t is bijna hetzelfde , de schrijfer kan mischien niet beter maar de lezer begrijpt wat er bedoelt wordt .

ik wist wat je bedoelde maar het stond er zo leuk PM15 met dac  :wink: