Platenspeler

Gestart door Actionhost, mei 09, 2013, 23:32:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Actionhost

Ik lees op dit forum relatief weinig over platenspelers en alle bijbehorende onderwerpen. Ik heb voorzichtige plannen voor de aanschaf van een platenspeler. Het lijkt me een leuke nieuwe toevoeging aan mijn hifi hobby. Een hele nieuwe wereld op zich (nou ja nieuw, als kind had ik een spelertje  :-)).

Wie op dit forum heeft een platenspeler en welke (die hij of zij ook actief gebruikt)?

Hoe ervaren jullie het geluid van vinyl tov een CD? Ik lees daar veel positieven verhalen over.

Nog tips voor aanschaf? Zowel de speler als element? Wat betreft budget wil ik het zeker niet te gek maken.

Dit vind ik bijvoorbeeld fraaie spelers in de betaalbare klasse: http://www.stassen.nl/producten/platenspelers/3

Beetje veel vragen heb ik  :oops:

PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

Actionhost

Niet zo heel veel  :-)

Ik zag op het zusterforum wel een actief vinyl topic. Maar even vreemdgaan dan.....
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

renes59

Ik zou gaan voor een 2ehands Thorens 160 en daar een nieuwe snaar en goed element bij kopen. Zo'n Pro-ject draaitafel lijkt mooi maar is wel een beetje Mickey Mouse, vooral de goedkopere.
Goed element?, Denon, Ortofon, Benz. Vooral Ortofon heeft veel keus in alle prijsklassen.
Hebzelf een 32 jaar oude Thorens 160 mkII met Denon DL301 element. Heeft 1x een onderhoudsbeurt gehad en draait nog als een tierelier en klinkt gewoon goed. Die dingen gaan niet af en zitten stevig in elkaar.
Wat klinkt beter?, soms LP en meestal CD. Bij een LP heb je natuurlijk wel kampvuurgeluid erbij, een CD is gemakkelijker. Als ik moet kiezen gaat de draaitafel weg.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Exxar

Ik heb een paar jaar een Toshiba SR-F530 draaitafel gebruikt. Dat ding was ook ruim 30 jaar oud, direct drive, mèt repeatknop, en in perfecte staat.
Deze heb ik onlangs vervangen door een Marantz TT15S1. Prachtig toestel, gemaakt door Clearaudio, voor een niet te kloppen prijs.

Hoeveel wil je spenderen aan een nieuwe draaitafel? Het loont zeker ook de moeite om tweedehandstoestellen te bekijken/beluisteren.

En waarom vinyl? Tja, het klinkt gewoon anders, misschien wel vloeiender. Soms beter, soms slechter. Maar het hele "ik ga een plaatje opleggen" draagt bij tot de muziekbeleving: Plaatje uitkiezen, plaatje op de platenwasmachine leggen en wassen, plaatje op de draaitafel leggen en dan genieten.

Actionhost

Citaat van: Exxar op mei 10, 2013, 10:22:29

En waarom vinyl? Tja, het klinkt gewoon anders, misschien wel vloeiender. Soms beter, soms slechter. Maar het hele "ik ga een plaatje opleggen" draagt bij tot de muziekbeleving: Plaatje uitkiezen, plaatje op de platenwasmachine leggen en wassen, plaatje op de draaitafel leggen en dan genieten.

Precies, dat trekt mij dus ook wel aan. Tsja en hoeveel wil ik uitgeven, zeker niet meer dan 1000 euro (liefst stuk minder) en eigenlijk wil het oog ook wel wat. Maar ja met draaitafels wordt het heel snel heel duur.
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

thanatos

Ik speel hier nu weer met een Micro Seiki DD40 met Goldring Elite II

Foto is even gejat :



Mijn advies is juist om bij de diverse Thorensen weg te blijven. Die hebben allemaal werk nodig. En daarbij vind ik het gammele oude tafels. Heb de 125 met SME3009, 145, 160 gehad.

Wat dan wel ? Nieuw moet je ook goed in de knip voor een beetje tafel met goede arm.

Beetje vloeken in de kerk misschien.. Maar een Technics SL-1200mkII of variant hier op zou een hele mooie zijn om mee te beginnen. Dit is een hele goede en degelijke draaitafel. Pas wel op met zoeken. De meeste zijn gebruikt voor DJ doeleinden en daarmee meestal met werk/defecten. Met goed zoeken zijn er wel goede te vinden.

Wat Element betreft is de Audio Technica AT 440MLa wellicht wat. http://www.audio.de/testbericht/tonabnehmer-audio-technica-at-440-mla-328944.html

Verder een Ortofon 2M Red/Blue een betaalbaar goed MM element.

Platen draaien is een leuke bijkomstigheid in de hifi hobby. Vergt wel veel geduld. Arm/element afstellen. Je platen poetsen/schoonhouden. Er zijn veel albums die tegenwoordig weer op vinyl uitgebracht worden! niet alle kwaliteit is even goed. Maar toch.

Als je mix element / draaitafel / persing goed is. Kan een album op plaat zeer fraai klinken.

thanatos

Deze DT zou ik nog wel eens aan de tand willen voelen.. blijft er nog €400,- over voor een leuke elementje..

http://link.marktplaats.nl/670560423

Cornelis1921

Citaat van: thanatos op mei 10, 2013, 10:37:32
Deze DT zou ik nog wel eens aan de tand willen voelen.. blijft er nog €400,- over voor een leuke elementje..

http://link.marktplaats.nl/670560423
Dat is nog van een forumlid ook, dus extra betrouwbaar, hier kan men er blind op varen dat het goed zit. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Exxar

Citaat van: thanatos op mei 10, 2013, 10:37:32
Deze DT zou ik nog wel eens aan de tand willen voelen.. blijft er nog €400,- over voor een leuke elementje..

http://link.marktplaats.nl/670560423

Dat is inderdaad al een heel leuk toestel. Nieuw rond de 1000euro dacht ik. Even een druppeltje verse olie in het lager en een nieuwe cartridge, en je kunt genieten. De rest van het budget dan uitgeven aan een platenwasmachine, een stofkap voor de platenspeler en wat platen  :-)

JohnWx

Citaat van: thanatos op mei 10, 2013, 10:35:28
Ik speel hier nu weer met een Micro Seiki DD40 met Goldring Elite II

Foto is even gejat :



Mijn advies is juist om bij de diverse Thorensen weg te blijven. Die hebben allemaal werk nodig. En daarbij vind ik het gammele oude tafels. Heb de 125 met SME3009, 145, 160 gehad.



wat is er gammel aan ?

het is logisch dat een draaitafel van die jaren onderhoud nodig heeft lijkt mij niet meer dan logisch

dus het argument weg blijven bij Thorens erg kort door de bocht terwijl heel veel mensen er zeer lyrisch over zijn


op MP even zoeken op Thorens en dan kijken in Utrecht bij Ronald van Eijck
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: thanatos op mei 10, 2013, 10:35:28
Ik speel hier nu weer met een Micro Seiki DD40 met Goldring Elite II






Die DD-40 kan je bijna recht op zetten speelt hij nog door met die arm


mooi  notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

#11
Citaat van: thanatos op mei 10, 2013, 10:35:28
Mijn advies is juist om bij de diverse Thorensen weg te blijven. Die hebben allemaal werk nodig. En daarbij vind ik het gammele oude tafels.
In 32 jaar tijd 1x een onderhoudsbeurt en nog altijd goed dat is inderdaad een gammele oude tafel. Thorens en gammel laat me niet lachen, geschwets in de ruimte.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op mei 10, 2013, 11:31:29
In 32 jaar tijd 1x een onderhoudsbeurt en nog altijd goed dat is inderdaad een gammele oude tafel. Thorens en gammel laat me niet lachen, geschwets in de ruimte.

als je hard schut gaat de arm heen en weer maar dat is de losse koppeling tussen de arm en de tafel


maar ja wanneer ga je schudden met een draaitafel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

Geloof niet dat schudden/trillen en draaitafels samen gaan.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Actionhost

Kijk, dat zijn al een paar erg bruikbare tips!

Ben trouwens al zeer fraaie speler tegengekomen. Soms net kunst zo mooi (of ze net zo klinken weet ik niet natuurlijk)
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213