Slechte akoestiek op zolderkamer

Gestart door Peter Kudelstaart, maart 14, 2013, 16:37:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter Kudelstaart

Geachte forumleden,

Ik heb een leuk setje op zolder staan. De basis is een PM7003 die geplaatst is op een bureau van 2 meter breed. Dat is meteen ook de enige plaats waar ik mijn luidsprekers kan opstellen. Op dit moment heb ik op de PM7003 twee Wharfedale Evo2-10's aangesloten. Als ik aan mijn bureau muziek luister, dus dicht bij de luidsprekers, dan klinkt het prima. Maar als ik anderhalve meter verderop in mijn luie stoel zit mis ik wat body. Ik geef de akoestiek van de zolderkamer de schuld hiervan. Op de zolder wordt de was gedaan en verder staat deze vol met kinderspeelgoed enz..

Hoe zou ik mijn setje wat meer body kunnen geven? Zou een subwoofer helpen of moet ik het zoeken in akoestische hulpmiddelen. Of moet ik het zoeken in zwaarder klinkende luidsprekers? Alle suggesties zijn welkom.

Met vriendelijke groet,

Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Marvin

Akoestiek aanpassen is natuurlijk altijd goed, maar een subwoofer moet dat extra beetje 'body' ook wel gaan leveren.


--Verstuurd zonder netwerk--

SmauG

Mooie luidspreker  pompom
Staat hij op een goede stand, of staan ze op het bureau. De kans dat ze wat wankel staan en dat daarom het laag niet erg overtuigend over komt op wat harder volume is aanwezig.
Marantz+Wharfedale is geen kille combinatie maar zou een fijne volle klank moeten hebben.

Peter Kudelstaart

De Evo is zeker mooi! Ze staan niet op stands, maar op de uiteinden van het bureau. Ze staan wel op van die dempende blokjes, gekocht in de hifizaak. De Bas dreunt zo niet op het bureau door.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Peter Kudelstaart

O, nog een vraag aan Marvin. Welke subwoofer zou mooi bij mijn pm7003 passen?
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

SmauG

#5
Ik heb het eens met monitoren op een bureau meegemaakt dat ze wat onstabiel stonden en om die reden echt niet lekker klonken.
Als ze bij jou op van die "auralex pads" staan dan zou dat in orde moeten zijn. Toch eens wat proberen met je monitoren te schuiven.

Zonder marvin voor de voeten te willen lopen.
Kijk eens voor een leuke 2e hands REL . hoeft de wereld niet te kosten en doen het met muziek erg leuk als aanvulling op een stereosetje.
BK heeft ook top subwoofers voor een goede prijs, maar die zul je haast wel nieuw moeten kopen. ikzelf heb een XLS200mkII en dat is een erg goede muzikale sub. welke ik al en tijdje niet heb aangesloten  frusty

Peter Kudelstaart

Nou, ik ben meteen op Marktplaats gedoken om een leuke subwoofer te scoren. Ik wilde eerst eens kijken of een subwoofer mijn akoestiekprobleem kon verhelpen, dus ik wilde er niet al te veel geld aan kwijt zijn. De geadviseerde REL subwoofers vond ik nogal prijzig. Met wat zoeken en lang leve Google ben ik uitgekomen op een Mirage FRx-S8. Mirage blijkt een Canadees merk te zijn. Expert reviews heb ik niet kunnen vinden, maar de gebruikersreviews waren zeer enthousiast. Volgens hen was dit een zeer muzikale subwoofer. Voor 60 euro heb ik deze subwoofer gekocht. Ik heb hem meteen aangesloten en wat blijkt: ik heb nu een veel voller geluid. Ik moet hem nog optimaal inregelen, maar vooralsnog ben ik zeer tevreden. Hij staat nu nog met een freebie dropveter rca aangesloten, dus ik ga nog op zoek naar een goede kabel voor weinig.

Ik wil de mensen die geantwoord hebben bedanken voor hun inbreng. Als iemand nog meer info heeft over mijn Mirage subwoofer, dan hoor ik dat graag.

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *