Welke luidsprekers bij PM5003

Gestart door glenfiddich1983, maart 10, 2013, 16:08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glenfiddich1983

Beste medeforummers,

Ik kom er niet helemaal uit met de keuze voor de luidsprekers voor mijn PM5003 versterker.

Aanvankelijk had ik er een setje Dali Concept 2's aan hangen, maar daar was ik niet tevreden over. Het geluid was erg gedetailleerd (wat ik erg kan waarderen) maar de bas was me te "klinisch". Het geluid was me niet warm/vol genoeg en de bas had de neiging om wat te "boemerig" te worden. Spelen met de plaatsing van de luidsprekers hielp niet.

Vervolgens heb ik een keer voor een tientje bij de kringloopwinkel een setje Philips 22AH492 luidsprekers meegenomen. Gewoon een gokje. Maar het geluid was (voor mij) veel beter: veel voller en warmer. Alleen mis ik nu het "gedetailleerde" van de Dali's.

Wat-o-wat is nu een goede luidspreker die het beste van beiden bezit? Dus een vol, warm geluid, zonder een te overheersende bas, maar wel vol detail?

Heeft iemand suggesties voor luidsprekers die ik zeker eens zou moeten beluisteren?

De luidsprekers hoeven niet nieuw te zijn, tweedehands mag ook. Heeft de voorkeur zelfs, omdat je dan voor hetzelfde geld hoger in kan stappen qua klasse.

Het budget is alles tussen de 0 en 300 euro.

Alvast reuze bedankt voor het meedenken!
Werkkamer: Rotel RA-980BX, Philips 22AH492, Dual 714Q

Woonkamer: Marantz SR7005, Dali Concept 2, Marantz CD5003

Maus

#1
Ik ben zelf erg tevreden over m'n Driade speakers. Omdat het een onbekend merk is, ligt de prijs erg laag op marktplaats.

Die Philipsjes heb ik vroeger ook gehad :) Leuk speelgoed.

xander32

Magnat, Wharefedale, Tannoy, Phonar (!), Heco zijn namen die in mij opkomen indien je een wat meer warme sound wil i.c.m. marantz versterking.

Peter Kudelstaart

Probeer eens een setje Engelse luidsprekers. Wharfedale Diamonds 9.1 of 10.1, of de wat duurdere Evo 2 10. Voor minder dan 100 euro kan je op Marktplaats zo een setje Wharfedale 505.2 of 507.2 op de kop tikken. De genoemde luidsprekers heb ik zelf in gebruik (of in gebruik gehad) in combinatie met Marantz pm 6004 en 7003. Op Marktplaats is trouwens keuze genoeg in Engelse boekenkastluidsprekers. Engelse luidsprekers zijn in het algemeen warm van klankkleur, maar met een fijn hoog. Je kan op Marktplaats altijd wel een miskoopje doen, maar in het algemeen ben je ze ook zo weer kwijt. Daarbij helpt het als je luidsprekers koopt die onbeschadigd zijn, dus zonder boorgaten en opzichtige kastschade. Andere merken die je zou kunnen overwegen zijn B&W, Mission of Tannoy. Allemaal tweedehands zeer goed betaalbaar en ook tweedehands gewild.

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

mountainbiker

Mission 707,Mission 762,Audiolab Magnum,Bns Jubilee.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

mountainbiker

Citaat van: Peter Kudelstaart op maart 10, 2013, 16:57:34
Probeer eens een setje Engelse luidsprekers. Wharfedale Diamonds 9.1 of 10.1, of de wat duurdere Evo 2 10. Voor minder dan 100 euro kan je op Marktplaats zo een setje Wharfedale 505.2 of 507.2 op de kop tikken. De genoemde luidsprekers heb ik zelf in gebruik (of in gebruik gehad) in combinatie met Marantz pm 6004 en 7003. Op Marktplaats is trouwens keuze genoeg in Engelse boekenkastluidsprekers. Engelse luidsprekers zijn in het algemeen warm van klankkleur, maar met een fijn hoog. Je kan op Marktplaats altijd wel een miskoopje doen, maar in het algemeen ben je ze ook zo weer kwijt. Daarbij helpt het als je luidsprekers koopt die onbeschadigd zijn, dus zonder boorgaten en opzichtige kastschade. Andere merken die je zou kunnen overwegen zijn B&W, Mission of Tannoy. Allemaal tweedehands zeer goed betaalbaar en ook tweedehands gewild.
Groet Peter
Boorgaten zijn inderdaad super irritant!! Vind het ook een vorm van lompheid. violent1
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Niber

Ik heb niet heel veel ervaring met speakers.
Op mijn voormalige PM5003 ben ik met oude "merkloze" speakers begonnen afkomstig van een mini-torentje (zo één met veel lampjes er in).

Daarna Kef iQ30 speakers gekocht en deze bevielen me erg goed.

Later Kef Q7 er aan gehangen, ook dikke prima, maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat deze snel wat "boemerig" voor je worden.

Misschien heb je nog wat aan dit oude topic van mij.
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,5720.0.html
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2


glenfiddich1983

Werkkamer: Rotel RA-980BX, Philips 22AH492, Dual 714Q

Woonkamer: Marantz SR7005, Dali Concept 2, Marantz CD5003

SB_Marantz

Je kunt het ook omdraaien en je de vraag stellen of de speakers wel krachtig genoeg weergeven......
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: Maus op maart 10, 2013, 16:15:10
Ik ben zelf erg tevreden over m'n Driade speakers. Omdat het een onbekend merk is, ligt de prijs erg laag op marktplaats.

Die Philipsjes heb ik vroeger ook gehad :) Leuk speelgoed.

Cultuur barbaar Driade onbekend  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

De 7 staat me nog goed bij.....
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Chario vind je ook wel relatief voor "wenig" maar niet alle want er zijn veel naams verwisselingen in de range Syntar en gebruiken ze de nieuwprijzen van de Syntar T100 voor de Syntar 100


t=tower
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op maart 11, 2013, 10:49:59
De 7 staat me nog goed bij.....

8 9 en de 81 en de 110 33 de 44 en ga zo maar door uit de mooie audio tijd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Peter Kudelstaart

 

Is de PM5003 voor dit soort luidsprekers wel krachtig genoeg?
[/quote]
Ik ben geen kenner op technisch gebied. De echte kenners moeten me maar corrigeren als ik iets geks zeg. Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ik denk dat Wharfedale Diamond 9.3's prima kunnen tenzij je de volumeknop altijd op 3 uur hebt staan. Wharfedales zijn gemakkelijk aan te sturen. Bovendien is Marantz altijd heel erg voorzichting met haar vermogensopgave. Mijn PM7003 bijvoorbeeld is volgens het boekje 2x70 Watt. Een australisch hifiblad heeft er eens eentje getest en gemeten en daaruit bleek dat het eerder 2x90 Watt was. Google maar eens op andere types en steevast leveren ze meer vermogen dan de fabrieksopgave. Hat aantal Watts zegt lang niet altijd alles, want er zijn zat audiofielen die grote luidsprekers aansturen met kleine buizenversterkertjes van 10 Watt. Het gaat geloof ik meer om de capaciteit van de voeding en dat zit bij Marantz altijd wel goed.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100