Ervaring stereo geluid SR7007

Gestart door schieper, februari 12, 2013, 00:56:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schieper

Afgelopen weekend heb ik thuis uitgebreid kunnen luisteren naar de SR7007. Ik heb hem aangesloten op mijn bestaande set (zie onder aan het bericht). Mijn referenties is dan ook de PM 7001 KI. We zijn het hele muziek spectrum door gegaan van zwaar metaal tot jazz.

Een magnifiek apparaat. Het is een serieuze kast die er stoer uit ziet. Weegt 13 kg en keurig afgewerkt. De voorklep  van massief aluminium en niks plastiek.

De set wordt compleet geleverd. Inclusief een microfoon om de hifi in te stellen en diverse antenne kabels.

Er gaat een enorm arsenaal aan aansluit mogelijkheden schuil in de kast. Naast heel veel speakers kan er ook veel randapparatuur op. Van HDMI tot phone.

Het stereo geluid met CD is prima. Een solide en mooi gebalanceerd geluid dat mij aangenaam in het gehoor ligt. We hebben urenlang met plezier cd-tjes gedraaid. Solo instrumenten worden mooi op de voorgrond gepresenteerd.

In vergelijking tot mijn PM vond ik de bas meer als voldoende, goed gebalanceerd maar wat minder strak. Ook was het geluid hoorbaar minder gedetailleerd. Maar als je niet op zoek bent naar aanslagen van snaarinstrumenten of piano, of subtiele echo's van drums, dan mis je met de SR7007 niets.

Vooral bij wat vollere muziek (Guns n Roses of goed gevulde achtergrond bandjes bij Herbie Hancock) zijn afzonderlijke instrumenten moeilijk van elkaar te scheiden. Maar op geen moment storend.

De phone uitgang was vooral functioneel. De muziek was bijzonder vlak en eigenlijk een grote tegenvaller na het CD genot. Dus naar 10 minuten proberen snel weer over geschakeld op CD.

Al met al vond ik het een bijzonder mooie versterker die een aangenaam geluid presenteerde. Ik kan me voorstellen dat je er jaren plezier aan hebt. Ben je gewoon op zoek naar een goede versterker om lekker muziek te luisten (en surround sound functionaliteit zoekt) is de SR7007 in mij ogen een buitengewoon luxe en mooie versterker waar je jezelf lekker mee kunt verwennen. Gewoon goed.

Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

dmeerpa

Citaat van: schieper op februari 12, 2013, 00:56:36
Vooral bij wat vollere muziek (Guns n Roses of goed gevulde achtergrond bandjes bij Herbie Hancock) zijn afzonderlijke instrumenten moeilijk van elkaar te scheiden. Maar op geen moment storend.

Welke geluidsmodus stond de SR7007 ? Stereo of Direct of Pure Direct ?
Ikzelf merk dat bij Direct of Pure Direct inderdaad moeilijker van elkaar te scheiden zijn, maar bij stereo na audyssey calibratie is dit er volledig uit. Hierdoor stijgt ook de details in het geluid.
Ik vermoed dat dit ook de reden is van de iets mindere strakke bas. Echter voorlopig heb ik op mijn set een probleem dat het laag te weinig aanwezig is bij stereo, maar dat is of een calibratie probleem of een bug in de software van de SR7008.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

schieper

Ik weet het niet meer. Ik denk direct. We wilden het "puurste" versterkergeluid. Hoe dan ook, aangezien we voor de rest niet geschoven hebben met speakers etc. blijft het vergelijk denk ik overeind.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

ValentinoA

dmeerpa: je bent dus on the whole tevreden wat stereo betreft?
schieper: heb je die versterker uiteindelijk gehouden voor de surround van je films of was het gewoon een test en heb je verder de PM7001KI voor je geluid/muziek?
Stereo: Marantz PM 7003 / Marantz CD 5003 / Rega DAC / Logitech Squeezebox Touch / Technics SL-D202
Surround: Panasonic TX-L47FT60 / Marantz SR 7007 / Marantz DV 4003 / Panasonic BD-80 / Sony PS3 / Nintendo Wii

schieper

Een vriend van mij had de 7007 gekocht. We zijn hem samen wezen halen en hebben hem uitgepakt en bij mij thuis getest. Hij heeft hem daarna mee naar huis genomen. Ik vond het stereo geluid van de 7007 goed en aangenaam. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan surround en vond dat de detailering minder was. Tenslotte was de phone trap, onvoldoende.

Ik kan me voorstellen dat er legio mensen zijn die niets missen als ze in een nummer het aanzetten van een vioolstok niet horen. Ik denk ook dat voor veel mensen het niet uit maakt of een gitarist met plektrum of niet speelt. Voor mij persoonlijk, maken deze accenten de muziek levend maar als je daar niet op zit te wachten dan mis je niets met de 7007. Just my 0,02
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

QuattroNL

Citaat van: schieper op september 10, 2013, 12:12:00
Een vriend van mij had de 7007 gekocht. We zijn hem samen wezen halen en hebben hem uitgepakt en bij mij thuis getest. Hij heeft hem daarna mee naar huis genomen. Ik vond het stereo geluid van de 7007 goed en aangenaam. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan surround en vond dat de detailering minder was. Tenslotte was de phone trap, onvoldoende.

Ik kan me voorstellen dat er legio mensen zijn die niets missen als ze in een nummer het aanzetten van een vioolstok niet horen. Ik denk ook dat voor veel mensen het niet uit maakt of een gitarist met plektrum of niet speelt. Voor mij persoonlijk, maken deze accenten de muziek levend maar als je daar niet op zit te wachten dan mis je niets met de 7007. Just my 0,02
Dus je vond je PM7001 KI mooier?
Wel fijn om te horen want ik twijfel nog wel eens om mijn huidige SR+PM in te ruilen voor 1 nieuwe SR (7008), al raden sommigen mij dit dus af, om bovenstaande reden.
Ik vind details wel belangrijk. Heb wel eens een tijdje stereo geluisterd op mijn SR maar dat was toch vlakker en minder dynamisch.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

schieper

idd. Ik vond de pm7001ki een duidelijk mooier stereo geluid geven. Zonder dat de Sr7007 slecht was. Ik vond de 7001 gedetailleerder en realistischer.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

ValentinoA

gewoon uit nieuwsgierigheid, heb je ooit eens een vergelijking gezet tussen de 7001 en 7001ki?
Ikzelf heb de 7003 en m'n pa de 8003, ik vind het verschil best de moeite. Weet niet of je de gewone 7001 zou vergelijken met de SR7007 of dat de een nog net dat beter is dan de andere?
Stereo: Marantz PM 7003 / Marantz CD 5003 / Rega DAC / Logitech Squeezebox Touch / Technics SL-D202
Surround: Panasonic TX-L47FT60 / Marantz SR 7007 / Marantz DV 4003 / Panasonic BD-80 / Sony PS3 / Nintendo Wii

TurboMarco

Citaat van: ValentinoA op september 14, 2013, 21:35:36
gewoon uit nieuwsgierigheid, heb je ooit eens een vergelijking gezet tussen de 7001 en 7001ki?
Ikzelf heb de 7003 en m'n pa de 8003, ik vind het verschil best de moeite. Weet niet of je de gewone 7001 zou vergelijken met de SR7007 of dat de een nog net dat beter is dan de andere?
gewoon uit nieuwsgierigheid   :wink: ,heb je vergeleken dmv van een a-b test ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op september 15, 2013, 02:31:12
gewoon uit nieuwsgierigheid   :wink: ,heb je vergeleken dmv van een a-b test ?

:-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Citaat van: dmeerpa op september 09, 2013, 12:27:19
Welke geluidsmodus stond de SR7007 ? Stereo of Direct of Pure Direct ?
Ikzelf merk dat bij Direct of Pure Direct inderdaad moeilijker van elkaar te scheiden zijn, maar bij stereo na audyssey calibratie is dit er volledig uit. Hierdoor stijgt ook de details in het geluid.
Ik vermoed dat dit ook de reden is van de iets mindere strakke bas. Echter voorlopig heb ik op mijn set een probleem dat het laag te weinig aanwezig is bij stereo, maar dat is of een calibratie probleem of een bug in de software van de SR7008.

Dat licht niet aan jou maar aan de dsp mode sterio plus audysey. Ik draai perfect films met audysey 32xt. Maar zet je de stereo dsp aan dan is de curve alles behalve vlak (terwijl bij de films dat wel zo is). Ik heb het gemeten en er blijft een behoorlijk grote suckout zitten in stereo dsp plus adsy.
Geen paniek. Adsy uitzetten en zelf met de eq aan de slag en je behaalt mooie rsultaten.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op september 15, 2013, 13:07:44
Dat licht niet aan jou maar aan de dsp mode sterio plus audysey. Ik draai perfect films met audysey 32xt. Maar zet je de stereo dsp aan dan is de curve alles behalve vlak (terwijl bij de films dat wel zo is). Ik heb het gemeten en er blijft een behoorlijk grote suckout zitten in stereo dsp plus adsy.
Geen paniek. Adsy uitzetten en zelf met de eq aan de slag en je behaalt mooie rsultaten.

het buitenhuis signature ontbreekt  :-)



ps: mooi verwoord
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ValentinoA

Citaat van: Marco op september 15, 2013, 02:31:12
gewoon uit nieuwsgierigheid   :wink: ,heb je vergeleken dmv van een a-b test ?

ja :-)

weet uiteraard niet wat mensen wel of geen moeite vinden.
maar bv.
Jack Johnson - banana pancakes -> regen in het begin aanweziger bij 8003 dan 7003
Stacey Kent - corcovado -> stem van stacey is duidelijk aanweziger bij de 8003
Miles Davis - Kind of Blue -> instrumenten meer "in" de kamer


Niet dat ik daarom een upgrade zou doen van de 7003 naar de 8003, dan spaar ik liever verder om de  PM15 of zelfs PM11 te halen, als alternatief lijkt me de Rega ellicit-R ook wat
Stereo: Marantz PM 7003 / Marantz CD 5003 / Rega DAC / Logitech Squeezebox Touch / Technics SL-D202
Surround: Panasonic TX-L47FT60 / Marantz SR 7007 / Marantz DV 4003 / Panasonic BD-80 / Sony PS3 / Nintendo Wii

JohnWx

Citaat van: ValentinoA op september 17, 2013, 23:35:12
ja :-)

weet uiteraard niet wat mensen wel of geen moeite vinden.
maar bv.
Jack Johnson - banana pancakes -> regen in het begin aanweziger bij 8003 dan 7003
Stacey Kent - corcovado -> stem van stacey is duidelijk aanweziger bij de 8003
Miles Davis - Kind of Blue -> instrumenten meer "in" de kamer


Niet dat ik daarom een upgrade zou doen van de 7003 naar de 8003, dan spaar ik liever verder om de  PM15 of zelfs PM11 te halen, als alternatief lijkt me de Rega ellicit-R ook wat

ook de uitgangs levels gelijk getrokken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ValentinoA

busted..... ;-)

neen niet gedaan, maar dat gaat het zeker niet gelijkstellen oid, het zijn lichte verschillen maar ze zijn er. Ik geef nu ook maar wat voorbeelden, algemeen is het stereobeeld aangenamer/gecontroleerder. Of het daarom de moeite is/was 475 > 799 euro uit te geven is uiteraard een andere discussie. Dat vond ik namelijk niet, maar het verschil is wel hoorbaar. wou enkel dat zeggen.. :p

Stereo: Marantz PM 7003 / Marantz CD 5003 / Rega DAC / Logitech Squeezebox Touch / Technics SL-D202
Surround: Panasonic TX-L47FT60 / Marantz SR 7007 / Marantz DV 4003 / Panasonic BD-80 / Sony PS3 / Nintendo Wii