Inrichting Woonkamer

Gestart door Bokkiwokkie, januari 22, 2013, 11:07:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bokkiwokkie

Wie heeft er ervaring met het inrichting van je woonkamer om je geluid te optimaliseren?

Mijn woonkamer is redelijk groot. 15 bij 5,5. Op de muren zit spachtel(niet ideaal) en de vloer is van plavuizen(ook niet ideaal).
Nu wil ik niet dat mijn kamer helemaal volhangt met opvallende dingen voor verbetering van het geluid. Ik ben eigenlijk op zoek naar manieren waarmee ik "onzichtbaar" mijn woonkamer kan verbeteren.

Ik hoor het graag van jullie

SMarcel

Afhankelijk van inrichting en smaak kun je een hele hoop doen.

Wij hebben gladde muren en een harde laminaat vloer.

Wij hebben een hoogpolig modern vloerkleed in de kamer liggen (midden voor de speakers), wat kussens als invulling van lege plekken en wat zeker van belang is, is het meubilair.
Er staat bij ons geen lederen bankstel in de kamer maar een zeer ruime stoffen driezitter en twee stoffen fauteuil's.

Dit alles zorgt toch een heel eind voor absorptie van vervelende resonanties.

Dus geen bastraps!

Met het vloerkleed haal ik toch het meeste/beste resultaat.

Groeten,

Marcel

WilliamB

Kijk even naar de "SET van LO", hij heeft in zijn woonkamer een speciaal akoestische plafond laten monteren.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

Willem Wever woont in Leiden! ;-) :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maurice

Een room correction apparaat, bijv Audysey (of hoe schrijf je dat ook al weer?) in een goede receiver, oftewel als los apparaat. Ron aka Perfect Audio kan daar wel meer over zeggen. Even zoeken op dit forum kan ook.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Perfect_audio

Citaat van: Maurice op januari 22, 2013, 21:03:24
Een room correction apparaat, bijv Audysey (of hoe schrijf je dat ook al weer?) in een goede receiver, oftewel als los apparaat. Ron aka Perfect Audio kan daar wel meer over zeggen. Even zoeken op dit forum kan ook.

Ja, een goed apparaat (Audyssey, Anti-Mode, of in het duurdere segment Trinnov) maakt het geluid een stuk aangenamer. Maar, als je huiskamer de akoestiek van een badkamer heeft, zijn fysieke maatregelen toch wel gewenst. Kijk maar eens bij Rivasono.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

joep

Luidsprekers tegen de korte muur zetten. Zeer belangrijk! En een kleedje op de grond of een grote hond kopen.

JohnWx

Citaat van: joep op maart 08, 2013, 10:19:24
En een kleedje op de grond of een grote hond kopen.

Heb ik vloerbedekking en een hond maar die hond is een variabele faktor
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

Citaat van: John Wx op maart 08, 2013, 11:28:56
maar die hond is een variabele faktor
Daar is wel wat aan te doen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

SmauG

Citaat van: joep op maart 08, 2013, 10:19:24
Luidsprekers tegen de korte muur zetten. Zeer belangrijk! En een kleedje op de grond of een grote hond kopen.

Dit is in moderne woningen vaak niet mogelijk.  nopompom

Wanneer het huis een L vorm met open keuken heeft is het wel verstandig om de luidsprekers symetrisch op te stellen tussen Pui en veelal trap/voorraadkast.
Bij gebruik van gordijnen zit hier weer wat verschil in maar dit is weer tegen te gaan met een plant, kussen of basstrap.

TurboMarco

Het mooiste is natuurlijk als je woonkamer zo inricht en behandeld dat reflecties vermeden worden icm ruimtecorrectie zoals bijvoorbeeld Audyssy.
Het is wel wat werk maar het loont wel  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Audiotic

Al eens aan isolatie-behang gedacht? Hebben wie hier aan de muur tegenover de speakers. Galm is compleet weg. En is ook nog warmte-isolerend.
http://www.behangwebshop.nl/isolatiebehang-klima-tec-pro-kv-600
Wij hebben een versie goedkoper, gewoon bij de Gamma. Wel een klote-karwei om aan te brengen, even waarschuwen. Maar, het werkt.

(Heb een L-vormige kamer/open keuken)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Citaat van: SmauG op maart 08, 2013, 11:44:25
Dit is in moderne woningen vaak niet mogelijk.  nopompom

Wanneer het huis een L vorm met open keuken heeft is het wel verstandig om de luidsprekers symetrisch op te stellen tussen Pui en veelal trap/voorraadkast.
Bij gebruik van gordijnen zit hier weer wat verschil in maar dit is weer tegen te gaan met een plant, kussen of basstrap.
Zo staan ze hier ook, inderdaad.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

SmauG

#13
Citaat van: Audiotic op maart 08, 2013, 14:01:58
Al eens aan isolatie-behang gedacht? Hebben wie hier aan de muur tegenover de speakers. Galm is compleet weg. En is ook nog warmte-isolerend.
http://www.behangwebshop.nl/isolatiebehang-klima-tec-pro-kv-600
Wij hebben een versie goedkoper, gewoon bij de Gamma. Wel een klote-karwei om aan te brengen, even waarschuwen. Maar, het werkt.

(Heb een L-vormige kamer/open keuken)

Dit is interessant spul!!!
Hoe pas jij het toe? Wordt het een soort tussenlaag van muur-spul-behang???
Edit: Heb al een productblad van de fabrikant. Interessant spulletje.

Audiotic

Hoi, nee gewoon in plaats van behang. We hebben de muur kaal gemakt en dit "gewoon" als behang er weer opgedaan. Het is alleen zwaar werk. Vooral de enorm dikke lijmlaag. Maar goed, als het er op zit is het prima spul. Wij hebben het daarna geverfd. Ziet er mooi uit, en werk inderdaad als prima isolatie en demping, echt!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek