PM68 Reparatie

Gestart door HAL9000, januari 22, 2011, 17:34:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik had ene advertentie op markplaats gevonden van een marantz Pm68. Dit zijn de mooist klinkende versterker van die PM lijn. Samen met de iets zwaardere PM78.  Er word gezegd dat  PM7000 identiek is, maar dat is alleen de endversterkers.  De voorversterker van de  Pm68 & 78 zijn veel mooier.

Dit exemplaar was defect, 1e eigenaar  met boekje en afstand bediening.
Meneer had hem naar ene monteur gebracht, 45 euro onderzoekkosten betaald. En er werd gesteld dat de PM68 niet reparabel meer was......  :-o 

Heb elko's vervangen,  veel printbindingen, de kleinere signaal transistoren en HF midden maten.
aan.... en klik  :-D
KLinkt inderdaad vele malen beter dan een PM80  MKII  of ES..

Binnenkant oud:

Eindversterkers oud.

voeding voor  voorversterker:


Print bij de eindversterker is ene beetje verkleurd.


Ik heb een koelmodificatie aangebracht:

Phono stage en selector nagekeken en gereviseerd.

voorversterker unit verwijderd en gereviseerd.


spanning regulator gereviseerd en print bindingen daar verbeterd

Eindversterker helemaal nagekeken en gerestaureerd.

Prut ELNA vervangen, ook die rode en die silmics waren niet veel maar allemaal onder de aangegeven waarde!








Succesvol projekt klinkt verbazend goed.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

lo

 notworthy

Mooi gedaan weer man....... blijft maar doorgaan bij jou pompom

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

CiteerIk had ene advertentie op markplaats gevonden van een marantz Pm68. Dit zijn de mooist klinkende versterker van die PM lijn. Samen met de iets zwaardere PM78.  Er word gezegd dat  PM7000 identiek is, maar dat is alleen de endversterkers.  De voorversterker van de  Pm68 & 78 zijn veel mooier.


Volgens mij heb ik destijds m`n PM 78 veel te goedkoop de deur uit gedaan  nopompom.


Sander.

MauriceV

#3
je hebt er wel weer een juweeltje van gemaakt zeg pompom, wat vraag je nu voor die versterker.zie dat je hem op marktplaats aanbied.
Heb je deze kunsten ook aan de verkopende partij laten zien. Die na inlevering van  45 euro onderzoekskosten  te horen kreeg dat het niet gemaakt kon worden  nopompom

ll0ll

Ik vind het alleen jammer dat ie er (in vergelijk met bv de pm80 serie) minder mooi uit ziet...
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

JohnWx

Citaat van: ll0ll op januari 23, 2011, 10:05:02
Ik vind het alleen jammer dat ie er (in vergelijk met bv de pm80 serie) minder mooi uit ziet...

Daarom vind ik die lijn ook helemaal niks behalve een SE of een Ki cd speler
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RP

Tsjonge wat heb je daar een plaatje van gemaakt!
Op de 5de foto van boven zie je van die (weet niet hoe ze heten) ronde dingen zitten die doorgesoldeerd zijn.
Ik gok dat het elko's zijn maar kan er ver naast zitten.
Heb jij dat gedaan en wat is het doel daar van?
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Marantz 81


HAL9000

Zijn soort van mini accu's  deze laden  met een tijd op en ontladen ook weer wanneer dat nodig is.
Doel is  om  putten zo gezegd in de energie (spanning & stroom) op te vullen.
bij een versterker is dat natuurlijk een van de belangrijkste dingen, want bij muziek gaat de standaard sinus op in een
muziek (bewegend) sinus.  Deze moet wel  goed zijn ander krijg je mutaties.  lelijke klank, geen bas en distoratie.   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Rekal

Leuk project!
Ik heb hier een perfect werkende Pm68 staan.

Ik zou graag proberen deze gelijkaardig te restaureren.
Eerst en vooral ken ik zogoed als niets van versterkers en electronica.
Bij mij houd het ver op bij serie en parallel schakelingetjes met ledjes en voorschakelweerstanden.
Multimeter is een Fluke 177 en solderen kan ik ook nog wel.
Maar enkele zaken zijn me niet duidelijk.

1. Je hebt het over een koelmodificatie, is dat gewoon koelpasta op die dingen smeren aan de bovenkant?
2. je hebt het over reviseren en restaureren, is dat gewoon schoon maken en doormeten of wat bedoel je?
3. Prut ELNA vervangen, ook die rode en die silmics waren niet veel maar allemaal onder de aangegeven waarde!, kan ik die zelf na meten? moet ik ze dan eerst desolderen?
zijn dit condensators? Elna is een merk dacht ik?, die kan ik toch niet nameten met die multimeter die ik heb?
eventueel gewoon alles vervangen zonder nameten?  hoeveel stuks zijn dat?

Alle info is welkom.    het gaat hier om hulp op afstand en ik kan ook foto's maken.
Maar alleen gaat het me niet lukken.
Hopende op hulp wacht ik even op reactie.



lo

Waarom wil je het zelf doen?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

mountainbiker

Hoi Rekal,

Ik heb ook diverse versterkers gerenoveerd waaronder 2 marantz versterkers (pm40 en 35se) en afgelopen week een Denon pma 300v.Hier enkele ervaringen van mijn kant.

Ik heb gewoon alle elco's van de main amp en voeding ( de phono amp heb ik niet gedaan omdat ik deze niet gebruik.Ik heb namelijk een hekel aan platenspelers) eruit gesoldeerd en vervangen door nieuwe zonder de oude na te meten.

stap 1 was bij mij alle oude elco's eruit solderen. Vervolgens schoonmaken van de gaatjes en repareren van kapotte printeilandjes en banen met zilverlijm die elektrisch geleid.
Vervolgens de elco's van de voeding erin gesoldeerd met hogere waardes. Dus 50v 10.000 uf in plaats van 45 volt 8200uf ( de pm 40).
Vervolgens alle nieuwe elco's in de main amp gesoldeerd. Hogere voltages genomen voor de elco's maar dezelfde capaciteit als de originele in de main amp.
Ik heb alleen elco's gebruikt van de merken Yageo,Panasonic en Visay ( deze laatste voor de Denon versterker). Volgens mij informatie zijn dit de beste. Ga vooral niet besparen op elco's door goedkopere chinese onbekende merken te kopen.Dit is dubbeltjes werk en je loopt het risico dat de hele versterker kaduuk gaat.
Voor deze drie versterkers was ik in totaal ongeveer iets kwijt van 60 euro aan Elco's.Het resultaat is werkelijk verbluffend te noemen.Ik dacht dat ik doof begon te worden maar het lag dus echt aan lamme elco's in de versterkers.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Rekal

#12
wauw geweldig de reacties...

ik heb net ergens de service manual kunnen downloaden van de PM68 en PM78 dat zal me wel helpen....
Hier staan alle elcos, weerstanden, diodes, ... in genoemd.
Welke vervang ik best, er zijn 10 circuit boards

1. Power circuit board
2. spk sw circuit board
3. spk protect circuit board
4. main circuit board
5. tone circuit board
6. encoder circuit board
7. front circuit board
8. tape in/out circuit board
9. volume circuit board
10. function circuit board


even een foto gemaakt:


@ montainbiker: waarom heb je de elcos van de voeding vervangen door exemplaren met meer voltage en waarde? omwille de beschikbaarheid?
en waarom hogere voltage in de main amp?

ik dacht ze te bestellen bij Conrad.

mountainbiker

#13
Als je een hoger voltage neemt maar dezelfde capaciteit kunnen ze beter tegen een stootje en ze gaan langer mee heb ik begrepen van diverse reparatiesites. Bij de Denon versterker kwam ik in de voeding 4 elco's tegen van 56 volt 4800uf. Fatsoenlijke exemplaren van 56 volt kon ik nergens vinden dus kwam ik automtisch uit op 63 volt 2 keer 6800uf Visay en 2 keer 4800uf Yageo. Deze hadden als nadeel dat ze niet pasten op de printplaat. Apart in een loze ruimte geplaatst en met een draad verbonden met de printplaat.Wel een beetje proppen maar is uiteindelijk gelukt.
Wat betreft de voedingselco, heb ik begrepen, kun je maximaal 50% hoger gaan dan de originele waarde .
Bij Conrad kun je uitstekend bestellen. Nogmaals ga altijd voor de Visay en/of Panasonic en/of Yageo.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op maart 12, 2011, 21:43:56

Bij de Denon versterker kwam ik in de voeding 4 elco's tegen van 56 volt 4800uf. Fatsoenlijke exemplaren van 56 volt kon ik nergens vinden dus kwam ik automtisch uit op 63 volt 2 keer 6800uf Visay en 2 keer 4800uf Yageo. Deze hadden als nadeel dat ze niet pasten op de printplaat. Apart in een loze ruimte geplaatst en met een draad verbonden met de printplaat.Wel een beetje proppen maar is uiteindelijk gelukt.



:schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.