Hoorbare verschillen tussen versterkers?

Gestart door Snow, september 19, 2008, 18:35:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HiFi gek

Inmiddels heb ik heel wat versterkers gehad in het verleden .
Mijn eerste installatie kreeg ik van mijn vader toen ik 11 jaar was .
Vanaf die tijd heb ik met regelmaat andere versterkers gehad , en zelfs toen in mijn kinderjaren kon ik de verschillen horen als ik weer een betere versterker kreeg of kocht .

Mijn eerste serieuze versterker kocht ik toen ik een jaar of 20 was , het was een Denon van 1500 gulden rond 1985 , type weet ik niet meer .
Verving na een jaar of wat de Denon voor de Marantz model 170DC /model 3250 kombinatie , dit klonk aanzienlijk beter dan de Denon .
Verving na heel wat jaren de voor /eind kombinatie door de Marantz PM-14mk2ki van 3250 euro , die klonk weer duidelijk beter qua klankkleur en sprankelender .
Na een jaar of drie verving ik de Marantz PM-14mk2ki door mijn huidige Accuphase E-408 versterker van 6500 euro , de Accuphase heeft veel meer dynamische reserves , klinkt een stuk mooier qua klankkleur en vooral sprankelender en een betere diepte en breedte weergave .
De Accuphase heeft een aanzienlijk krachtigere voeding en de Elco's van de voeding zijn de helft groter dan van de PM-14mk2ki , wat dat met het geluid doet weet iedereen wel zo'n beedje hier .

De voeding bepaald voor een groot deel de kwaliteid van een versterker , een magere voeding heeft geen  reserves bijna , een grote voeding wel , dat hoor je erg duidelijk terug zodra er veel stroom geleverd moet worden door de elco's tijdens erg dynamische muziekstukken .
Je hebt dan vrijwel geen dynamische krachtopbouw en in het andere geval juist heel veel .
Infeite vertel ik hier niets nieuws mee , dit is algemeen bekent in de hifi wereld .

Tot nog toe is iedereen het er mee eens dat versterkers verschillend klinken , behalve dan de topic opener .

Als versterkers allemaal hetzelfde klinken waarom heb je dan op de hele wereld zo'n enorme hoeveelheid fabrikanten vanaf heel goedkoop tot vele tien duizenden euro's voor maar één monoblok .
Die gasten die sporen niet helemaal vermoed ik , waarom een peperdure versterker ontwerpen als die van 2000 euro precies hetzelfde doet .
Als het echt onzin zou wezen dan kocht toch niemand zo'n peperdure versterker dan bestonden er waarschijnlijk ook geen hifi winkels , want dan kocht iedereen zijn stereo wel bij de Mediamarkt voor een paar honderjes .

Zou een DAF dan misschien toch hetzelfde rijden als een Ferrari of een Zündapp als een Ducati ? :schater:

Stof om over na te denken  :-D


Groeten  EDWIN  B


Snow

Waarom zijn de bananen krom? Waarom kan iemand die verschillen dan niet duiden met een theedoek over zijn kop.
Daar zijn voorbeelden genoeg van. Wiener blindtest, of de test op het Hifi-forum met onze waarde vriend Dekkers. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Maar die testen deugen zeker niet. Overigens heb ik deze topic niet geopend, alleen gereageerd op de bewering dat een CDspeler bepaalde muziekgenres niet kan weergeven. Wat ook kul is.

Groetjes -S

Snow


TurboMarco

Citaat van: Snow op september 24, 2008, 00:41:09
Waarom zijn de bananen krom? Waarom kan iemand die verschillen dan niet duiden met een theedoek over zijn kop.
Daar zijn voorbeelden genoeg van. Wiener blindtest, of de test op het Hifi-forum met onze waarde vriend Dekkers. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Maar die testen deugen zeker niet. Overigens heb ik deze topic niet geopend, alleen gereageerd op de bewering dat een CDspeler bepaalde muziekgenres niet kan weergeven. Wat ook kul is.

Groetjes -S
Ik ga niet af op wat diegene naast mij wel of niet hoort maar wat ik zelf hoor ,en dan wel in mijn eigen omgeving met mijn eigen muziek ,en op de momenten daar ik aan toe ben,dat is voor mij het belangrijkste ! ,ik hoor (luister) ook niet altijd wat mijn vrouw te vertellen heeft  :-D  :lol:

Heel veel mensen waaronder mijzelf hebben al een behoorlijk lang traject achter de rug om een bepaalde sound in huis te kunnen halen ,kijk ik terug naar 1 van mijn eerste setjes dan zit daar een wereld van verschil in,ik kan een ruim 22jr oude set van mij die overigs nog in een goede staat verkeerd zo tevoorschijn halen om te beluisteren cq te vergelijken met mijn huidige set en met mijn ogen dicht aanwijzen welke speelt,of een ander dat kan laat ik mij niet over uit.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Maar wat de PM-14 betreft ,je hebt hem laten reviseren en Nichicon ipv Elna's in laten zetten ,op een ander forum schrijf je "na een dag luisteren naar de PM-14 is er duidelijk een verschil(verbetering) te horen. "
Is dit volgens jou te wijten aan het feit dat hij gereviseerd is of dat er Nichicon's in gekomen zijn ?
Of is het allemaal flauwekul en is er hoorbaar en meetbaar niets veranderd ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Jantje

Als je geen verschil hoort wil ik mijn PM17 best voor jouw PM14 ruilen hoor, Snow. :-D
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

vielzweck

Citaat van: HiFi gek op september 23, 2008, 23:32:17
knip

Tot nog toe is iedereen het er mee eens dat versterkers verschillend klinken , behalve dan de topic opener .

Als versterkers allemaal hetzelfde klinken waarom heb je dan op de hele wereld zo'n enorme hoeveelheid fabrikanten vanaf heel goedkoop tot vele tien duizenden euro's voor maar één monoblok .
Die gasten die sporen niet helemaal vermoed ik , waarom een peperdure versterker ontwerpen als die van 2000 euro precies hetzelfde doet .
Als het echt onzin zou wezen dan kocht toch niemand zo'n peperdure versterker dan bestonden er waarschijnlijk ook geen hifi winkels , want dan kocht iedereen zijn stereo wel bij de Mediamarkt voor een paar honderjes .

Zou een DAF dan misschien toch hetzelfde rijden als een Ferrari of een Zündapp als een Ducati ? :schater:

Stof om over na te denken  :-D


Groeten  EDWIN  B



Dat van die Daf, Ferrari of Zündapp wordt in de visie van de topic-opener relevant als hun geluid op cd wordt geplaatst en afgespeeld via verschillende versterkers die dan geen verschillende weergave laten horen (dit terzijde).

Het eerste gedeelte van je bijdrage daarvan neem ik meteen aan dat jij verschillen hebt gehoord tussen je diverse versterkers of ik het zelf ook horen zal weet ik niet maar uitsluiten doe ik dat ook niet.
Daarmee staat wat mij betreft jouw eerste gedeelte van je bijdrage helemaal niet ter discussie  :-)

Het is eigenlijk op het tweede gedeelte van je argumentatie waar ik op even wil reageren.

Er zijn verschillende soorten markten. Ik benadruk er voor deze discussie 2.

1)De markt waar keihard behoefte aan is (bijv voedselmarkt)

2) de gecreëerde markt.

Een marketingcampagne die mensen laat kopen zonder dat het verkochte iets toevoegd;
de 'gebakken lucht' markt.
Daar gaat ontzettend veel geld in om en kan daarin om gaan omdat er waanzinnige budgetten aan reclame besteedt wordt.

Met het tweede gedeelte van je bijdrage en dan met name met wat ik de gecreëerde markt noem loop je het risico dat je je eerste gedeelte (ten onrechte wat mij betreft) enigszins te ontkracht.

Ik ga vandaag naar bieb daar staat een boek over audiogeschiedenis (titel vergeten) met daarin een bepaalde passage die deze discussie niet zal veranderen maart misschien toch wel leuk is. Dat houd je dan nog te goed van mij.
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

mars

oi ( ff oftopic please ) dit gaat over mijn jeugd liefde

Wat was er mis met zundapp trouwens :? 

toen ik nog een klein Marsje was , had ik er 1 , met Denfield zadel , krom tomasseli stuur , ks 100 watergekoeld , halve maantjes , magnesium velgen ( velluguh :wink::yes: :yes:    EN......................vossestaart aan mijn helm HB

Kèk dat waaruh nog 's tèiduh....
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

gerard

 :-D ik had een oude kreidler uit '68(ouder dan ikzelf), in redelijk orginelestaat (uiterlijk), geforceerde luchtkoeling en een 3 bak.
Bepaald geen ducati :roll:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Snow

Citaat van: Marco op september 24, 2008, 09:34:50
Maar wat de PM-14 betreft ,je hebt hem laten reviseren en Nichicon ipv Elna's in laten zetten ,op een ander forum schrijf je "na een dag luisteren naar de PM-14 is er duidelijk een verschil(verbetering) te horen. "
Is dit volgens jou te wijten aan het feit dat hij gereviseerd is of dat er Nichicon's in gekomen zijn ?
Of is het allemaal flauwekul en is er hoorbaar en meetbaar niets veranderd ?

Het antwoord daarop heb ik je al eerder gegeven. Quote: waarnemen. Wat betreft de PM-14. Welnu als je een week naar je wekkerradio hebt geluisterd dan denk je in eerste instantie dat de klank inderdaad beter is.

Elcos hebben nu werkelijk niets met de geluidskwaliteit te maken. Ja als er een of meerdere stuk zijn dan hoor je wel dat er iets mis is.

Het enigste wat ik in deze thread gezegd heb is dat in een bepaalde setting, het niet uitmaakt welke versterker je gebruikt. Ik ga hier mee stoppen, want of iemand verschil hoort of niet, is zijn zaak, beleving of whatever, en interesseert me uiteindelijk net zoveel als het stof wat voor mijn huis op de stoep ligt.


MVG - S

HiFi gek

Citaat van: Snow op september 24, 2008, 14:08:11
Het antwoord daarop heb ik je al eerder gegeven. Quote: waarnemen. Wat betreft de PM-14. Welnu als je een week naar je wekkerradio hebt geluisterd dan denk je in eerste instantie dat de klank inderdaad beter is.

Elcos hebben nu werkelijk niets met de geluidskwaliteit te maken. Ja als er een of meerdere stuk zijn dan hoor je wel dat er iets mis is.

Het enigste wat ik in deze thread gezegd heb is dat in een bepaalde setting, het niet uitmaakt welke versterker je gebruikt. Ik ga hier mee stoppen, want of iemand verschil hoort of niet, is zijn zaak, beleving of whatever, en interesseert me uiteindelijk net zoveel als het stof wat voor mijn huis op de stoep ligt.


MVG - S


Nou jij laat je wel kennen als je de discussie nu al zat bent , we hebben nog maar drie pagina's .

Groeten  EDWIN  B

Snow

Citaat van: HiFi gek op september 24, 2008, 17:45:49

Nou jij laat je wel kennen als je de discussie nu al zat bent , we hebben nog maar drie pagina's .

Groeten  EDWIN  B

Tsja, ik ben blijkbaar de enigste hier. Heb geen zin om een soort Don Quichotte van dit forum te worden :-D


MVG - S

Paul

Citaat van: Marco op september 24, 2008, 09:10:28
Ik ga niet af op wat diegene naast mij wel of niet hoort maar wat ik zelf hoor ,en dan wel in mijn eigen omgeving met mijn eigen muziek ,en op de momenten daar ik aan toe ben,dat is voor mij het belangrijkste ! ,ik hoor (luister) ook niet altijd wat mijn vrouw te vertellen heeft  :-D  :lol:

Heel veel mensen waaronder mijzelf hebben al een behoorlijk lang traject achter de rug om een bepaalde sound in huis te kunnen halen ,kijk ik terug naar 1 van mijn eerste setjes dan zit daar een wereld van verschil in,ik kan een ruim 22jr oude set van mij die overigs nog in een goede staat verkeerd zo tevoorschijn halen om te beluisteren cq te vergelijken met mijn huidige set en met mijn ogen dicht aanwijzen welke speelt,of een ander dat kan laat ik mij niet over uit.

greetz Marco
stupid  Kan ik niks aan toevoegen.  :wav:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

gerard

Ik heb m'n marantz SR4600 receiver echt niet vervangen door de rega tuner en versterker om van mijn vrouw te horen te krijgen dat de bediening van alle onderedelen nu nog ingewikkelder is geworden zonder dat dit enig voordeel zou bieden... clown1

Gelukkig hoorde ze wel waarom ik de rega's had gekocht :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Lapti

Er komt eigenlijk ook nog bij dat je vaak pas verschillen hoort als je 2 versterkers allebei apart even een weekje beluisterd.

Wat soms in het begin als "wauw!" klinkt kan ook na een week als "opdringerig" klinken, maar dat hoor je niet in een dag (soms wel)

overigens ben ik het wel met snow eens dat een cd-speler (of versterker) in een bepaalde muziekgenre niet uitblinkt, die moeten gewoon alles goed kunnen afspelen en versterken (of niet goed, maar dan ook alles niet goed ;) ). Bij luidsprekers is daar dan weer wel sprake van.

amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos