Marantz PM-75 vreemde brom

Gestart door Amauta, april 06, 2015, 17:08:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amauta

Hallo Forumleden. Ik ben nieuw op dit forum en hier terecht gekomen toen ik op zoek was naar meer info over mijn versterker.

Ik heb een voor mij onverklaarbaar "probleem" met mijn Marantz PM-75 versterker. Tot volle tevredenheid altijd geluisterd naar deze versterker (en nog steeds). Vanochtend is mij voor het eerst iets opgevallen. De muziek was afgelopen, maar de versterker stond nog aan. Het was stil in de kamer en mijn vrouw was boven haar haar aan het föhnen. Toen viel mij ineens een brom op die uit de versterker kwam. Na wat onderzoek komt het er op neer dat wanneer boven de föhn wordt aangezet, beneden de transformator gaat brommen. Dezelfde brom die je kort hoort wanneer je de versterker voor het eerst inschakelt.

Mijn vraag: Hoe kan een föhn dit veroorzaken?

Wat heb ik al geprobeerd:

Om e.e.a. uit te sluiten heb ik de 3 voedingsstekkers van de trafo naar de eindtrap los gemaakt. Daarna de versterker aangezet en weer geprobeerd met de föhn. Tot mijn verbazing dezelfde brom. Omdat de brom ontstaat doordat meer stroom van de trafo wordt gevraagd heb ik de zekering verwijderd en de ampèremeter aangesloten. Versterker aan vraagt ongeveer 200mA, met de föhn boven erbij aan stijgt dit naar 300mA.

Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Marantz PM-75 met SlimDevices Squeezebox II en B&W 703.

Marvin

#1
Wellicht dat een onderhoudsbeurtje geen overbodige luxe is dan. Misschien een nieuwe trafo, en/of een nieuwe föhn.
Het zou theoretisch niet moeten storen, maar de theorie en praktijk wil hierin nog wel eens verschillen. 

Marvin

Welkom trouwens....

Je zou ook eens een goedkoop netfilter kunnen proberen, maakt dan denk ik niet veel uit of je die tussen de föhn propt of je versterker. Al lijkt die laatste me logischer.  [emoji3]

Amauta

Ik heb nog even geprobeerd met de föhn op een andere groep. Daarmee was de brom al duidelijk minder. Ik zal eens gaan proberen met een netfilter. Is dit fenomeen nog schadelijk voor de versterker?
Marantz PM-75 met SlimDevices Squeezebox II en B&W 703.

HAL9000

Er  komt  Ruis  op  het  net.   Waardoor  de  voeding  van  de  PM75  het niet  kan  afvlakken meer.  Duidelijke   Rotte  elko's  in  de  voeding  die  e  spanning  regulator  niet meer kunnen bijbenen.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Amauta

Hoewel ik niet weet wat de status is van mijn elco's, denk ik niet dat dit de oorzaak is, omdat ik de stekkers van de hoofdprint heb losgehaald bij het testen. Met de stekkers los is feitelijk alleen de trafo nog aangesloten aan het lichtnet. Dan kunnen daar de elco's geen invloed op hebben.
Marantz PM-75 met SlimDevices Squeezebox II en B&W 703.