Nas kopen of zelf bouwen

Gestart door thepioneer, december 31, 2012, 14:05:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thepioneer

Ik ben er nog niet uit. Ik heb een nas staan maar ik wil graag gaan uitbreiden. Ik ga of mijn nas verkopen en een snellere kopen of een computer ombouwen tot nas.

Ik gebruik hem als downloadserver en voor het repareren en uitpakken van bestanden. Momenteel heb ik een mooie synology nas met 2x2tb. Nu staat die als raid 1 ingesteld omdat er ook belangrijke documenten opmstaan die we beveiligd willen hebben. Ik kan natuurlijk 2x 500gb in de nas zetten en zo als nas voor documenten gebruiken.

De films moeten dan op een andere nas. Die mag als raid 0 of 5 draaien. Nu kan ik wel een snellere nas kopen om zo de processor van de nas wat te ontzien. Ik heb nu een 1.2ghz en zou dan naar een 1.06ghz dual core gaan. Ik heb ook nog een pc staan met 2.66ghz dual core processor. Ik zou daar een dubbele netwerkkaart in kunnen zetten en een paar 3tb schijven in.

De pc kan ik wel aanpassen zodat hij minder stroom gebruikt maar het is toch altijd meer als een nas.

Iemand een idee? Zou een nas ook sneller werken met zijn kleine besturingssysteem t.o.v. Een oc met win xp of windows server?
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Maurice

Ik zou er gewoon één kopen, is makkelijk en energiezuinig en compact.
Je kunt je pc er ook voor gebruiken, maar ik zou echt zoeken naar een zuinige mobo, proc en voeding.
Ipv MS windows kun je dan beter werken met FreeNas, zie http://www.freenas.org/
Is gebaseerd op BSD en is echt veel lichter/sneller/zuiniger en kent gelijk de juiste software. Ik meen dat dit eventueel ook via een cd te draaien is, dus kun je makkelijk uitproberen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marvin

Ik vermaak me prima met een pc die enkel voor het media geweld z'n ding doet.
Lekker future-proof ook.
Zal inderdaad wel wat meer stroom verbruiken.


--Verstuurd zonder netwerk--

Faxe

Ik heb twee USB schijven van 2 TB aan mijn Synology hangen. Dat bevalt prima. Schijven worden gewoon geïntegreerd in DSM.

Maurice

Citaat van: Faxe op december 31, 2012, 19:53:57
Ik heb twee USB schijven van 2 TB aan mijn Synology hangen. Dat bevalt prima. Schijven worden gewoon geïntegreerd in DSM.
dat is ook een mooie oplossing, geen raid maar wel capaciteit uitgebreid! Bedankt voor de tip, ga ik zelf ook maar doen

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thepioneer

Schijven toevoegen kan inderdaad wel maar mijn processor is niet erg snel. Als ik download, quickpar en winrar tegelijk uitvoer dan loopt de nas de hele tijd op zijn tenen. Dat lijkt me niet echt gezond.

Zal een dualcore 1.06 snel genoeg zijn daarvoor?
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Maurice

Ik zou eens hier kijken: http://tweakers.net/reviews/2876/3/desktop-best-buy-guide-editie-januari-2013-thuisserver-je-eigen-server.html

En dan met FreeNas draaien, als het dan niet lekker draait!
Als ik nu een NAS zou willen aanschaffen, zou ik het zo doen!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thepioneer

Zit er nog verschil in dit moederbord of een gewoon moederbord? Omdat ik in principe al een complete pc staan heb.

Ik weet alleen niet hoeveel sata aansluitingen erin zitten maar dat is snel te bekijken. Ik zou anders hier ook een raid controller erin kunnen zetten en zo bijvoorbeeld 2 schijven op raid 1 laten draaien.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Maurice

Citaat van: thepioneer op januari 01, 2013, 16:47:17
Zit er nog verschil in dit moederbord of een gewoon moederbord? Omdat ik in principe al een complete pc staan heb.

Ik weet alleen niet hoeveel sata aansluitingen erin zitten maar dat is snel te bekijken. Ik zou anders hier ook een raid controller erin kunnen zetten en zo bijvoorbeeld 2 schijven op raid 1 laten draaien.
vooral energiezuinig

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thepioneer

Ik ga van de week maar eens de pc ombouwen tot nas. Het enigste waar ik winst kan pakken is op energie. Nou dat neem ik voor lief dan. Op het moederbord kunnen 4 hardeschijven op dus dat is eerst genoeg. Dit omdat ik het in raid 0 wil gaan zetten. Op deze schijven komen films te staan en mocht er iets mis gaan ooit dan is dat niet anders.

Het kan zijn dat mijn huidige nas verkocht gaat worden en dat ik dan een raid controller ga plaatsen om zo mijn documenten wel op raid 1 te krijgen.

Het word dus een dual core 2.33 met 4 gb interne geheugen. Er komen 3 gebruiksschijven in en 1 schijf met besturingssysteem. Daar komt freenas op te staan.

Weet alleen nog niet of ik het besturingssysteem op ide of sata schijf zet. Weet niet of het qua snelheid veel uit maakt. Anders zou ik 4 gebruiksschijven kunnen plaatsen en het besturingssysteem op een ide schijf.

Misschien komt er nog een dubbele netwerkkaart in maar dat moet ik nog even zien aan de hand van de prestaties van het systeem als het klaar is.

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Barre72

Ik gebruik een HP Microserver als NAS, is goedkoper dan een dedicated NAS en je kan hem configureren zoals je zelf wil (bij mij staat er Opensuse op, ondersteuning voor nfs, samba, ftp, ...).  Ook redelijk stil en vooral zuiniger dan een gewone pc.  OS staat op een SSD en daarnaast zitten er 4 disks van 1TB in raid 5 in (dus ca. 3TB aan opslagruimte).

http://tweakers.net/product/290417/hp-proliant-microserver-n40l/


Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

thepioneer

Ik heb het opgegeven om freenas erop te zetten. Ik krijg sabnzbd er niet op. Ook merk ik dat de schijven niet als ntfs geformateerd worden. Het is dan dus een stuk lastiger om je gegevens eraf te halen als er nood is.

Toevallig loopt er net een schijf uit mijn nas kapot. Ik had net sabnzbd geinstalleerd zodat ik niet meer handmatig hoefde uit te pakken. Dat is voor mijn nas nu wel een beetje te zwaar.

Ben nu met gewoon windows 7 een "nas" setup aan het maken.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Maurice

Citaat van: thepioneer op januari 03, 2013, 16:03:26
Ik heb het opgegeven om freenas erop te zetten. Ik krijg sabnzbd er niet op. Ook merk ik dat de schijven niet als ntfs geformateerd worden. Het is dan dus een stuk lastiger om je gegevens eraf te halen als er nood is.

Toevallig loopt er net een schijf uit mijn nas kapot. Ik had net sabnzbd geinstalleerd zodat ik niet meer handmatig hoefde uit te pakken. Dat is voor mijn nas nu wel een beetje te zwaar.

Ben nu met gewoon windows 7 een "nas" setup aan het maken.
Sabnzbd zou moeten werken, zie bijv http://mybroadband.co.za/vb/showthread.php/473502-FreeNAS-8-3-SABnzbd-Sickbeard-and-Headphones-Setup-Guide
Maar geen enkele NAS werkt met ntfsm eerder ext3 of ext4, zijn ook veel betere formats. Je kunt ze dan wel degelijk recoveren, maar onder ms windows is dat weer lastiger, dat klopt. Blijven bij wat je kent is dan mogelijk wel handig, al is het wel goed gedocumenteerd voor freenas etc.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thepioneer

Ik heb een server van hp besteld. Daar zet ik windows server 2008 op. Kan dan mooi met een externe bureaublad verbinding maken. Ik kan dan benden op de laptop al mijn films en muziek bewerken en downloaden. Het voordeel van de windows versie vind ik dat alle drivers altijd wel voor windows te krijgen zijn. En dat de schijven op ntfs draaien.

Er komen in totaal 5 schijven in. 1 voor besturing en 4 voor opslag. Hoop dat ik 2 schijven als raid 1 kan doen en 2 op raid 0 maar dat zal waarschijnlijk wel niet.

Zal het wel zien hoe ik het kan maken. De huidige nas en de 2e pc gaan verkocht worden. Dan valt de schade ook weer mee.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Maurice

System op één disk? Je hebt een hardware raid of een software matige? Indien software en je systeem disk gaat kapot heb je wil een probleem volgens mij.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude