Ok, ik heb die serie tests gedaan. Van de 2L website een 5.1 FLAC file gedownload (Mozart: Violin concerto in D major - Allegro). Deze heb ik met Audacity een beetje ingekort tot 40 seconden, en daarna in veel varianten geƫxporteerd:
- FLAC/WAV
- 16bit/24bit
- 22.05kHz/44.1kHz/48kHz/96kHz
- 2/3/4/5/6 kanalen
Daarna deze 80 files op een stick gezet en uitgeprobeerd. Hier de resultaten:
2 Kanalen | 3 Kanalen | 4 Kanalen | 5 Kanalen | 6 Kanalen |
| FLAC | | WAV | |
| 16 bit | 24 bit | 16 bit | 24 bit |
22.05 | OK | FFE | OK | OK |
44.1 | OK | OK | OK | OK |
48 | OK | OK | OK | OK |
96 | OK | OK | OK | OK |
|
FLAC | | WAV | |
16 bit | 24 bit | 16 bit | 24 bit |
OK | OK | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | FFE |
|
FLAC | | WAV | |
OK | OK | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | FFE* |
ok | nok | X | X |
|
FLAC | | WAV | |
OK | FFE | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | FFE |
ok | X | FFE | X |
|
FLAC | | WAV | |
OK | OK | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | FFE |
OK | OK | FFE | X |
X | X | X | X |
|
OK | = | speelt prima |
ok | = | speelt wel, maar display update en controle hapert |
nok | = | speelt een tijdje, maar breekt voortijdig af |
FFE | = | "File Format Error" - foutboodschap, file speelt niet |
FFE* | = | "File Format Error" - foutboodschap, file speelt wel maar stotterend |
X | = | geen display update, controle hapert en file speelt niet af |
Wat valt hier uit op te maken? Wel, het is duidelijk dat multi-channel WAV niet door de versterker wordt ondersteunt (via USB, ik heb NET nog niet geprobeerd, maar dat zal niet veel anders zijn denk ik). Zowat alle WAV files met meer dan 2 kanalen worden door de versterker afgewezen met een "File Format Error". Het eigenaardige is dat de 4 kanaals/24 bit/48kHz WAV file ook die foutmelding oplevert, maar dat de file wel met flink wat gestotter wordt afgespeeld. Bijzonder vreemd, want je zou verwachten dat een file format error aanleiding is om de file helemaal niet verder te spelen. Stereo WAV files spelen allemaal prima af.
Bij FLAC zijn twee resultaten raar: 2 kanaals/24 bit/22.05kHz en 5 kanaals/24 bit/22.05kHz leveren "File Format Error" meldingen op, en de files spelen niet. Dezelfde resolutie en sample rate bij 3, 4 en 6 kanalen gaat wel ?!
Verder kun je merken dat met toenemende kanalen de FLAC decoder steeds meer tijd nodig heeft. Dit is te merken aan het display wat bij een aantal files wat begint te haperen en wat schokkend wordt verversd. Dit is te merken bij 4 en 5 kanaals 16 bit / 96 kHz files.
24 bit / 96 kHz gaat fout voor 4 en meer kanalen. En op 6 kanalen kan 96kHz zelfs helemaal niet worden afgespeeld.
Uit de beschrijving van het FLAC format blijkt dat 88.2 kHz als sample rate ook mogelijk is. Ik zal dat ook nog eens uitproberen.
- edit -
Nou, dat ging vlot. Audacity kan alles (nou ja, alleen dan niet naar Apple Lossless converteren). Zoals beloofd ook nog getest wat er mogelijk is met 88.2kHz sample rate FLAC files. Met het oog op de vorige resultaten (waarbij volgens mij wel uit blijkt dat de decoder in de versterker de rekenpartij soms niet meer bij kan houden) heb ik ook eens uitgeprobeerd of de 'level' parameter van Audacity iets uitmaakt. Het betreft een parameter die de compressie regelt. 0 is snelle compressie - grotere file, 9 is langzamer comprimeren - kleinere file. Standaard staat dat ding op 5.
| (6 kanaals | level 5) | (6 kanaals | level 0) | (5 kanaals | level 0) |
| 16 bit | 24 bit | 16 bit | 24 bit | 16 bit | 24 bit |
88.2kHz | nok | X | ok | nok | OK | nok |
Het lijkt er op dat 88.2kHz FLAC met 16 bit resolutie mogelijk is, hoewel de 6 kanaals variant wel weer wat gehaper op het display veroorzaakt. De 5 kanaals variant speelt prima.