Bekabeling voor Dynaudio

Gestart door the limp man, juni 05, 2011, 16:53:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

the limp man

Hallo mensen,

Van Stadium III heb ik na het luisterbezoek Van Den Hul CS-122 kabel mogen lenen om uit te proberen. Zelf heb ik thuis Oehlbach 2,5 mm speakerkabel liggen. Voordat ik mijn bevindingen en vragen ga posten even iets anders. Ik ben altijd sceptisch geweest mbt speakerkabels. Mijn ervaringen zijn dat ik geen verschillen hoor tussen kabels van hetzelfde merk, maar ik hoor wel verschillen tussen kabels van verschillende merken.

Na dat ik de Van Den Hul kabel had aangesloten, hoorde ik wel verschil, maar ik kon niet zo goed bepalen wat er nu anders was. Nu zijn we een paar dagen verder en merk ik dat de Van Den Hull rustiger, muziekaler (minder blikkerig) en voller is in het laag dan de Oehlbach. Nu vind ik wel dat de kabel erg rommelig is. Dit is voor mij allemaal erg nieuw omdat ik voorheen dacht dat een kabel niet zoveel veranderd aan je set, maar dit blijkt nu wel het geval.

Omdat ik eens wil experimenteren met dit nieuwe fenomeen, wil ik jullie vragen welke kabel er het beste bij mijn set past. Ik heb een budget van 50 euro (is dit te weinig)???



Marantz 81

beste is om gewoon zelf div kabels te beluisteren  :yes:

zelf heb ik div koperen kabels en interlinks gehad ,daarna heb ik VHD The name interlinks gekocht

en daarna de VDH CS-122 ik hoorde ook duidelijk verschil en vindt de kabel totaal niet rommelig geeft bij mij juist een gebalanceerd geluid en met name meer details in het hoog en een voller laag

stone

no nonsense Belden kabel, o.a. bij Jouw Hifi te krijgen.

marantz

dit is het begin van een mooie reis  :yes:

the limp man

Nog ff de kabels omgewisseld naar Ouhlbach. Wat een verschil zeg. Alsof er een andere set staat. Shit zeg, nog meer keuzes en het is al zo uitgebreid. pff

Stadium III

En welke dan in het voordeel ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

renes59

@  the limp man
Volgens mij ben jij de man die uitgenodigd moet worden voor de volgende kabeltest. Door een kabel een ander geluid alsof het een andere set is, dat willen wel meer mensen horen. Ik ben erg benieuwd.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

the limp man

#7
Kort door de bocht is de CS-122 wat warmer, meer een geheel, maar er springt niets uit (saai). De Ouhlbach is helderder, hoog is meer aanwezig (upfront). Het liefst zou ik een compromis sluiten tussen deze twee.

Ik vind het verschil tussen de twee erg groot. Ik heb ook het idee dat de CS-122 het geluid "vetter" maakt. De Ouhlbach klinkt wat dunner.

Citaat van: renes59 op juni 05, 2011, 18:02:58
@  the limp man
Volgens mij ben jij de man die uitgenodigd moet worden voor de volgende kabeltest. Door een kabel een ander geluid alsof het een andere set is, dat willen wel meer mensen horen. Ik ben erg benieuwd.

renes59

Citaat van: the limp man op juni 05, 2011, 18:08:18
Kort door de bocht is de CS-122 wat warmer, meer een geheel, maar er springt niets uit (saai). De Ouhlbach is helderder, hoog is meer aanwezig (upfront). Het liefst zou ik een compromis sluiten tussen deze twee.

Ik vind het verschil tussen de twee erg groot. Ik heb ook het idee dat de CS-122 het geluid "vetter" maakt. De Ouhlbach klinkt wat dunner.
Als je toonregeling op je versterker hebt zou ik die gaan gebruiken. Nu gebruik je kabels als toonregeling.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marantz 81

de VDH CS-122 is ook dikker en ervaringen die ik daarover gelezen heb zou dat beter zijn voor het laag

die vdh zou 2,98 mm2 dik zijn ,maar is duidelijk dikker als een standaard 2,5 mm2 , de aders niet de isolatie eromheen  :wink:

het is ook wat je gewend bent om naar te luisteren wat van invloed ,waar je normaal naar luistert gebruik je als referentie ,ik heb bijvoorbeeld ook een VDH The Bay C5 ertussen gehad dat vondt ik niet fijn luisteren  :no: hoog werdt te scherp andere vinden deze weer de betere interlink als the name

ik ben ermee gestopt om kabels te wisselen ,misschien nog een keer andere speaker kabels omdat die ik nu heb eigenlijk net te kort zijn  byebye

the limp man

Het is inderdaad maar net waar je aan gewend bent. Maar ik hoor toch echt grote verschillen tussen de twee. Hoe wordt de Oehlbach in het algemeen ervaren? Scherp? Fel? Rustig? Ik vind dat mijn beeld niet klopt als je leest dat andere koperen kabels een rustig hoog hebben.


Citaat van: Marantz 81 op juni 05, 2011, 20:37:44
de VDH CS-122 is ook dikker en ervaringen die ik daarover gelezen heb zou dat beter zijn voor het laag

die vdh zou 2,98 mm2 dik zijn ,maar is duidelijk dikker als een standaard 2,5 mm2 , de aders niet de isolatie eromheen  :wink:

het is ook wat je gewend bent om naar te luisteren wat van invloed ,waar je normaal naar luistert gebruik je als referentie ,ik heb bijvoorbeeld ook een VDH The Bay C5 ertussen gehad dat vondt ik niet fijn luisteren  :no: hoog werdt te scherp andere vinden deze weer de betere interlink als the name

ik ben ermee gestopt om kabels te wisselen ,misschien nog een keer andere speaker kabels omdat die ik nu heb eigenlijk net te kort zijn  byebye
Citaat van: Marantz 81 op juni 05, 2011, 20:37:44
de VDH CS-122 is ook dikker en ervaringen die ik daarover gelezen heb zou dat beter zijn voor het laag

die vdh zou 2,98 mm2 dik zijn ,maar is duidelijk dikker als een standaard 2,5 mm2 , de aders niet de isolatie eromheen  :wink:

het is ook wat je gewend bent om naar te luisteren wat van invloed ,waar je normaal naar luistert gebruik je als referentie ,ik heb bijvoorbeeld ook een VDH The Bay C5 ertussen gehad dat vondt ik niet fijn luisteren  :no: hoog werdt te scherp andere vinden deze weer de betere interlink als the name

ik ben ermee gestopt om kabels te wisselen ,misschien nog een keer andere speaker kabels omdat die ik nu heb eigenlijk net te kort zijn  byebye

Marantz 81

dat je verschil hoort das mooi , ik hoor dat ook  :yes:

Maar er spelen nog veel meer dingen mee  :wink:

-Acoustiek van je kamer
-Gebruikte apparatuur

-Persoonlijke smaak
-Opname die je draait

byebye

Marantz 81

die oehlbach lijkt me gewoon een goede standaard kopenren kabel ,evt kun je ook nog een 4 mm2 proberen van hun

de VDH CD-122 is een verzilverde kabel met daaromheen koolstof en nog een laag huliflex als islotie

de meningen lopen nogal uiteen over deze speaker kabel ,en dat is in het algemeen zo met kabels en tweaks
ik kan je wel vertellen uit mijn ervaring dat met name de speakers in eerste instantie het belangrijkste zijn en de apparatuur waarmee je ze aanstuurt en dat ook de acoestiek van grote invloed is

Dynaudio speelt vrij makkelijk met een lichte versterker ,maar als je er een goede versterker voorzet dan  notworthy  pompom de invloed van met name de voorversterker is van grote invloed toen ik van pm7001 naar pm15s1 ging zat ik in het begin zo  :-o op de bank en nog steeds is het iedere dag genieten  :yes: ook moet de Bron ( cd speler ) van goede kwaliteit zijn die produceerdt immers het geluid  byebye


cheese

Daar sluit ik mij helemaal bij aan, en als dat in orde is kan je verder gaan met de kabels.

Gr. Kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

211

#14
...
Zolang je maar geniet....