DTS-hd source en Dolby Digital source

Gestart door paddyboy1987, april 23, 2011, 11:34:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paddyboy1987

Hallo,

na heel wat uurtjes verder knutselen aan mijn sr5004 ben ik weer met iets gekomen dat ik graag met jullie wil delen.

Ik heb mijn receiver nu ingesteld en weet nu welke standen ik mooi vind klinken en welke niet. Ik vind bijvoorbeeld mch movie ideaal voor gewoon tv kijken. Maar nu heb ik een klein praktisch probleem wat ik zelf niet vind kloppen.

Met name met concert bluray discs luister ik natuurlijk de true-hd of dts-hd source, maar die vind ik echt niet mooi klinken als ik dan de dolby digital source opzet vind ik die helderder klinken. Maar dat kan toch nooit de bedoeling zijn dat de dolby digital source beter klinkt, en dan bedoel ik met name helderder en meer bass en scherpheid. Doe ik weer iets fout of?

Een kenmerk om mee te nemen is dat ik op het scherm van de receiver zie bij dd dat het audessey logo aan is en bij de true-hd of dts-hd source brandt dat logo niet. Misschien dat die twee hun eigen afstelwaardes hebben?

Ik vond het opmerkelijk en wilde dat graag met jullie delen in de hoop dat jullie de oplossing hebben! :-)
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Vlearmoes

CSII (van marantz zelf) vindt ik het mooist bij stereo tv  :yes:

en het klopt dat de DTS master en DD HD alle andere instellingen (behalve de manuele) uit zet  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Als je de reciever hebt ingeregeld met het bijgeleverde systeem zal dit in werking treden als je geen DD of DTS beluisterd
Als je dan een BD opzet zal het meet systeem uitgeschakeld worden en hoor je de werkelijke mix

Mocht dit fout zijn word ik hierop ook wel weer goed gezet maar zo zit het volgens mijn
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

paddyboy1987

#3
Stadium, als ik dolby digital luister van een muziek disc dan klinkt de dd 5.1 beter dan de dts-hd 5.1
Maar ok, ik begrijp dat dts-hd alle andere instellingen uitzet, maar het is tegen mijn principe in dat ik liever de dd als de dts-hd luister.

Zijn er opties om het beter te laten klinken of is onveranderbaar omdat de source zo is ingesteld?
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Stadium III

DD en DTS 5.1 end zullen zeker beter moeten klinken als een gemaakte surround mix van de reciever
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

paddyboy1987

die mening deel ik inderdaad ja, maar dolby digital is ook geen zelfgemaakte van de receiver toch?
en die dolby klinkt mooier als de dts-hd, behoorlijk verschilt qua grootte, namelijk :
dolby digital: 440 kbps
dts-hd: 1509kbps
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Perfect_audio

Citaat van: paddyboy1987 op april 23, 2011, 14:04:40
die mening deel ik inderdaad ja, maar dolby digital is ook geen zelfgemaakte van de receiver toch?
en die dolby klinkt mooier als de dts-hd, behoorlijk verschilt qua grootte, namelijk :
dolby digital: 440 kbps
dts-hd: 1509kbps

Oeppsss, hier gaat het fout.
DD mag je niet vergelijken met DTS-HD.
DD is een lossy formaat, er zijn zaken weggelaten (net als MP3).
DTS-HD en DolbyTrueHD zijn lossles formaten en zullen nagenoeg hetzelfde geluid geven. Na decodering heb je weer het originele geluid (net als bij een zip-bestand).

Verder zie je vaak ook DD als stereo signaal. Als je daarvan surround maakt, is dat natuurlijk niet als het originele surroundformaat.
Als je voor DD kiest moet je ook controleren of je DD2.0 of DD5.1 krijgt aangeboden.
DTS is nagenoeg altijd 5.1 en is speciaal ontwikkeld voor films en concertopnamen.

Dus: kijk niet alleen naar de output, maar controleer ook de input.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

paddyboy1987

zowel de dolby als de dts-hd zijn 5.1 op die desbetreffende disc. Waarvan de dts-hd 1509kbps is en de dd 5.1 440kbps is. Nu ga ik er van uit dat de grootste ook het beste moet klinken en zeker dts-hd tegenover dd 5.1

Maar dit is niet het geval, als ik de dd 5.1 track aanzet klinkt het helderder en beter. Maar dit is in mijn ogen vreemd. Als ik een andere disc heb en heb de LPCM track en een true-hd, dan klinkt de true-hd echt lelijk en dof. Maar dan weet ik natuurlijk ook dat de lpcm de beste is . Maar het verschil zó groot... dat lijkt me niet.
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Stadium III

Verschil tussen DTS en DOLBY DIGITAL heb ik wel mee gemaakt
En dan dat Dobly dan wat frisser klinkt als DTS kan ik zeggen van ja je hebt gelijk

Verder DTS HD MASTER soundtracks zijn soms wel de beste die ik gehoord heb
DOLBY TREU HD heeft ook zeer goeie mixen maar het verschil tussen DTS en DOLBY hierin kan ook wel eens verschillen

MAAR hoe dan ook als je een BD Disc opzet moeten eigenlijk LPCM DOLBY TRFEU HD & DTS MASTER HD
allemaal beter klinken als standaard dts dd end

Suc 6 ermee  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

paddyboy1987

Oke! bedankt voor de response, dan ga ik weer verder met afstellen enzo,
twee praktische vragen nog:

- laat jij als je een dts-hd ma track ophebt de afstellingen van de receiver zo veel mogelijk met rust? OF heb je die nog afgetuned naar eigen wens? Zo ja hoe?

- Ik heb deze boxen: http://www.bestekeus.be/product_info-n-JBL_5_1_Luidsprekerset_SCS200_5_Zwart-pId-72737-mId-53.html + 2 magnat satteliet speakers. Ik weet dat dit natuurlijk niet de beste boxen zijn, maar kan het zijn dat deze boxen de zware media tracks niet compleet weer kunnen geven? Of zou elke box aan een marantz receiver dat moeten kunnen? :-P
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

Stadium III

Ik heb de reciever met een DB meter afgesteld
Verder de afstanden opgemeten en ingegeven en verder de grote handmatig ingsteld

Het automatisch regel systeem heb ik compleet uit staan

Verder gebruik ik het zo bij alles wat ik afspeel

Mocht je er verder niet uitkomen zullen er altijd wel forum genoten in de buurt wonen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

paddyboy1987

En wat betreft die boxen?
Citaat van: paddyboy1987 op april 24, 2011, 10:27:50

- Ik heb deze boxen: http://www.bestekeus.be/product_info-n-JBL_5_1_Luidsprekerset_SCS200_5_Zwart-pId-72737-mId-53.html + 2 magnat satteliet speakers. Ik weet dat dit natuurlijk niet de beste boxen zijn, maar kan het zijn dat deze boxen de zware media tracks niet compleet weer kunnen geven? Of zou elke box aan een marantz receiver dat moeten kunnen? :-P
Pioneer Kuro PDP-LX5090. |Humax IR5000 |Dune D1 | Front: Focal Chorus 816W | Surround KEF KHT 3005SE | Sub: Sunfire SDS12 |  INTEGRA 70.1 + Audyssey PRO| QNAP TS259+ | Netgear WNDR4500 | Harmony One | Acer A500 tablet (Gejailbreaked)

still life

denk dat je met die combi niet meteen aan de 'haai-end' zit.. clown1 keuzes & gevolgen weerom..
zoals je aangeeft zal je daar nooit een full-range weergave mee bekomen

in uw plaats zou ik gewoon de auto settings gebruiken (audyssey)
& de normale audiotracks kiezen vs die HD-formaten
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Jasper

#13
Citaat van: paddyboy1987 op april 23, 2011, 11:34:04Een kenmerk om mee te nemen is dat ik op het scherm van de receiver zie bij dd dat het audessey logo aan is en bij de true-hd of dts-hd source brandt dat logo niet. Misschien dat die twee hun eigen afstelwaardes hebben?

Probleem is waarschijnlijk dat de receiver geen audyssey kan toepassen op gebitstreamde TrueHD en DTS HD. Je vergelijkt dus standaard DD met audyssey (appels) met TrueHD zonder audyssey (peren). Dit is niet eigen aan TrueHD en DTS HD -- het is een probleem van de receiver. (Die niet in staat is om zowel die signalen te decoderen als audyssey toe te passen.) Oplossing is om je blu-ray speler te laten decoderen en het signaal als lpcm uit te sturen -- je krijgt dan, indien gewenst, TrueHD en DTS HD met audyssey. Toch, jongens?

Marvin

Dat zou je toch bijna wel denken, maar er zijn wel meer dingen die niet helemaal  logisch meer werken met die vernieuwingen.  :-D