Bi Wiring

Gestart door silencer, maart 25, 2007, 19:22:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

silencer

Wat is het voordeel van bi wiring, wat houd het precies in en hoe moet ik het doen.

Lees er wel veel dingen van op internet maar hier is het nooit abracadabra taal dus vandaar :)

groetjes

Stadium III

als je speakers hebt met 2 paar luidsprekerdraad aansluitingen dan kun je BI Wiring uitvoeren

Je haalt de verbindings brug tussen de luidspreker klemmen weg
Je trekt dan 2 kabels van je versterker naar je luidspreker 1 voor hoog/mid & 1 voor laag
Je pakt de aansluiting A en daar kun je allebij de kabels induwen
Je kunt ook A&B pakken en dan A voor hoog/mid en B voor laag

Het voordeel is dat je speaker wat opener kan klinken en de bass wat gecontroleerder kan worden
Wat ik zou doen als je alles op A houdt is dat je 1 kabel ipv 2 naar je luidspreker trekt
De verbindingsstukjes er wel uithaalt en dan de verbindings stukjes vervangt met luidsprekerkabel

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

silencer

klinkt voor deze leek ( nog ) moeilijk in de oren. Ik heb dat wel es gezien dat je de verbindingsstukjes vervangt door kabel.  Moet je dan ook speciaal luidspreker kabel kopen? Volgens mij kost het je aardig wat meer duiten of niet

Stadium III

je kunt daar dezelfde kabel voor pakken als naar je luidsprekers loopt om de brugjes te vevangen

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

smash

Luidsprekerkabels is een hoofdstuk appart, als ik u was zou ikeerst zorgen dat de instalatie helemaal naar de zin is
. Myn ervaring is dat ik met goedkopere kabels een beter resultaat behaalde dan met een duurdere merkkabel
Dus met andere woorden je kunt honderden euros uitgeven aan een kwaliteitkabel terwyl het misschien voor tientjeswerk een beter gehoor geeft.Ik weet dat sommige Hifizaken soms een set kabels geven om thuis uit te proberen. Misschien is dat iets om mee te beginnen. Ik heb in het verleden wel eens gelezen dat iemand de mooiste resultaten haalde met een paar stukken kwaliteitcoax, ik bedoel maar. Voor de rest veel succes met uw zoektocht,   met vriendelyke groeten Smash.

silencer

Zeg maar gewoon JE hoor, Ik heb heb nu ook niet extreem dure kabels, ( Supra zon 4 euro per meter ). Was wel nieuwschierig naar de eventuele resultaten. Ik kan het alitjd proberen met wat goedkopere kabels om zo te kijken of er al verschil te behalen valt.

groeten

Stadium III

Citaat van: silencer op maart 27, 2007, 18:30:37
Ik kan het alitjd proberen met wat goedkopere kabels om zo te kijken of er al verschil te behalen valt.

Altijd de moeite waard en voor 4 euro per meter kan het wel een keer.

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Goede coax zal inderdaad veelal voldoende zijn. Is goed afgechermd (als je iets als hirschmann neemt) en is bedoeld voor storingsvrije signaaloverdracht. Coax wordt erg veel gebruikt door audiofabrikanten, afgemonteerd met een setje mooie pluggen. Let wel op dat je een mooie dikte neemt, want wanneer de aders te dun zijn dan kom je op hogere volumes in de knoei (vanwege de hogere weerstand bij kleinere diameters).

Verder worden er ook positieve resultaten soms geboekt met cat-5 en cat-6 kabel (netwerkkabels voor de pc) op het hoog. Mijn ervaring leert dat het laag minder gevoelig is voor kabels, maar vooral het middengebied.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thom

heej effe een vraagje,

me center kan ge bi-wirt worden,
dus gewoon 2 kabels vanuit de sr(bij centeraansluiting) naar de centerspeakers trekken???

TurboMarco

Jep!

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thom

Citaat van: Marco op mei 11, 2007, 22:10:22
Jep!

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.
oke, dan laat ik het lekker zo

TurboMarco

Ik zal het een en ander wat nader toelichten waarom ik het niet zou doen.

1: De luidsprekeraansluiting op de receiver is niet echt geschikt om daar twee getwiste draden in te stoppen,of je moet daar hele dunne draden voor gebruiken wat mijn inziens eerder een verslechtering opleverd dan een verbetering.

2:Gevaar op kortsluiting is meer aanwezig,je kan dit tegengaan door bv een stel dure WBT connectoren in de receiver te bouwen (het kan ook wel goedkoper met IT connects) maar dan moet je jezelf af gaan vragen of die operatie wel zoveel effect geeft gezien de tijd en investering die daarvoor uitgetrokken word.

3:persoonlijk vind ik dat er geen noemenswaardig verschil is te horen tussen single en biwiring :|

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JAB

Over bekabeling kun je hele discussie voeren. Internet staat er vol mee. Er zijn veel fabels, fantanstisch onderbouwde feiten en de meest excotische oplossingen.

In een van de posting hierboven staat dat iemand betere resultaten behaalt met goedkope kabels dan met dure. Om te beginnen, kwaliteit wordt niet bepaald door de prijs, maar de prijs is vaak wel een indicatie voor kwaliteit. Een kabeltje voor een paar euro's moet je gewoon niet te veel (beter gezegd: niets) van verwachten. Maar alles moet wel met elkaar in evenwicht zijn.

Bij het opbouwen van den stereo of hometheater set moet je een bepaald deel van je budget reserveren voor bekabeling. Goede apparatuur verdient ook goede bekabeling. En goed uitgezocht en zorgvoldig aangesloten maakt echt een wereld van verschil. Ook op eenvoudige installaties.

Als je de optie hebt om bi-wire aan te sluiten, is dat bijna altijd aan te bevelen. Dit heeft met de fysieke eigenschappen van speaker, versterker en bekabeling te maken. Maar ook met je budget. Het is voor bi-wire niet noodzakelijk dezelfde bekabeling voor hoog en laag te kiezen. Je kunt hier juist mooi inspelen of wat nodig is. Wel is het belangrijk dat de kabels altijd dezelfde lengte hebben. Wat voor soort bekabeling te adviseren is, is afhankelijk van de opbouw van je speakers. Hiermee bedoel ik welke speakers achter hoog/laag zitten. Dat verschilt per merk en per type speaker.

Voor alles geldt, hoeveel ook geschreven wordt, hoeveel adviezen je van evenzoveel mensen (waaronder ik) ook krijgt: ga naar een winkel die je de mogelijkheid geeft om opties uit te proberen en alles met je eigen oren te beluisteren. Want wat iedereen ook zegt, jij bent de luisteraar, jouw oren vangen het geluid op en jij bepaalt zelf wat je mooi vindt. Want ook bij muziekbeleving geldt dat ieder zijn persoonlijke smaak en voorkeur heeft. Nogmaals, bi-wiren heeft bijna altijd zin en zelf luisteren is het allerbelangrijkste advies. Succes met deze leuke hobby.

hagel

Heb m'n frontspeakers (Tannoy Revolution 2)  via bi-wiring op een PM 7200 aangesloten (tweeters op uitgangen A, bas of B) en ik moet zeggen dat dit toch een flink verschil maakt (geloofde er zelf ook eerst niet echt in). Bas klinkt "strakker" en er is ook meer midden Als je geen A en B speaker uitgang hebt kan het echter een probleem zijn (vooral als de kabel iets dikker is)

Ik heb overigens van den Hul the Royal Jade speakerkabel. Dit is niet echt extreem duur spul maar ik moet zeggen dat het toch een flink verschil merkbaar is met de standaard kabel die de audiozaak bij de Tannoy's meeleverde.

Ik zie overigens ook vaak dat er high end bruggetjes voor biwiring worden aangeboden. Dit snap ik niet echt, want wat maakt die paar cm nu uit als je over 3 meter een bepaalde speakerkabel gebruikt? Kun je het bruggetje dan niet beter ook van deze kabelsoort maken? Misschien kan iemand dit uitleggen?

Maurice

Citaat van: hagel op mei 31, 2007, 22:34:06
Ik zie overigens ook vaak dat er high end bruggetjes voor biwiring worden aangeboden. Dit snap ik niet echt, want wat maakt die paar cm nu uit als je over 3 meter een bepaalde speakerkabel gebruikt? Kun je het bruggetje dan niet beter ook van deze kabelsoort maken? Misschien kan iemand dit uitleggen?
Wel eens wat over gelezen, maar logisch redeneren werkt natuurlijk beter ;)

Die zogenaamde bruggetjes zijn niet voor biwiring, maar in plaats van biwiring. Zelf geef je al aan wat beter zou moeten zijn, namelijk als brug een stukje kabel gebruiken die je ook als speakerkabel gebruikt.
Als elke signaaldrager een kleuring kan toebrengen, kun je in een signaalweg denk ik maar beter zorgen dat er slechts ??n kleuring wordt aangebracht.
Daarnaast hebben speakerkabels vaak betere verbindingen dan die bruggen, welke vaak plaatjes zijn.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude