Plaatsing sub?

Gestart door Tigger, januari 20, 2010, 01:17:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tigger

De plaatsing van een sub lijkt redelijk onbeperkt of anders gezegd: je kunt de sub makkelijk plaatsen.....

Maar nu: m'n sub (REL Strata III) staat nu aan de buitenkant, rechts van de rechter front, in een hoek. Er is absoluut niks mis met het geluid en/of de lage tonen. Echter, bij muziek (en dvd) wanneer ik in de eetkamer sta ("rode" vierkant), lijkt alsof de sub meer geeft dan wanneer ik bij ons op de bank zit ("gele" rechthoek). Bij BR is het anders: op de bank is er een mega-sub aan de gang en in de eetkamer eigenlijk ook.....

Of is dit gewoon het verschil tussen de krachtigere weergave van een BR-disc en het "bescheidene" van een dvd? Overigens: wanneer ik op de bank zit te luisteren/kijken naar een cd of een dvd dan geniet ik intens. Idem met BR.

Is dat de plaats van de sub, die dat doet? Ikzelf zat te denken om de sub te verplaatsen naar de linkerkant van het audiogedeelte....dus links van de linker front. Zodat het laag meer de woonkamer vult i.p.v. de ruimte heeft om weg te gaan naar de eetkamer.....

Het enige wat me opvalt, is de wat duidelijkere weergave van de lage tonen wanneer ik in de eetkamer sta en tegelijkertijd er helemaal niks mis is met de lage tonen tijdens een dvd of cd wanneer we op de bank zitten....

:? HLP

PS: excuus voor de wat amateuristische weergave.....dit heb ik voordat ons huis werd opgeleverd 5 jaar geleden, snel op een avond met Powerpoint in elkaar geknutseld en zojuist de audio e.d. erbij gezet.

Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Marvin

het is vrij normaal dat de laagweergave niet in de hele kamer hetzelfde is.
wel is het, wannneer je van mening bent dat het laag in de keuken strakker is, aan te raden om eens wat met de sub te stoeien.

fase is vrij ingewikkeld om goed af te stellen en dat kost een paar luister-sessie's, maar heeft wel een aardige invloed op datgene wat je nu meemaakt.
moeilijk uitleggen zo via een toetsenbord,
het is in ieder geval zeker niet zo dat een sub zomaar overal neergezet kan worden.

Marvin

#2
zeker gezien de plaatsing van de sub en het behoorlijke 'gat' richting eetkamer en keuken zal je bij bepaalde frequenties wat ophoping/uitdoving hebben.
denk dus niet dat het met de krachtige dynamiek van br te maken heeft, eerder met de gebruikte frequenties van de desbetreffende soundtrack.
maar dat is op afstand meer koffiedik kijken dan een gedegen oordeel....  :-)

Tigger

Thanks! Ik denk dat ik morgen toch maar de stoute schoenen aantrek en de sub eens links ga plaatsen en kijken luisteren wat het geluid dan doet.....een paar goede cd's beluisteren en een goede dvd bekijken. En natuurlijk mijn vriendin vragen wat zij ervan vindt ;)

Ik heb het vermoeden dat de sub nu te veel laag "weg geeft" aan de ruimte en wanneer links geplaatst (dus in een "echte" hoek) minder verloren gaat.... Mocht dat zo zijn, dan kan ik de SR weer opnieuw inregelen.....ook geen straf :D

Het verschil tussen de verschillende "luisterplaatsen" is me wat te veel ;) Dus......sub herplaatsen, luisteren, kijken en dan nog een keer  :-D


Overigens is er wel een verschil tussen BR en dvd -> een paar dagen geleden hebben we Cars bekeken op BR en het geluid en (met name) het laag was overweldigend. Op dvd komt het geluid en zeer zeker ook het laag bijzonder goed naar voren. Er is dus wel een verschil in de dynamiek van een bd en een dvd.....geloof ik..... :-)


Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Marvin

het is een beetje slecht vergelijken voor ons consument.
net als met een tv uitzoeken in de winkel, allemaal willen ze eruit springen met hoog contrast en magnefieke kleuren.
dat is nu ook een beetje in de bluray vs dvd wereld gaande.
dynamiek uit een dvd track halen zodat een dts-hd signaal als véél beter uit de verf komt.
een beter vergelijk zou zijn, een oudere dvd vergelijken met een nieuwe uitgave op Bluray.
ik ben al een aantal films tegen gegekomen waarvan ik de soundtrack op bluray dusdanig minder vind klinken dan  zogenaamd zelfde DD5.1 track van de dvd.

maw, de DD5.1 track van die bluray is anders dan de DD5.1 track van de dvd.
moeilijk vergelijken dus.....
volgende week heb ik hier ook de mogeiijkheid om dts-hd (en dergelijke) af te spelen en kan ik hier dus wat ervaringen over kwijt ipv de theorie....

Stadium III

De soundtracks van films kunnen idd onderling heel veel verschillen !

Je kunt je subwoofer in de hoeken wegzetten en dan zul je een aardige boost krijgen bij bepaalde frequentie's
Ik heb dat hier ook geprobeerd en goed gekregen
Zo erg zelfs dat vriendin er veel last van kreeg  :evil:

Ik heb de sub nu links tussen de speakers gezet en opnieuw ingeregeld
Mijn winst was een strakkere integratie en volume kon wat minder

Al bij al blijft het altijd lastig om de sub goed weg gedraaid te krijgen
Als je trouwens toch gaat schuiven zet hem dan op de luisterplek en ga luisteren op de plekken waar hij evetueel kan staan
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Tigger

Heb nog eens goed nagedacht en ook zeker goed geluisterd. Wanneer we op de bank zitten en tv kijken of een film, geeft de sub meer dan voldoende kracht aan het geluid en zeker niet overheersend. Wanneer we op de bank zitten en muziek luisteren, geeft de sub nèt dat stukje extra fundament (niet dat de Opus dat nodig hebben, maar het is gewoon nèt iets lekkerder luisteren).

Wanneer ik nu ga staan op de plek in onze eetkamer, is de sub duidelijk aanwezig. Ik denk dat dat meer te maken heeft met de plek waar ik sta -> op die plek komen de lage tonen weer bij elkaar en versterken elkaar. Zoals marvin het omschreef: "ophoping".... en aangezien we daar niet zitten, is het ook geen onoverkomelijk iets :)

Ik denk dat ik voorlopig de sub laat staan waar-ie staat: ik ben namelijk uiterst tevreden. Dat betekent natuurlijk niet dat ik in de toekomst toch een keertje ga testen met de plaats van de sub ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Marvin

een klein subje erbij.....  :-)

als ik hier anderhalve meter links achter de luisterplek sta, bijna in de keuken dus, dan is het laag zo goed als verdwenen. verplaats ik me in willekeurige richting binnen een meter, dan zit ik in een subwoofer-behuizing...   clown1
erg vaag, maar het is niet anders...    :-D

maar net zoals je al aangeeft, het hoeft daar ook niet optimaal te klinken.

Stadium III

Pieken en dalen in het laag is  :eerie:

Maar goed als het op je luisterplek goed is iedereen happy !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Tigger

Nadat ik gisteravond bij Stadium III was geweest, heb ik besloten om meteen toch de sub te verplaatsen. Je kent dat wel: het blijft in je hoofd rondgaan en zegt tegen jezelf dat het wel meevalt en niet meteen hoeft te gebeuren etc...... Maar dan hoor je dat het ook anders kan....

De sub staat nu links naast de linker front. Gevolg -> de ophoping in de eetkamer is weg en de sub heeft nu iets meer ruimte om te kunnen spelen en dat heeft weer tot gevolg dat het laag iets beter hoorbaar is. Oftewel geen nadelige invloed op de luisterplek (zelfs ietsjes verbetering).
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Marvin

leuk speelgoed zo'n subwoofer...  
de reden dat mensen roepen dat een subwoofer niks is komt doordat ze veelal naar foutief ingeregelde/geplaatste subwoofers hebben moeten luisteren.

ik heb de subwoofers net ook minimaal verplaatst, gevolg is dat er nu een door de hele ruimte heen een acceptabel nivo laag heerst.
ook een beetje spelen met de Basspeak-level kan nuttig zijn, al is dat een aparte correctie die toegepast wordt.

hebben die nieuwe receivers dat eigenlijk? Basspeak-level.?
zat alleen in de duurdere types een paar jaar geleden.

Stadium III

Alleen de THX ULTRA recievers hebben dat
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4