Het optimaliseren van opstelling boxen met laser + waterpas

Gestart door HiFi gek, december 31, 2009, 13:29:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HiFi gek

Dit gaat over het optimaliseren van de luidspreker boxen opstelling zoals ik nu recent uitgevoerd hebt .

Ik dacht dat mijn boxen toch optimaal stonden opgesteld in mijn woonkamer , die ik destijds al geoptimaliseerd had voor een zo'n goed mogelijke muziek weergave .

Het blijkt toch achteraf dat mijn boxen niet zo perfect opgesteld stonden als ik dacht .

Om te beginnen ben ik eerst naar de bouwmarkt gegaan (Praxis) om een speciaal waterpasje en een Laser te kopen .

Na kontrole bleken beide boxen behoorlijk scheef te staan (niet waterpas) , wat niet bepaald bevoordelijk is voor de muziek weergave .

Na kontrole op het indraaien van beide boxen met de Laser bleken deze ook totaal niet symetrisch uitgericht te staan t.o.v. mijn exacte luister positie in mijn bankstel .
Ook dat is niet bevoordelijk voor de muziek weergave .
Dat vereist trouwens wel altijd een vaste plek waar je plaats neemt in het bankstel .
Het exacte middelpunt tussen beide boxen is om die reden dan ook gemarkeerd op de vloer zodat ik daar altijd recht tegen over kan plaats nemen .
Dat is wel enorm belangrijk omdat anders heel het uit Laseren van beide boxen geen enkele zin heeft .

Tevens ben ik gaan experimenteren met de hart afstand tussen beide boxen .
De boxen bleken te dicht op elkaar te staan na 2 dagen uitvoerig testen , helaas heb ik ruim 3 jaar naar een niet perfecte opstelling zitten luisteren .
Die 3 jaar is dus omdat ik toen de Focal boxen kocht .


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Zogezegt dus 1 komplete dinsdag middag + 1 komplete woensdag avond met de opstelling bezig geweest .



Als eerste stap heb ik de boxen verder uit elkaar gezet .
Oude hart op hart afstand bedroeg 2.45 meter .

Ben gaan experimenteren meteen op 2.60 meter .
Dat gaf een totaal afwijkend klankbeeld dan wat ik gewent ben , het klonk nu een stuk ruimtelijker .
Maar helaas had ik nu 2 grote problemen gekregen die onoplosbaar bleken .
Het menselijk stem geluid en de lage tonen trokken sterk naar rechts vanuit het middelpunt gezien .
Ook het samenspel tussen beide boxen klikte niet echt meer .
Dit was met geen mogelijkheid te verhelpen met correct indraaien enzo .
Maar het positieve was dus dat ik inmiddels wel wist dat het een stuk ruimtelijker kon klinken met de boxen verder uit elkaar geplaatst .
Dus heb ik uiteraard verder getest met andere hart op hart afstanden .


Uiteindelijk kwam ik er achter dat er maar 1 goede en juiste afstand is tussen de boxen , dat is hart op hart 2.55 meter .
Dat geld dus specifiek alleen voor mijn woonkamer .
Je vraagt je nu natuurlijk af , hoe kan 5 cm dichter naar elkaar toe zo'n groot verschil geven t.o.v. 2.60 meter .
Ik heb dus helaas een asymmetrische woonkamer , en een flink trapgat in het plafond voor de open trap .
Deze 2 noemers veroorzaken die opstellings problemen waardoor alles zeer nauwkeurig moet gebeuren .
Uiteindelijk heb ik het nu wel goed voor elkaar gekregen en klinkt het ook duidelijk beter dan voorheen zoals het al jaren stond .


Dus in de oude situatie had ik hart op hart 2.45 meter , en nu in de nieuwe opstelling is dat 2.55 meter geworden .
Maar 10 cm verder uit elkaar geplaatst dus , maar met grote gevolgen tot mijn grote verbazing .
Nu wordt wel alles juist geplaatst met het stemgeluid en de lage tonen .
Vanuit deze opstelling van 2.55 meter heb ik de indraaiing exact symetrisch gemaakt t.o.v. elkaar met behulp van de Laser en de beide boxen werkelijk 100% waterpas gesteld .
De boxen heb ik nu i.v.m. de oude opstelling ook wat meer ingedraaid t.o.v. elkaar , dat geeft ook weer bepaalde voordelen die voor mij belangrijk zijn .

Daarna heel goed geluisterd hoe het klonk , de boxen exact gemarkeerd hoe deze stonden op de vloer .
En als test om te bevestigen dat ik het mij niet allemaal inbeeld , terug gegaan naar de oude opstelling die ik ook gemarkeerd had .

En geloof mij maar , dat 10 cm verschil in mijn helaas niet symtrische kamer zo veel uitmaakt had ik niet voor mogelijk gehouden .


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ik hoor nu aanzienlijk meer diepte in de weergave .
De ruimtelijkheid is toegenomen .
Het samenspel tussen het linker en rechter kanaal is ook toegenomen .
Het laag komt nu meer de kamer ingerold , dus staat nu losser van het geheel dan voorheen .
Door de juiste opstelling is ook de micro informatie makkelijker waar te nemen en klinkt het tevens luchtiger .
De verstaanbaarheid in de menselijke stem is ook wat duidelijker nu .



Dan nu een aantal foto's ter verduidelijking .






Dit is de Laser van Black en Decker .



Zo ziet de Laser straal er uit  .



Hier is de Laser straal op de luisterplek gericht .




Hier staat de waterpas boven op de linker box .




Het verschil in indraaiing van de rechter box t.o.v. de oude markering .




Hier de 10 cm verplaatsing naar buiten toe van de linker box .




Hier het totaal plaatje waar je duidelijk de oude markeringen op de vloer kunt zien .
De 2 stukjes zwarte tape tegenover het audiorack betreft het exacte midden punt tussen beide boxen .






Groeten  EDWIN  B









Marantz 81

#1
best apart dat het zoveel verschil kan maken  :-)  je zou haast al zeggen dat het niet veel beter kan aan wat ik gehoord heb bij jou,maar zelf luister je er al 3 jaar naar

vanavond kun je helemaal los gaan met je installatie ,de buren denken dan toch dat het vuurwerk is  clown1

xander32

Citaat van: Marantz 81 op december 31, 2009, 14:15:03
best apart dat het zoveel verschil kan maken  :-)  je zou haast al zeggen dat het niet veel beter kan aan wat ik gehoord heb bij jou,maar zelf luister je er al 3 jaar naar

vanavond kun je helemaal los gaan met je installatie ,de buren denken dan toch dat het vuurwerk is  clown1
Ik kijk er eigenlijk niet zo heel vreemd van op: ga maar eens in de sweetspot zitten van jouw set en draai maar eens met jouw hoofd en/of ga eens naar links of rechts verplaatsen van de sweetspot.
Ik denk dat hier in mijn eigen set nog een hoop werk te verrichten is: die opstelling is verre van symetrisch :|.

Sander.

Marantz 81

ja dat klopt is ook zo ,ben er zelf ook avonden mee bezig geweest

afstanden van de wand ,tussen speakers in ,in/uitdraaien  en alles uitgemeten met rolmaat  :wink:

maar heb je edwin zijn set wel eens gehoord ? 

vandaar ook de opmerking  :wink:

drees62

Goed werk Edwin!  pompom

Ik ben het direct met je eens dat kleine veranderingen soms grote verschillen kunnen opleveren.
Ik ga ook nog eens met stukken natuursteen onder de luidsprekers experimenteren en binnenkort komt er een medelid van de audioclub langs die ongelooflijk goed kleine verschillen in geluid (-beeld) kan herkennen en benoemen. Ook de mate van indraaien kun je aan hem wel overlaten.
Eigenlijk is het motto dus dat er altijd wel (kleine) verbeteringen te behalen zijn. Wat hebben we toch een mooie hobby  HB HB

MadVillain

Leuk om te lezen! Zelf heb ik hetzelfde ervaren door de speakers waterpas te zetten. Maat dat was ook nodog omdat ik een schots en scheve vloer heb.
Nu alleen nog juist plaatsen. Hoeveel kost zon lasermeter?

HiFi gek

Citaat van: xander32 op december 31, 2009, 14:27:56
Ik kijk er eigenlijk niet zo heel vreemd van op: ga maar eens in de sweetspot zitten van jouw set en draai maar eens met jouw hoofd en/of ga eens naar links of rechts verplaatsen van de sweetspot.
Ik denk dat hier in mijn eigen set nog een hoop werk te verrichten is: die opstelling is verre van symetrisch :|.

Sander.


De sweetspot waar jij het over hebt was in mijn vorige opstelling ook zeer kritisch , als ik maar een paar centimeter ging verzitten van links of naar rechts vanuit het midden gezien schoof gelijk het stem geluid sterk mee uit het midden .
De rest van het geluidsbeeld natuurlijk ook wel , maar dat ervaar ik als minder hinderlijk .

Nu in de nieuwe opstelling heb ik dat probleem voor een groot deel weten op te lossen .
Optimaal zal ik het niet krijgen op dat punt .
Als ik sterk vanuit het midden mij naar links verplaatst blijft de stem nu wel goed en stabiel in het midden staan .
Echter doe ik dat zelfde naar rechts dan blijf ik daar helaas toch een klein probleempje houden dat het stem geluid zich nog steeds iets mee verplaatst naar rechts , maar het is ook naar rechts toe inmiddels veel beter dan het ooit is geweest .

Perfect , dus 100% zal ik dit nooit voor elkaar kunnen krijgen omdat mijn woonkamer nou eenmaal asymetrisch is .
Tot op een zekere grens krijg ik het goed met het stabiliseren van dat rechtse kanaal , en dan houd het helaas op , en daar zal ik het mee moeten doen dan .



Groeten  EDWIN  B  

lo

Hey Edwin,

Vandaar dat je de laatste tijd minder gepost hebt. :-D
We hebben het er samen nog over gehad volgens mij, toen ik onlangs bij je was, over hoe belangrijk symetrie tov je luisterpositie is en het volledig waterpas stellen van je speakers. Ik had als voorbeeld dat ik vanuit mijn luisterpositie thuis de binnenkant van beide speakers net of net niet kan zien. Hierdoor weet ik altijd, en natuurlijk aan de voeg tussen de tegels, dat ik precies in het midden zit.
Goed gedaan, je kunt weer tevreden zijn over je werk pompom
En ja, kleine veranderingen cq wijzigingen kunnen een groot effect hebben. Kijk maar naar de verschillen die je hoort als je met je kabels experimenteert. Akoestiek en opstelling zullen altijd een grotere invloed hebben :yes:
Een en ander noopt me natuurlijk wel om nog eens bij je te komen luisteren :evil:

Veel luister plezier,

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

viceadmiraal61

er is op het oog iets vreemd ..ik dacht dat je bij elke luidspreker 5 cm zou doen...maar je heb alleen links gedaan
nu is op het oog het hifi rack niet meer in het midden ..is ook te meten aan de hand van je foto ..doe je dit
omdat je links de trap heb? ..mijn bedoeling naar aanleiding van mijn bezoek is dat je de luidsprekers breder zet
aan beide kanten ..ik kan alleen nu niet beoordelen of dit het beste is ..een ding is duidelijke geef luidsprekers
de ruimte om vooral ruimte(lees ambiance) te kunnen weer geven

JohnWx

straks moeten we nog naar Dr. Schumacher om onze oren recht te laten zetten :schater:
want dat is de basis
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#10
Het gaat soms gek hier op het forum
Maar het moet nie gekker worden
Twijfel over het donateurschap voor dit toch wel leuk forum
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HiFi gek

Citaat van: MadVillain op december 31, 2009, 14:41:16

Hoeveel kost zon lasermeter?


Dat hangt er helemaal vanaf welke je koopt .

Er zijn goedkope te koop bij de ALDI en LIDL die geïntegreerd zijn in een waterpas van 60 cm lang , die kosten bij beide supermarkten 20 euro .

Bij de bouwmarkten hebben ze geen Lasers die geïntegreerd zijn in een waterpas .
Daar verkopen ze enkel losse Lasers , van redelijk geprijst tot over de 100 euro .


Die van mij is de goedkoopste die ik kon vinden , ik ben bij 3 verschillende bouwmarkten langs geweest ( Gamma , Karwij , Praxis ) .
Bij Gamma en Karwij zijn ze veel te duur , daar kun je alleen professionele Lasers op een statief krijgen .

Alleen bij Praxis kun je een redelijk geprijsde Laser kopen , zonder statief dus , maar wel met 2 aparte hulpstukken erbij en een opberg tasje erbij .
Hij is nu in de aanbieding op dit moment voor 29.00 euro , normaal kost die 35.00 euro .

DE LASER WAAR HET OM GAAT IS DE  :   BLACK & DECKER -- BDL 120
HIJ WERKT OP 3 VOLT , DUS MET 2 AA BATTERIJEN  



Mocht je hem kopen , of iemand anders misschien ?
Neem dan even kontakt met mij op , want hij moet wel aangepast worden .
Er moeten namelijk eerst 2 opstakels weg gevijld worden van de beide zijkanten voordat je hem kunt plaatsen tegen de zij wanden van je boxen .



Groeten  EDWIN  B  


viceadmiraal61

kan veeeeeeeeeeel goedkoper bij blokker heb ik mijn laser gekocht 10,-

Mexicaanse Hond


viceadmiraal61

vergeet nog wat type lifetime  tools in stelbaar een streep horizontaal een streep vertikaal een ster en een punt